Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn
Opprinnelig lagt inn av rine, her.
Jeg mener at man bør la være å gi 10.000-20.000 til barna sine akkurat på konfirmasjonsdagen, ja.
Og ikke spill dum, bunadspress er ikke spesielt utbredd blant femtenåringer, på samme måte som det ikke er mange 25 åringer som legger ut "jeg fikk låne en halv mill. av pappa og kom meg inn på boligmarkedet i dag" på Facebook heller. Om de skulle gjøre det, så har en 25 åring langt mer ballast til å takle livets harde realiteter enn en sårbar fjortis. Jeg jobber med ungdom (gjør ikke du?) og ser og hører nok dritt til at jeg i alle fall ikke gidder å bidra til økt pengefokus. Når man velger å gi ungene halve arven akkurat den dagen/uken i livet deres der det er aller, aller mest fokus på hvem som fikk hvor mye, bidrar man til å forsterke en allerede negativ spiral. Ferdig snakka.

Ferdig snakka? Fordi du ikke har rett?
Rart at vi bor så nær hverandre, ja til og med på samme planet. Og at vi begge jobber med ungdommer.
Her er det vel så mye motepress og "hvem har det finest"-press, som det er fokus på penger. Elevene mine ble konfirmert i fjor, og det store samtaleemnet var antrekk, antall gjester på festen og hvor festen skulle være. I ettertid var det fokus på overraskende gaver som reiser, båt og båtutstyr, hest/hesteutstyr og bidrag til moped - pengebeløp ble knapt nevnt. Og ellers har ungdommen jeg kjenner stort fokus på hva foreldrene gjør sammen med dem og hvor de tar dem med - ikke nødvendigvis hva de gir dem.
At foreldre skal la være å gi ungene de gavene de vil på konfirmasjonsdagen (og ikke på en vanlig onsdag samme år ) eller på myndighetsdagen fordi andre kan bli piss-sur er rett og slett latterlig. Det daglige gavekjøret av merkeklær, merkesko og dyrt sportsutstyr skaper et mye større pengepress.
|