Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsgave til eget barn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-15, 20:37   #41
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvorfor? Fordi "alle andre får?" Det er jo akkurat slike tanker som bidrar til at pengesummen blir skrudd til nye høyder hver eneste vår.

Dette? I tilfelle: Helt enig.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-15, 23:12   #42
era
Bør lage seg en tittel selv

era sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: østfold
era har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt avera har mye å være stolt av
Standard

Vi visste at han kom til å få lite penger i forhold til kompisene så vi dobblet summen med en tusenlapp i mnd. Så kunne han spare komf pengene og har ekstra lommepenger.(Og vi slapp unna en drøy engangssum)Han er veldig glad for det i etterkant og ble veldig glad på dagen. Han syntes ikke han hadde fått forlite heller da.

Gammel 21-09-15, 23:24   #43
IzziCreo
#IsItOctoberYet?!

IzziCreo sin avatar

Medlem siden: Mar 2012
IzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt avIzziCreo har mye å være stolt av
Standard

Vi har konfirmant neste år, og ser ikke for oss spesielt med gave utover selskap egentlig? Penger ser jeg ikke så mye vits med. Det har de ikke bruk for før de flytter ut egentlig. Vi hadde sett oss ut at hun skulle få instrument, men det måtte vi kjøpe i fjor, så da utgikk det. Bunad har hun arvet, men den må omsys, så det koster jo litt. En tur hadde vært en fin gave å gi, så skal vi gi noe, så tenker jeg det står ganske høyt på listen.

Jeg fikk bunad som min mor broderte og sølv av besteforeldre. Da var det ikke normalt å få gave av foreldre i tillegg til selskap. Tror ikke mange av vennene mine fikk det heller.

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Noen spørsmål:
Dere som gir 10.000 - 20.000 kr, er dette penger konfirmanten får bruke til hva han vil?

Og gitt at konfirmanten får tja- 30.000-40.000 i tillegg til deres pengegave, føler dere at han/hun trenger 15.000 til? Tenker dere at barnet må få ca. det samme som "alle andre" får for ikke å bli skuffet?

Det har jo vært mye skriverier i avisene om konfirmanter og pengepress, er dette noe dere som gir 10.000 + reflekterer over eller går det mer i "han er jo bare konfirmant en gang?"

Nei, her er barna informert om at så og si alle pengene de kommer til å få til konfirmasjonen blir satt i banken, og skal ikke brukes før de er voksne (type flytte ut). Jeg blir helt rystet når jeg hører om at barn i den alderen går hen å sløser bort tusenvis av kroner.

IzziCreo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 05:19   #44
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi tenker å gi førerkort.
Om ungene absolutt ikke vil ha førerkort så må vi diskutere saken på nytt. Tilsvarende beløp i penger får de nemlig ikke.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 10:22   #45
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Det er vel ikke snakk om at barna får alle de pengene til fri benyttelse? Det har jeg ikke hørt om heller. Men vet at her i området så vil enkelte av jentene bruke penger på å kjøpe en merkeveske. Da går det jo fort noen kroner..

Gammel 22-09-15, 10:33   #46
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Har ikke konfirmant riktig ennå, men hun skal få min gamle bunad som henger på kottet og selskapet. Det vet hun om.

Jeg syns selskapet er en mer enn fin nok gave alene fra foreldrene, bare så det er sagt. Har regnet litt på hva det kommer på for oss hvis vi har det på lokale og bestiller mat osv, og det blir da fort å brenne av 20 000 for en fest. Etter opptelling blir det ca 50 gjester. Det er viktig for konfirmanten av ulike årsaker at hun får et selskap hvor alle kommer og feirer henne, og det skal vi få til.
Store pengesummer hadde hun ikke fått, selv om besteforeldre hadde gitt bunad ( hadde ikke min gamle vært for liten for meg, kunne det fort vært alternativet at hun fikk bunad av besteforeldre).

Et annet barn i familien fikk besteforeldrebunad, den var kjøpt brukt og sydd om hos sydame. Det synes jeg er mer enn bra nok - de fleste bunader er så pent stelt med og så lite brukt.
Skulle jeg teoretisk gitt store pengesummer, ville det vært med klausul. Enten om barnet sparte til en stor ting ( moped, førerkort, utveksling i utlandet o.l. rimelig fornuftige ting - nei, ikke russebuss eller merkeveske), eller sperret konto til bolig. Hvis man ikke har flust med penger, tenker jeg det er noe konfirmanten godt vet om. En gave med stor nytte og framtidsvyer er medlemskap i OBOS eller lignende, om de ikke er medlemmer fra før.

Konfirmerer de seg i kirken, tenker jeg Bibel og salmebok er noe som foreldre eller faddere kan gi. Det bør være på gavebordet til alle konfirmanter som har bekjent seg til den evangelisk-lutherske tro.

Charlie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 10:33   #47
Pepper Lemon
Peppy!

Pepper Lemon sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 253
Pepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme omPepper Lemon har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

30-40.000,- om man ikke slipper unna med kun det obligatoriske.

Jeg har tydeligvis ikke fulgt med i timen. Jeg synes summene som konfirmanter får er helt tullerusk. Men om de skal betale 30-40k for lappen, og ha bunad til 30k så er det kanskje ikke så tullete at de får disse enorme summene allikevel. Nå mener jeg ikke at lappen og bunad er basics som alle trenger. Men det har vel blitt noe folk flest har. Så da trenger man kanskje denne konfirmasjonen da, for å finansiere det hele.

Pepper Lemon er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 10:36   #48
GinaK
Tja...

GinaK sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
GinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt avGinaK har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Konfirmerer de seg i kirken, tenker jeg Bibel og salmebok er noe som foreldre eller faddere kan gi. Det bør være på gavebordet til alle konfirmanter som har bekjent seg til den evangelisk-lutherske tro.

Obs, hos oss så får de Bibel i konfirmasjonspakken.

Gammel 22-09-15, 10:40   #49
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg har tydeligvis ikke fulgt med i timen. Jeg synes summene som konfirmanter får er helt tullerusk. Men om de skal betale 30-40k for lappen, og ha bunad til 30k så er det kanskje ikke så tullete at de får disse enorme summene allikevel. Nå mener jeg ikke at lappen og bunad er basics som alle trenger. Men det har vel blitt noe folk flest har. Så da trenger man kanskje denne konfirmasjonen da, for å finansiere det hele.

Jeg har en plan/et håp om å kunne gi førerkort i 18-årsgave til poden. Da kommer jeg til å presse på rimelig hardt for at han skal ta i mot, fordi det er så urkjipt å være 30 år og ikke ha førerkort, og heller ikke ha råd til det...

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 10:48   #50
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Pepper Lemon, her.

Jeg har ingen intensjoner om å sponse lappen. Verken nå eller senere. Bunad, jo, ksnskje, men nå er konfirmanten så heldig at hun arver fullt utstyrt bunad av bestemor. Vi må kun kjøpe sko.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 10:54   #51
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi har konfirmant om to år og hun får ikke noen gave av oss. Hun arver min bunad og sølv med ny bluse og sko, bunaden skal syes om og tilpasses. Bare der er vi oppe i 7-8 000, tipper jeg. I tillegg er vi en enorm familie bare med de nærmeste, så selskapet blir 30-40 000, hvis vi ikke holder det hjemme, og da blir det også ganske dyrt.

Vi kommer antagelig til å hjelpe henne med lappen, dersom det blir aktuelt. Hun har nok av alt og verdien av hennes andel av vårt hus og etterhvert hytte og andre eiendommer, blir betydelig mer enn noen tusenlapper på en høyrentekonto.

Gammel 22-09-15, 10:56   #52
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Uææh, dere estimerer høyt for selskap!

Jeg tenker vi blir rundt 30 stykker, jeg lager mat selv og vi har det hjemme, jeg begriper ikke at det kan bli kostende all verdens?

Gammel 22-09-15, 10:57   #53
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Charlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt avCharlie har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av GinaK, her.

Obs, hos oss så får de Bibel i konfirmasjonspakken.

Det holder jo ikke med en konf. bibel. Man må ha en med skinnbind og navnet sitt i gull. Glemte jeg helt å understreke. En bibel er en bruksgjenstand, det er helt innenfor å ha et par stykker.

Gammel 22-09-15, 11:01   #54
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vår nærmeste familie og faddere, samt må-be-gjester blir 53 stykker, i tillegg kommer diverse søskenbarn. Selv med utbygget hus har vi ikke plass. Det er hardt press på de lokale grendehusene, så jeg har booket et lokale i sentrum med gangavstand fra seremonilokalene og velger for en gangs skyld å la andre gjøre jobben for meg. Jeg skal jo ha helt fullt hus hjemme hele helgen og servere frokoster, lunsjer, kveldsmat og hva_har_du til et tyvetalls mennesker utenom. Det er midt i en heftig periode på jobb og det er mye arbeid å lage koldtbord til 60 mann, selv for meg, så nei. Jeg gidder ikke.

Gammel 22-09-15, 11:01   #55
Charlie
Licence to thrill

Charlie sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Uææh, dere estimerer høyt for selskap!

Jeg tenker vi blir rundt 30 stykker, jeg lager mat selv og vi har det hjemme, jeg begriper ikke at det kan bli kostende all verdens?

Å bestille koldtbord her omkring koster 270 p.p. og opp. I tillegg kommer mineralvann o.l., kaffe/ te, kaker, twist osv., servietter, lys, blomster....
Vi kommer muligens til å bestille selskapslokale, det koster rundt her fort en 4000 (da snakker vi pen tapet og sentral beliggenhet, ikke speiderhus o.l. som sikkert kan bli billigere).
Når jeg estimerer 20 000, tror jeg faktisk jeg er ganske nøktern. Men vi har mange gjester, og jeg lager ikke maten selv.

Du kan helt uten tvil gjøre det billigere selv hjemme og ved å lage maten selv. Men gratis er ikke det heller. Bare en side med røkelaks koster vel fort oppunder 300, og det er ikke nok til 30.

Gammel 22-09-15, 11:05   #56
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Vår nærmeste familie og faddere, samt må-be-gjester blir 53 stykker, i tillegg kommer diverse søskenbarn. Selv med utbygget hus har vi ikke plass. Det er hardt press på de lokale grendehusene, så jeg har booket et lokale i sentrum med gangavstand fra seremonilokalene og velger for en gangs skyld å la andre gjøre jobben for meg. Jeg skal jo ha helt fullt hus hjemme hele helgen og servere frokoster, lunsjer, kveldsmat og hva_har_du til et tyvetalls mennesker utenom. Det er midt i en heftig periode på jobb og det er mye arbeid å lage koldtbord til 60 mann, selv for meg, så nei. Jeg gidder ikke.

Har dere booket allerede? Har ikke vi konfirmant samme år? Jeg vet ikke engang
- Om han skal konformere seg
- I så fall hvordan
- Om det blir vår eller høst
- Og så endelig dato

Gammel 22-09-15, 11:06   #57
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Charlie, her.

Har de bekjent seg til den evangelisk-lutherske tro når de konfirmerer seg?

Gammel 22-09-15, 11:12   #58
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Du er svært nøktern, Charlie.

Lys
servietter
Evt kjøpte papirduker/stoff/leie av selskapsduker
Blomster
Evt låne eller kjøpe mer dekketøy
Mineralvann
Mat - kjøpe: 2-300 pr. pers og oppover avhengig av meny
Mat - lage 150 - 300 pr. pers og oppover avhengig av meny
Kaker - kjøpe: 10 -12 pers pr kake/sunnmøringer: 1 kake pr pers: 3-400 pr stk
Kaker - lage 100/stk og oppover etter råvarer og str.
Kaffe
Te

Det koster å lage selv eller ha det selv hjemme også.

Jeg skal ha kaffe og kaker hjemme, for der kan folk surre rundt og vi trenger ikke sitteplass til 60. Og så får alle sett tulipanene mine.

Gammel 22-09-15, 11:12   #59
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 639
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Har de bekjent seg til den evangelisk-lutherske tro når de konfirmerer seg?

Nei.

Sitat:

Faktisk er spørsmålet om hvem som bekrefter hvem en teologisk krangel. For i sterkt dogmatisk troende kretser er konfirmasjonen den enkeltes bekreftelse av Gud. Men i den mykere statskirken er det motsatt.

http://forskning.no/historie-religio...konfirmasjonen

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 22-09-15, 11:13   #60
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Standard

Har dere booket allerede? Har ikke vi konfirmant samme år? Jeg vet ikke engang
- Om han skal konformere seg
- I så fall hvordan
- Om det blir vår eller høst
- Og så endelig dato

Eldste har forlengst bestemt seg, hun skal konfirmere seg borgerlig.
Sekretæren i HEF bor vegg i vegg med svigers og har hatt barn i samme barnehage som oss og jeg tvang henne mildt og kjærlig til å røpe dato. Det er bare vår her. Jeg skal ha et av de kuleste lokalene i byen og måtte komme i forkant av brudepar og andre konfirmanter.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 18:26.