|
Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Konfirmasjonsgave til eget barnJa, dette er kanskje både et vepsebol og et "hva koster en bil"-spørsmål, men vi har altså konfirmant om et halvt år og aner ikke hva vi skal gi i gave. Jeg vet det kommer an på mye, og det er jo vårt eget valg, men jeg har overhodet ingen idé engang. Hva er "normalt" å gi, og da mener jeg egentlig sum, altså, og det er jo her vepsebolet kommer inn, men det hadde vært så greit å vite hva en norsk konfirmant i gjennomsnitt får av sine foreldre, selv om det nok er helt individuelt og umulig å si noe om... |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnVi ga ingen pengesum i det hele tatt. Konfirmanten fikk bunad, men det skulle hun ha fått likevel og brødrene får på et annet tidspunkt enn til konfirmasjonen, i tillegg til selskapet fikk hun en, synes jeg, flott gave. Et smykke til minne om dagen. Det kostet vel 3000 kroner og det synes jeg var nok.
![]() |
#3 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnJeg vet at noen gir et førerkortfond, men det er jo en veldig dyr gave, da.
![]() |
#4 |
ctrl+z
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnVi hadde konfirmant i fjor og da var rammen for gaven 10.000,-. Hun fikk en gave tilpasset hennes interesser + penger på konto opp til 10. Vi har konfirmant igjen til våren, da blir rammen det samme. Hva han skal få i gave er uvisst.
![]() |
#5 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnVi kjøpte klær til konfirmanten og diverse annet (dresser, pensko) som andre i familien trengte til den store dagen, og betalte mat (catering til rundt 30 stykker, mineralvann og kjøpekake) for godt over 10.000 kr. I tillegg kom invitasjoner, pynt, duker og hundre andre småting som til sammen også beløp seg til noen tusenlapper. Jeg tror nok vi landet på godt over 20.000 jeg, med smått og stort til den store dagen, og vi endte opp med å gi konfirmanten 2000 kr. fra oss. Ikke fordi vi ikke hadde råd til mer, men vi sparer penger fast hver måned for å kunne bidra til sertifikat om få år, og i tillegg har han stor familie og ville komme opp i en ganske grei sum med penger uten at vi trengte å bidra med 10.000 kr. i tillegg, liksom. Det er mer enn nok pengemas og "konkurranse" blant de ungen når det gjelder denne dagen, og vi så det ikke som noe poeng å (kanskje) gjøre vårt barn til en av "vinnerne" i gjengen med å bidra med ekstra mye selv. |
![]() |
![]() |
![]() |
#6 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnVår eldste fikk 10000. Neste års konfirmant får bunad. Sølvet ønsker hun seg til jul og bursdag.
![]() |
#7 |
Sangfugl
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnVi ga 10000,-, i tillegg til selskap, dress etc. Han fikk tilbud om bunad, og at det ev. ville vært gaven. Det samme gjelder selvsagt også lillesøster om et par år. De fleste vi kjenner har enten gitt bunad, Mac, speilreflekskamera, språkreise eller ca 10 000,- til egne barn. |
![]() |
![]() |
![]() |
#8 |
Halloen!
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnSpråkveileder? |
![]() |
![]() |
![]() |
#9 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnVi gav 15000 og dress til eldste, og lovnad om bunad når han vil ha.
![]() |
#10 |
Halloen!
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnNoen spørsmål: |
![]() |
![]() |
![]() |
#11 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnAv en eller annen grunn trodde jeg det var mest vanlig at selskap + klær var gave fra foreldre til konfirmant. Jeg innser at jeg må begynne å spare til 10'ern skal konfirmeres.
![]() |
![]() |
#12 |
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnVi kommer til å gi en sum som skal brukes på førerkort. Mellom 5-10000 en plass tenker jeg.
![]() |
#13 |
Halloen!
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn
Hvorfor? Fordi "alle andre får?" Det er jo akkurat slike tanker som bidrar til at pengesummen blir skrudd til nye høyder hver eneste vår. |
![]() |
![]() |
![]() |
#14 |
Er frisk!
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnHer blir nok selskap og bunad gaven til jenta og selskap og løfte om bunad når de vil ha det gaven til gutta. Jeg blåser i om andre får mer eller mindre enn dem, og heldigvis gjør de det samme.
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn
Ja, fordi alle andre får. Min unge har bare ett sett besteforeldre og ellers veldig liten familie. Så forskjellen vil antagelig være ganske stor uansett hva jeg gjør, med mindre jeg gir betraktelig mer enn 10.000 (justert for kursen i 2025), men det skjer ikke.
![]() |
![]() |
#16 |
søt
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnJeg lurer like mye som HI. Jeg og pappaen bor ikke sammen men jeg vet at han skal gi 15000 (det skal ikke jeg) i gave.
![]() |
#17 |
prøver å være tål***ig
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnHos oss som har en som har vært konfirmant, så fikk han kjøpe seg en ting av konfirmasjonspenger han øsnket seg. Resten står på sparekontoen. Han har spurt etter dem veldig mange ganger, men det er uaktuelt å få ta av dem til noe før han er myndig. Vi ønsker han sparer dem lengre enn det også...
![]() |
#18 |
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnNå er det noen år til vesla skal, men hun får bunad og selskapet. Vi har bunadskonto der vi sparer 500.- hver mnd. Hvis hun når den tid kommer ikke vil ha bunad så får vi tenke litt, men hun får ikke pengene som da er spart opp. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
© All rights reserved
|
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnVåre har fått bunad og 10 000 kr. Pengene ble satt på høyrentekonto, og kan ikke brukes til noe vi voksne ikke godkjenner. Det har gått knirkefritt hos oss. Eldste brukte penger på lettmotorsykkel, mellomste kjøpte Mac og iphone. Resten står fremdeles på konto. |
![]() |
![]() |
![]() |
#20 |
![]() Sv: Konfirmasjonsgave til eget barnJeg ser for meg bunad og selskap til eldste. Yngste er enda så lenge til at det har jeg liksom ikke tenkt helt på enda.
![]() |
|
|