Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Konfirmasjonsgave til eget barn

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 20-09-15, 20:57   #1
Hyacinth
Kontrollfrik

Hyacinth sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Hyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme omHyacinth har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Konfirmasjonsgave til eget barn

Ja, dette er kanskje både et vepsebol og et "hva koster en bil"-spørsmål, men vi har altså konfirmant om et halvt år og aner ikke hva vi skal gi i gave. Jeg vet det kommer an på mye, og det er jo vårt eget valg, men jeg har overhodet ingen idé engang. Hva er "normalt" å gi, og da mener jeg egentlig sum, altså, og det er jo her vepsebolet kommer inn, men det hadde vært så greit å vite hva en norsk konfirmant i gjennomsnitt får av sine foreldre, selv om det nok er helt individuelt og umulig å si noe om...

Bunad får hun av sine besteforeldre, så jeg tenker vel kanskje muligens en pengegave fra oss. Selskapet holdes også privat, men vi legger en betydelig sum i selve maten.

Hyacinth er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-15, 20:59   #2
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Konfirmasjonsgave til eget barn

Vi ga ingen pengesum i det hele tatt. Konfirmanten fikk bunad, men det skulle hun ha fått likevel og brødrene får på et annet tidspunkt enn til konfirmasjonen, i tillegg til selskapet fikk hun en, synes jeg, flott gave. Et smykke til minne om dagen. Det kostet vel 3000 kroner og det synes jeg var nok.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-15, 21:01   #3
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet at noen gir et førerkortfond, men det er jo en veldig dyr gave, da.

Gammel 20-09-15, 21:06   #4
Blondie
ctrl+z

Blondie sin avatar

Blogginnlegg: 223
Blondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme omBlondie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi hadde konfirmant i fjor og da var rammen for gaven 10.000,-. Hun fikk en gave tilpasset hennes interesser + penger på konto opp til 10. Vi har konfirmant igjen til våren, da blir rammen det samme. Hva han skal få i gave er uvisst.

Gammel 20-09-15, 21:09   #5
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi kjøpte klær til konfirmanten og diverse annet (dresser, pensko) som andre i familien trengte til den store dagen, og betalte mat (catering til rundt 30 stykker, mineralvann og kjøpekake) for godt over 10.000 kr. I tillegg kom invitasjoner, pynt, duker og hundre andre småting som til sammen også beløp seg til noen tusenlapper. Jeg tror nok vi landet på godt over 20.000 jeg, med smått og stort til den store dagen, og vi endte opp med å gi konfirmanten 2000 kr. fra oss. Ikke fordi vi ikke hadde råd til mer, men vi sparer penger fast hver måned for å kunne bidra til sertifikat om få år, og i tillegg har han stor familie og ville komme opp i en ganske grei sum med penger uten at vi trengte å bidra med 10.000 kr. i tillegg, liksom. Det er mer enn nok pengemas og "konkurranse" blant de ungen når det gjelder denne dagen, og vi så det ikke som noe poeng å (kanskje) gjøre vårt barn til en av "vinnerne" i gjengen med å bidra med ekstra mye selv.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-15, 21:12   #6
Addison
Champagne til alt

Addison sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Addison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelenAddison er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Vår eldste fikk 10000. Neste års konfirmant får bunad. Sølvet ønsker hun seg til jul og bursdag.

Gammel 20-09-15, 21:14   #7
pippo
Sangfugl

pippo sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
pippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smartpippo imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Vi ga 10000,-, i tillegg til selskap, dress etc. Han fikk tilbud om bunad, og at det ev. ville vært gaven. Det samme gjelder selvsagt også lillesøster om et par år. De fleste vi kjenner har enten gitt bunad, Mac, speilreflekskamera, språkreise eller ca 10 000,- til egne barn.

pippo er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-15, 21:15   #8
rine
Halloen!

rine sin avatar

rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Språkveileder?
Her skal forresten deler av konf.pengene (ja, for så mye fikk han) brukes til å kjøpe Mac.

Gammel 20-09-15, 21:26   #9
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Vi gav 15000 og dress til eldste, og lovnad om bunad når han vil ha.
Mellomste får tur til New york, og valgfri bunad som nå er bestilt.
Minste får nok 15000 og arver bunad. Men noen år til hun skal konfirmeres så mye kan skje enda.

Selskapsmat, evnt lokale, utstyr til invitasjoner og fotografering kommer i tillegg.

Gammel 20-09-15, 21:31   #10
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Noen spørsmål:
Dere som gir 10.000 - 20.000 kr, er dette penger konfirmanten får bruke til hva han vil?

Og gitt at konfirmanten får tja- 30.000-40.000 i tillegg til deres pengegave, føler dere at han/hun trenger 15.000 til? Tenker dere at barnet må få ca. det samme som "alle andre" får for ikke å bli skuffet?

Det har jo vært mye skriverier i avisene om konfirmanter og pengepress, er dette noe dere som gir 10.000 + reflekterer over eller går det mer i "han er jo bare konfirmant en gang?"

Gammel 20-09-15, 21:34   #11
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Av en eller annen grunn trodde jeg det var mest vanlig at selskap + klær var gave fra foreldre til konfirmant. Jeg innser at jeg må begynne å spare til 10'ern skal konfirmeres.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-15, 21:34   #12
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Vi kommer til å gi en sum som skal brukes på førerkort. Mellom 5-10000 en plass tenker jeg.

Gammel 20-09-15, 21:37   #13
rine
Halloen!

rine sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Input, her.

Av en eller annen grunn trodde jeg det var mest vanlig at selskap + klær var gave fra foreldre til konfirmant. Jeg innser at jeg må begynne å spare til 10'ern skal konfirmeres.

Hvorfor? Fordi "alle andre får?" Det er jo akkurat slike tanker som bidrar til at pengesummen blir skrudd til nye høyder hver eneste vår.

Gammel 20-09-15, 21:40   #14
oslo78
Er frisk!

oslo78 sin avatar

Medlem siden: Sep 2008
Blogginnlegg: 28
oslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt avoslo78 har mye å være stolt av
Standard

Her blir nok selskap og bunad gaven til jenta og selskap og løfte om bunad når de vil ha det gaven til gutta. Jeg blåser i om andre får mer eller mindre enn dem, og heldigvis gjør de det samme.

Gammel 20-09-15, 21:40   #15
Input

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hvorfor? Fordi "alle andre får?" Det er jo akkurat slike tanker som bidrar til at pengesummen blir skrudd til nye høyder hver eneste vår.

Ja, fordi alle andre får. Min unge har bare ett sett besteforeldre og ellers veldig liten familie. Så forskjellen vil antagelig være ganske stor uansett hva jeg gjør, med mindre jeg gir betraktelig mer enn 10.000 (justert for kursen i 2025), men det skjer ikke.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-15, 21:40   #16
Magica
søt

Magica sin avatar

Magica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt avMagica har mye å være stolt av
Standard

Jeg lurer like mye som HI. Jeg og pappaen bor ikke sammen men jeg vet at han skal gi 15000 (det skal ikke jeg) i gave.

Gammel 20-09-15, 21:40   #17
tinkadott
prøver å være tål***ig

tinkadott sin avatar

Blogginnlegg: 68
tinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de flestetinkadott er kulere enn de fleste
Standard

Hos oss som har en som har vært konfirmant, så fikk han kjøpe seg en ting av konfirmasjonspenger han øsnket seg. Resten står på sparekontoen. Han har spurt etter dem veldig mange ganger, men det er uaktuelt å få ta av dem til noe før han er myndig. Vi ønsker han sparer dem lengre enn det også...

Gammel 20-09-15, 21:44   #18
Christa

Christa sin avatar

Medlem siden: Jan 2011
Christa er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt liktChrista er virkelig godt likt
Standard

Nå er det noen år til vesla skal, men hun får bunad og selskapet. Vi har bunadskonto der vi sparer 500.- hver mnd. Hvis hun når den tid kommer ikke vil ha bunad så får vi tenke litt, men hun får ikke pengene som da er spart opp.

Christa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-15, 21:50   #19
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Våre har fått bunad og 10 000 kr. Pengene ble satt på høyrentekonto, og kan ikke brukes til noe vi voksne ikke godkjenner. Det har gått knirkefritt hos oss. Eldste brukte penger på lettmotorsykkel, mellomste kjøpte Mac og iphone. Resten står fremdeles på konto.

De får førerkort av oss, men må evt kjøpe bil selv. Begge jobber ved siden av studier/skole og sparer på konto.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 20-09-15, 22:07   #20
millact

millact sin avatar

millact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtidmillact har en fantastisk fremtid
Standard

Jeg ser for meg bunad og selskap til eldste. Yngste er enda så lenge til at det har jeg liksom ikke tenkt helt på enda.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 13:24.