Sv: Hva er vold?
Opprinnelig lagt inn av Cuyahoga, her.
Det slår meg som et større overgrep mot ungene å dømme mor for vold mot barna på et slikt grunnlag enn å hive ett håndkle etter ungene en gang.
Litt morsomt, men likefullt en bagatellisering.
Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.
Den saken er helt vill og ute av proporsjoner. Jeg tror vi er ganske mange som kunne dømmes/påtales for vold hvis det der skal telle.
Når en da ser på hva som slipper under radaren til barnevernet fremstår dette som helt horribelt. Stakkars familie.
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Og jeg tenker at det er litt skremmende hvis en enkelt uttalelse fra et lite barn skal føre til slike drastiske reaksjoner. Barnehagen vår kunne f.eks. for lenge siden fortelle om en skrøne en av ungene våre fortalte i fullt alvor i barnehagen. Det må da ligge noe mer til grunn?
Opprinnelig lagt inn av ElinM, her.
Det er klart alle kan gjøre feil, men her lurer jeg også på vurderingsevnen til barnehagen. De sender vel ikke bekymringmelding de gangene ungen skrøner om noe som skjer i hjemmet, forhåpentligvis. De må vel vurdere litt selv også.
Ikke akkurat på barnets side her, ElinM. Hvorfor tror du det er skrøner og overdrivelser?
Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.
Selvsagt er det det. Men det blir jo som shute over her sier - det kan jo bli mye mer traumatisk for barna hvis de er tilstede når mor og far blir hentet. Og det Nokon sier er veldig, veldig viktig. Barn er veldig lojale. De har ikke sammenlikningsgrunnlag og vil tro på en bagatellisering/normalisering fra foreldrene. Vi kan ikke støtte oppunder slike prosesser hvis vi ønsker å være et samfunn som har nulltoleranse for vold i nære relasjoner.
Klart det beste er en løsning som ivaretar alle. Hvis man ikke klarer det, må ungene ivaretas først.
mener jeg.
Jeg mener at eksemplene over quoten min over her, er ksempler på bagatellisering av det barnet har fortalt om, og at de viser at det er flere i dnne tråden som har trodd mer på morens fortelling enn barnets.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
|