|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hva er vold?
Dette. |
|
|
|
|
|
#42 |
|
can-jur
|
Sv: Hva er vold?[quote=Input;4233980]Selvfølgelig er det vold. Hadde du kastet noe på mannen din, eller et annet voksent menneske, for å avbryte en krangel? Her var det jo ikke snakk om å kaste noe i gulvet, men om å kaste noe i ansiktet på et barn.
|
|
|
|
#43 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hva er vold?Påtaleunnlatelse er ingen dom , altså. Man slipper dom.
|
|
|
#44 |
|
Shake it out!
|
Sv: Hva er vold?"Ingen røyk uten ild" provoserer meg også. Noen ganger er det bare støv som blåser opp fordi noen kjøret forbi veldig fort I en alt for stor bil. Ser ut som røyk, helt uten ild.
|
|
|
#45 |
|
Leser
|
Ja. Dette er jo avhengig av omstendighetene, men jeg ser ingen problemer med at folk feks griper fysisk inn for å stoppe fyllekjøring, eller for å stoppe en slosskamp. Dette er ikke det samme som jeg synes det er greit å behandle slik - det er bare det at alternativet er verre.
|
|
|
#46 |
|
Epikur
|
Sv: Hva er vold?Vi har bare morens versjon her. Håndkle-episoden er det eneste hun husker eller "husker" i avhør.
|
|
|
#47 |
|
By the Sea
|
Jeg ble så glad da jeg leste om hvor på alvor Follo distrikt tar familievold og jeg håper det er en trend som sprer seg utover landet i større grad. At man samtidig kan ta hensyn til voksne mistenkte, kan jeg ikke tenke meg skal være en umulighet. I artikkelen det linkes til, kommer det fram at far i familien ble oppringt på jobb og fikk kjøre til politikammeret selv, mens mor ble pågrepet på arbeidsplassen. Jeg tenker hun også kunne blitt oppringt. Om avhørene skjer mer diskret, så blir det faktisk mulig for de ti prosentene som ikke har gjort noe galt å leve videre uten årevis med den ekstreme belastningen naboer og bekjentes "ingen røyk uten ild"-spekulasjoner har for en familie.
|
|
|
#48 |
|
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Vi har ikke bare morens versjon. Det er også sitert fra dommeravhøret.
Det jeg ikke liker, er at en assistent har snakket med gutten. Ikke noe sted i artikkelen kommer det fram om pedagogisk leder, daglig leder, styrer eller barnehagelærer har snakket med barnet. "Assistenten" er det eneste som er nevnt.
Jeg tar forbehold om at styrer ha utdypet det nærmere og sagt at hun også har snakket med gutten, men at avisen ikke har trykt detaljene. |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Hva er vold?Jeg har ikke lest artikkelen, kun svarene i denne tråden. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Sv: Hva er vold?Jeg vil anta at et aspekt ved henting på jobb handlet om at mor og far ikke skal gis anledning til å samkjøre forklaringer. Da kan en ringes opp og få møte selv, men ikke begge. Jeg har ikke en opplevelse av at politiet bruker å gjøre ting "for å være kjipe."
|
|
|
#51 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Hva er vold?Jeg tenker at det er fint at mistanke om vold mot barn tas alvorlig. Jeg er ganske enig med Anne Lindbo i at barna går først, selv om det i noen tilfeller kan medføre krenkelse av voksne.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#52 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Hva er vold?Eg synest og det blir veldig tendensiøst å uttale seg om ein sak kor bare ein av partane har fått komme med si meining.
|
|
|
|
#53 |
|
By the Sea
|
Sv: Hva er vold?Alle er enige i at det var riktig av barnehagen å melde sin bekymring og at det var riktig av politiet å avhøre foreldrene.
|
|
|
#54 |
|
This is normal!
|
Men hvordan skulle dette skje tenker du? Jeg skjønner at dette oppleves veldig vondt for de som må igjennom det, men jeg mener barneombudet har et poeng. Politiet må sikre at foreldrene ikke kan snakke sammen eller forbereder/truer barna. Det er vesentlig i de sakene (9/10) der det viser seg at det var reell grunn til mistanke.
|
|
|
|
#55 |
|
By the Sea
|
Kan man ikke komme i en sivil bil og hente noen hjemme? Jeg vet forsvinnende lite om politiets rutiner og kan selvfølgelig ikke komme med noen eksepertuttalelse angående dette. Men jeg biter meg merke i det jeg har sitert tidligere her i tråden fra advokaten som uttalte seg i saken - der var nettopp poenget at man strengt tatt ikke må velge det ene framfor det andre, og at det finnes mer hensynsfulle måter å gjøre dette på enn å arrestere en forelder foran kolleger på arbeidsplassen.
|
|
|
#56 |
|
Librocubicularist
|
Men det er jo eit langt større problem at barn trekk tilbake dei opprinnelege forklaringane sine, fordi dei er redde for straff, blir trua eller liknande. Det er jo gjerne eit poeng i seg sjølv at foreldre ikkje blir varsla om at bekymringa er meldt.
|
|
|
|
#58 |
|
Librocubicularist
|
Det er det heilt sikkert og sånn sett kan det godt hende at det som skjer i eit slikt tilfelle blir urimeleg og gapestokk-aktig, særleg dersom det viser seg at den skjellige grunnen til mistanke er feil. Men korleis skal ein vite det før ein etterforsker?
|
|
|
|
#59 |
|
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
Jo, det kan man nok. Men ut fra lignende saker jeg har deltatt i, så er jo cluet at man skal snakke med mor, far og barn samtidig og uten at de får snakket med hverandre først. Det skal finnes nok tid i arbeidstiden til dommere, advokater, barnevern og politi til å få gjennomført hele opplegget. Man skal være rimelig sikker på at man finner alle familiemedlemmene samtidig. Vi bruker å sjekke med skole/barnehage at barna er på plass før foreldrene kontaktes, absolutt ikke sjekke med foreldrenes arbeidsplass - nettopp av taushetsplikthensyn (og det gjør ikke politiet heller i de sakene jeg kjenner til).
|
|
|
#60 |
|
By the Sea
|
Nei, ikke om det blir dramatisk, selvfølgelig.
|
![]() |
|
|