Sv: Charterferie
Vi har erfart det samme som flere her nevner, vi har kommet billigere ut av feriene ved å bestille hotell, bil og fly utenom reiseselskapene. Vi foretrekker å bo i leilighet fremfor hotellrom og behovet for separate rom ble vesentlig større når ungene ble eldre.
Vi har vært på mange charterturer, både før barn og med små barn, og joda, de fungerte, men jeg ble mett av å stå i matkøer, slite med å finne solsenger fordi vi er ikke våkne kl 06 på morningen i ferier, og det var visst normalen å løpe ned å legge håndklær på solsengene såpass tidlig på morningen. Stå i kø sammen med øvrige europeere for å få mat (all inclusive), enkelte med køkultur og oppførsel som ikke hører hjemme noe som helst sted.
Jeg syntes det er helt greit at folk tar seg en øl iløpet av dagen på ferie, men når promillen stiger på lik linje med soloppgangen, vel, ikke like sjarmerende syntes jeg. Det skjer ett eller annet med spesielt nordmenn når de kommer til land med billig alkohol. Samme med charterflyene, jeg opplever ikke samme alkoholkonsum på rutefly som på charterfly. Jeg foretrekker, så langt det lar seg gjøre, å velge flyavgangene til reisemålet selv. Jeg misstrives når jeg må opp midt på natten med unger for å komme seg til flyplassen. Utsjekking av hotell kl 12 sharp, med fly som går kl 21 om kvelden. Vi opplever at det er større fleksibilitet å justere utsjekking i forhold til flytider når man leier leilighet.
Derfor velger vi å reise utenom charter.