|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
Licence to thrill
Medlem siden: Mar 2011
Hvor: sentralt Østland
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?
Synes det er greit å si at det har "blitt" tradisjon. Fordi det er ganske kort tid siden at det var straffbart (bøter, gapestokk) å ikke møte til gudstjeneste. Fram til 1912 måtte alle stå til konfirmasjon. Å ikke være konfirmert hadde konsekvenser - du kunne ikke gifte deg, være fadder, være vitne i rettssaker eller ha militærtjeneste hvis du ikke var konfirmert. Å frivillig være med i DNK er derfor ganske moderne. |
![]() |
![]() |
![]() |
#22 |
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Det er jo alltid stas med fest? Men ellers vet jeg ikke helt. Jeg konfirmerte meg borgelig, mest for gavene, og litt fordi det var jo det man gjorde. Vi har ikke kommet dit enda, men ungene mine skal få velge selv, både konfirmasjon eller ikke, og borgelig vs i kirken. Velger de kristen konfirmasjon må de døpes først. To fester da, kanskje? |
![]() |
![]() |
![]() |
#23 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Så sant det ikke er genuint religiøst innhold i det (noe det selvfølgelig er for noen, men jeg tror det er et klart mindretall), synes jeg sant å si det er ganske tøysete, og jeg er ikke overvettes begeistret for borgerlig konfirmasjon heller, som jeg oppfatter som et nokså wishy-washy surrogat (
![]() |
#24 |
WF: Sausnebbet
|
Poden er døpt, men konfirmerer seg humanistisk nå. Et gjennomtenkt og ærlig valg, som markerer det livssynet han kjenner seg hjemme med. Konfirmasjonsopplæringen har han hatt nytte og glede av, og han har alltid mye å fortelle fra undervisningen. Camp refugee var en krevende og lærerik opplevelse, som jeg tror han kommer til å ha med seg videre. Jeg tenker at dette er et av de første voksne valgene han skal gjøre, og synes det er fint å kunne markere overgangen fra barn til voksen med konfirmasjon. |
![]() |
![]() |
![]() |
#25 |
Glamorøs
|
Mange steder kan man velge akkurat det samme ved kirkelig konfirmasjon. Deltar man på leir i høst- eller vinterferien slipper man å delta på kurset som går gjennom året.
Slik oppfattet jeg det da vi var i konfirmasjonsalder, men jeg syns kursene har mye fint for seg nå:
Om Hiawata vil delta på dette så syns jeg det er supert. I Oslo syns jeg det er et poeng at de også møter andre ungdommer fra andre steder i byen under forberedelsene. Jeg syns ofte ungdommene kan bli vel defensive på vegne av sin egen skole og miljø.
![]() |
#26 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Det er sikkert bedre enn det var i vår tid, for all del. Men jeg synes ikke det gjør noe om de må argumentere litt for hvorfor dette er en god idé. :ond mor:
![]() |
#27 |
Glamorøs
|
Selvfølgelig. Jeg argumenterte meg jo ut av konfirmasjon i min tid (ingen prøvde å overbevise meg om at jeg måtte altså, så argumentasjonen var mest for egen del).
![]() |
#28 |
© All rights reserved
|
Enig med denne. Vi har hatt to flotte konfirmasjoner, en stor dag for ungdommen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#29 |
Champagne til alt
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nedre Romerike
Min fjortenåring har kjempelyst til å gå på filosofikurset, dette minner meg om at jeg må finne ut mer om det!
![]() |
#30 |
Dig for victory!
|
Jeg er veldig enig i dette. Jeg er døpt, men ikke konfirmert; droppa fest, men fikk en pengesum av foreldrene mine. De pengene kjøpte jeg hund for.
![]() |
![]() |
#31 |
kamerat
|
Argumentering er bra. Min plan er at defaultløsningen hos oss er ingen seremoni, skal de ha seremoni, må de argumentere litt og vise at det er en annen tanke enn «alle andre skal» bak.
![]() |
#32 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Konfirmasjon er vel stadfesting/fornying av dåpsløftet? Jeg ser på konfirmasjon som at man tar et selvstendig valg der man fortsatt vil stå i den norske kirke og ikke velger det bort. Borgerlig konfirmasjon har jeg aldri skjønt, hva er det man bekrefter? Seremonien bør etter min mening skifte navn.Alternativt så har man jo navnefest istedenfor dåp til de små, og noe lignende kunne man kanskje hatt til konfirmasjon? Bare finne ut hva man markerer.....
![]() |
![]() |
#33 |
|
Det stemmer heller ikke. |
![]() |
![]() |
![]() |
#34 |
Licence to thrill
Nei, du bekrefter ikke noe dåpsløfte. Presten ber for deg. Og kirka får en bekreftelse på at du fortsatt er medlem, det har du rett i. Men ikke på noe tidspunkt - dåp, konfirmasjon, osv - er det vel noe i DNK hvor man må si at man tror på noe som helst?? |
![]() |
![]() |
![]() |
#35 |
Licence to thrill
|
![]() |
![]() |
![]() |
#36 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Her i området er det ingen tilbud om intensivkurs som jeg vet om. Det er enten full pakke via kirka eller HEF, med selve konfirmasjonen i mai. Vi har ganske mange konfirmanter i omgangskretsen i år, og jeg må si at det er ekstremt mange obligatoriske aktiviteter for de som konfirmerer seg kirkelig. Kurs en gang i uka hele skoleåret er jo greit, men det er i tillegg minst tre obligatoriske helgeaktiviteter og mange, mange obligatoriske opplegg rundt gudstjenester. Og ikke bare obligatorisk for ungdommen, men delvis for foreldrene også. De humanistiske kursene her i byen går bare i vårhalvåret, og det er visstnok ei helgesamling i tillegg til de ukentlige kurskveldene. Jeg må bare innrømme at jeg er kjempeglad for at mine velger borgerlig, for det kirkelige opplegget er såpass omfattende at det nesten er vanskelig å kombinere med andre fritidsaktiviteter.
![]() |
#37 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg syns det er veldig stas å rett og slett feire at de har blitt "ungdommer". Jeg har en gutt som er midt i "ungdomsfasen" nå (selv om han bare er 12, han kom tidlig i pubertet), og jeg syns det er så FLOTT å se ham i denne fasen, der han gradvis og i full fart går i gang med overgangen fra gutt til ung mann, og man begynner å se konturene av det voksne mennesket han skal bli. Jeg syns absolutt det er en ting å feire. Jeg får lyst til å feire ham støtt og stadig, så fint syns jeg det er å se denne utviklingen.
![]() |
#38 |
|
Nei nei nei. Kirka får ikke noe bekreftelse på at man er medlem. Man kan ha meldt seg ut for 5 år siden og likevel bli konfirmert. Man kan også være medlem av alskens trossamfunn og fremdeles bli konfirmert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#39 |
Licence to thrill
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Fant dette på kirkens hjemmeside: |
![]() |
![]() |
![]() |
#40 |
kamerat
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Uansett hva som er den offisielle funksjonen til den kirkelige konfirmasjonen, synes jeg jo det er en grei anledning for tenåringen til å tenke over hvor hun/han står livssynsmessig. Kristen? Ønsker humanistisk fellesskap? Ønsker ikke noe livssynsfellesskap? Men jeg synes altså det blir veldig lite interessant og funksjonelt om det ikke er et aktivt valg, men ren saueflokk.
![]() |
|
|