|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#1 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Er man personlig kristen så kan jeg til en viss grad skjønne det, men ellers så skjønner jeg ikke helt greia med konfirmasjon. Bortsett fra at det har blitt tradisjon. Hva er det egentlig man feirer ved en borgerlig konfirmasjon? At man har blitt stor? Er det bare det at det er hyggelig å samle slekta til lag eller hva er det? Jeg gjorde det jo selv og det var jo forsåvidt hyggelig, men ingen stor dag. Skjønte ikke greia da heller. Fikk mange gaver da og det var jo stas, men ellers ingen stor merkedag for min del. So tell me, hvorfor er det stas med konfirmasjon? |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Det lurer jeg også på. Vi har ikke tradisjon med konfirmasjon i vår slekt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
Borte
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg syns det er en fin markering av overgangen mellom barn og voksen at man feirer ungdommen med en familiefest. Stas med stasdager.
![]() |
#4 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg konfirmerte meg fordi det var tradisjon, og for gavene. Mest for gavene, skal jeg innrømme. Jeg valgte kristelig fordi "alle andre skulle".
![]() |
![]() |
#5 |
Leser
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Første store fest for komfirmanten. Overgang mellom barn og voksen. Fin tid å samle slekta på (når barnabarna er komfirmanter er det på tide å samles for å si det slik, da begynner gjerne besteforeldrene å bli gamle).
![]() |
#6 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?
Enig, det har vært en flott dag de tre gangene så langt vi har hatt konfirmasjon. Men akkurat det med overgang barn/voksen blir egentlig litt rart nå, siden det er så langt igjen til voksenlivet starter for en 14-15-åring i Norge i 2015. Sikkert annerledes på den tiden fjortenåringer dro på sjøen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#7 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Overgangsriter har vært vanlige i alle kulturer, uansett religion, eller mangel på en. Hvorfor mener du at konfirmasjon er riktigere for en personlig kristen enn andre?
![]() |
#8 |
Curlingkone
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg syns ikke selv det var en stor dag, men jeg syns konfirmasjonsdagen til min eldste niese var flott. Jeg syns de fortjener å feires på generelt grunnlag disse flotte tenåringene. Men jeg syns pengeflommen har blitt altfor voldsom må jeg innrømme.
![]() |
#9 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg synes konseptet er fullstendig utgått på dato, og da særlig tidspunktet. Men jeg tror jentungen min kommer til å gjøre det likevel, og det er jo noe "alle" gjør. |
![]() |
![]() |
![]() |
#10 |
stoffavhengig
Medlem siden: Mar 2009
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg er ikke konfirmert, og ser ikke hensikten.
![]() |
#11 |
ej ikke møjkets heije
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Jeg tenker det samme som HI, og har et håp om at mine egne barn velger å ikke konfirmere seg. Det er i hvert fall ikke noe vi kommer til å presse dem til å gjøre, heller det motsatte.
![]() |
![]() |
#12 |
Gå heim, kyss din kvardag
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Buskerud
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Det er mykje flott som skjer, og mye flott samhold knytt til konfirmasjonstida. Eg tenker at for mange er den tida like viktig som sjølve dagen.
![]() |
#13 |
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Fra tenåringens ståsted må det være nydelig å få fylt opp kontoen. Og kanskje flott og litt rørende å få oppmerksomhet når slekta kommer pyntet og kanskje blir det sagt noen gode ord.
![]() |
#14 |
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Enig. Jeg er ikke kristen og borgerlig konfirmasjon så jeg ikke poenget med. Av hele trinnet på ungdomsskolen (tre klasser) var vi to stykker som ikke konfirmerte oss, men det var likevel helt uaktuelt for meg å velge konfirmasjon bare fordi alle andre gjorde det. Jeg synes 18-årsdagen er både viktigere og mer stas. Og som Mjau synes jeg penge- og gaveflommen har tatt helt av (og jeg mistenker at antallet konfirmanter hadde sunket om man hadde sluttet med gaver).
![]() |
#15 |
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?For meg er konfirmasjonstida det viktigste, ikke dagen. Det var det også da jeg valgte å bli døpt og konfirmert. |
![]() |
![]() |
![]() |
#16 |
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?Vel, jeg synes det er en stor dag, en viktig dag og husker det slik selv. Både broren min og jeg konfirmerte oss i kirken. Jeg regner med at mine to også ønsker å konfirmere seg, eldste nok i kirken, yngste vet jeg ikke "nok om " enda til at jeg tror jeg kan forutsi hva han vil velge.
![]() |
#17 |
Pauset
|
![]() Sv: Hva er egentlig så stas med konfirmasjon?At det "har blitt tradisjon" syntes jeg er merkelig å si. Det har vel vært tradisjon for dette i norge i flere århundrer? Når det er sagt så valgt jeg å ikke konfirmere meg. Har aldri angret. Poden sier han vil, så da skal han få det. |
![]() |
![]() |
![]() |
#18 |
|
Jeg sa mer forståelig og ikke riktigere. Nå er jeg som den ateisten jeg er på meget tynn is, men konfirmasjon er vel en bekreftelse av dåp? Og siden vi visstnok er født syndige så kan det for noen være viktig å gjennomføre ritualet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#19 |
50 & somewhat fab
Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Nordpå
![]() |
#20 |
|
Nei det er helt feil. |
![]() |
![]() |
![]() |
|
|