|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#121 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Helt enig med deg, Lykken. Det eksemplet du never er jo bare et hån mot de som er virkelig fattige og aldri ville ha kunnet tatt slike valg i utgangspunktet.
|
|
|
#122 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?
Dette erfarte jeg en gang i min ungdom. Jeg kommer fra en familien med helt ok økonomi. Da jeg startet på videregående måtte vi kjøpemånedskort for å komme til skolen. Man kunne kjøpe halvårskort og da betalte man for fem måneder, man fikk en måned på kjøpet. Jeg husker at en av mine klasseveninder kjøpte månedskort og jeg sa hun burde kjøpe halvårskort for det var rimeligere. Jeg glemmer aldri svaret for jeg hadde aldri måttet tenke sånn selv om vi ikke hadde spesielt god råd. De hadde ikke råd til å betale halvårskortet. For meg var det en virkelig øyeåpner.
|
|
|
#123 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Organisasjoner som hjelper fattige må vurdere hvem som trenger det mest osv. Der er prioriteringer nødvendige. Men selv der kan ikke akuttbehov vurderes ut fra hvor dumme folk har vært før de kom til det punktet at de ble fattige. Langtidshjelp må vurderes med tanke på selvhjelp. Det som kan være et problem når det gjelder hjelp av typen "empowerment" er at givere ikke er så veldig glad i å gi til sånt. |
|
|
|
|
|
#124 |
|
anglofil
Veldig godt eksempel. Og slike rabattordninger gjelder jo for flere ting. Noen barn fyller på ruterkortet sitt eller kontokortet til Tøyenbadet med en 200-lapp mens andre barn har med akkurat de kronene en billett koster. Det er ikke tilfeldig hvilke barn som alltid bare har med det eksakte beløpet.
|
|
|
#125 |
|
anglofil
Jeg ser hvor du vil hen men jeg tror vi må begynne å se vekk fra medias agenda om "fatttigdom". De finner eksempler som passer inn i deres egen definisjon og finner ofte mennesker som til en stor grad folk skal kunne identifisere seg med, for så å lage et bilde av skyld av egen dumhet.
|
|
|
#126 |
|
|
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Jeg er enig i det du skriver om medias fremstilling, men det krever også noe av oss som lesere. Hva vil vi ha? Hva skal til for at vi skal gi og bli mer rause? |
|
|
|
|
|
#127 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Jeg kjenner barna til en sånn fyr som Lykken beskriver - som hev seg på prosjekter og snudde om på livet - som brukte penger som gress når han hadde dem - ved for eksempel å reise på lang ferie til Sydenland. Han hadde en bipolar lidelse, og ungene hans led virkelig under at han i perioder sluttet med medisiner og gjorde dumme, ukritiske valg. Det var ungene hans som ble nektet inngang til kunstskolen fordi regningen ikke var betalt og som måtte klare seg med den fravokste vinterjakka. Verden er ikke svart/hvitt og ungene til de som gjør dustevalg kan ikke noe for at valgene tas - men de må like fullt leve med konsekvensene og i mange tilfeller den mer eller mindre skjulte fordømmelsen. Det synes jeg ikke er greit.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#128 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Hva er ikke greit? Fordømmelse er en dårlig ting, selv om det er ganske menneskelig å tenke sitt om dumme valg. Hjelp bør man få, både helsemessig og økonomisk, særlig det å klare å leve normalt med den inntekten man har. Men det er ingen god hjelp å sy puter under armene på folk, jatte med når de har dårlige ideer og støtte oppunder å være i Nav-systemet til evig tid. Det krever mye hjelp, men det krever også noe av personene det gjelder. Man kan ikke bare si uff og uff, stakkars deg og hjelpe opp og ned uten å kreve at man faktisk tar tak.
|
|
|
#129 |
|
|
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Det er ikke god hjelp å sy puter under armene på folk. Det er derimot den typen hjelp folk ofte synes de er "snillest" om om de gir. |
|
|
|
|
|
#131 |
|
Mother of Dragons
|
Eller, (siden vi driver og siterer Pratchett):
|
|
|
#133 |
|
|
Selvfølgelig er det flaks. Flaks at jeg har fått de egenskapene jeg har, uflaks at jeg har måttet bruke dem på å overleve i stedet for å bli nobelprisvinner i kjemi. Satt på spissen selvsagt.
|
|
|
|
#134 |
|
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Nå er meget sagt her, men dette med å ikke ha råd setter jo også folk i situasjoner hvor det er vanskelig å tenke klart. Jeg husker en periode i studietiden hvor jeg hadde ekstremt lite penger, og hvor kvelende og altoppslukende den følelsen var. Søvnløs ble jeg også. Nå, som jeg ser den tiden i perspektiv, er det enkelt å se hva jeg burde ha gjort, hvordan jeg burde ha prioritert osv. Men midt oppe i det, not so much. |
|
|
|
|
|
#135 |
|
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Jeg er en del på to engelskspråklige forum. Sist redigert av Mrs. S : 12-12-14 kl 23:52. |
|
|
|
|
|
#136 |
|
Medlem siden: Mar 2008
|
|
|
#137 |
|
her skal det bli liv
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() |
Hvem fant på prosjektnavnet? Var det du som fant det på iløpet av innlegget eller de offentlige etatene som vil gjøre brukerne sine enda litt mindre i selvfølelsen? Jeg leste hele debatten men igrunn mest sittende igjen med at det var et provoserende prosjektnavn!
|
|
|
#139 |
|
her skal det bli liv
Medlem siden: May 2012
Hvor: Vestfold
![]() ![]() ![]() |
Mulig det funker for givergleden men jeg syns det var et dårlig navn sett fra mottaker siden! Greit barna er vel neppe opplyst om navnet men uansett det er jo få sammenhenger det er greit å si "lille venn". I en sårbar situasjon syns jeg det blir mer hånlig enn søtt.
|
|
|
#140 |
|
lider av tastleksi
|
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Det er vel aldri "in" å være fattig, men jeg syns det er en bra ting at det er flere som tør stå frem og si "Dette har vi ikke råd til å være med på lenger". Hvis man bare kunne ha formidlet dette uten den sutrete vinkelen og fordømmende "de er feite/røyker/late/egoister- ta dere sammen"-reaksjonen dette ser ut til å skape så tror jeg det hadde vært enklere å snu litt på forbrukshysteriet spesielt i disse tider.
|
![]() |
|
|