|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#101 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Hvilke eksempler tenker du på som "luksusfellen"-personer? |
|
|
|
|
|
#102 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Jeg synes problemet med Luksusfellen er at det mange ganger viser seg at det ikke dreier seg om noe luksusforbruk i det hele tatt, men manglende økonomisk styring og kunnskap. Med litt målrettet veiledning og innføring i basic økonomi klarer jo mange seg helt fint etterpå. Feilen ligger i at man må melde seg på et underholdningskonsept på TV3 for å få denne hjelpen, der det hele blir tilspisset og tabloid.
|
|
|
|
#103 |
|
Elsker gamlis- godis
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Veldig enig Niobe. Og veldig tankevekkende fra Guava også.
|
|
|
#104 |
|
Off the map.
|
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?
|
|
|
#105 |
|
Ferdiglada
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Må berre presisere at innlegga mine ikkje er meint som at "Då må alle andre klare det". Poenget mitt er at en har flaks ved å bli født og vokse opp i Norge med uante muligheter for dei aller fleste, men at det ofte er hard jobbing som ligge bak et livsløp. Derfor får eg umiddelbart piggane ut når nokon seier til meg kor heldig eg er som har den jobben eg har, den eksmannen eg har og det huset eg har. Eg har jobba hardt både mentalt, yrkesmessig og relasjonelt for å oppnå "suksess".
|
|
|
|
#106 |
|
Personlig pessimist
|
Ja, jeg forstår godt hva du mener. Og jeg nøler ikke med å fortelle barna mine at det ligger hardt arbeid bak det meste vi har, selv om det å være født i Norge er å ha en sølvskje og to i munnen i alle tilfeller.
|
|
|
|
#107 |
|
ej ikke møjkets heije
|
Det er vel hele konseptet til programmet, og lære folk som har gått i Luksusfellen at de kan hente seg inn igjen. Jeg har riktignok ikke sett på så veldig mange programmer, men da har det bare vært folk med greie inntekter som har måttet lære å omdisponere. Disse folka har måttet omdisponere dyre og unødvendige vaner. De kommer nok aldri til å filme de folka som faktisk må velge mellom bil (som i eneste bil) eller barnehageregning?
|
|
|
|
#108 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Nei, og det er vel derfor folk mener at "Luksusfellen-fattige" er en litt annen kategori?
|
|
|
|
#110 |
|
|
Jeg tror ikke slike alternativer virker like tilgjengelige for folk som allerede sitter i saksa og ikke er vant til å oppsøke hjelp. |
|
|
|
|
|
#111 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Akkurat - det er et viktig poeng - det er lov å glede seg over alt man har fått til - man vet jo ofte selv hva det evt. har kostet. Men å fordømme folk som ikke har ressurser nok til å gjøre de samme valgene som en selv, blir lite raust og egentlig ganske slemt, synes jeg. Jeg liker ordtaket om å gå en mil i noens sko før man dømmer.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West |
|
|
|
|
|
#112 |
|
Medlem siden: Sep 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Noe man ikke tenker på, er at fattige ikke har mulighet til å benytte seg av tilbud. |
|
|
|
|
|
#113 |
|
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Jeg tror vi diskuterer litt ulike typer av "fattigdom" her. De jeg tenker på som fattige har aldri eid et kredittkort eller bolig og har derfor aldri vært i nærheten av type Luksusfellen-fattigdom. Jeg synes det blir litt misvisende å kalle denne gruppen fattige.
|
|
|
#114 |
|
Yes, we can!!
|
Jojo, man har kanskje "flaks" om man er født med den ståpåviljen og disiplinen og det motet du har, men det syns jeg er å trekke "flaks"-begrepet RIMELIG langt, altså!
|
|
|
#115 |
|
Nek er allrighte dyr
Hvor: nær Oslo
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Det var jo poenget mitt, at enkelte eksempler på fattige i avisen gjerne ikke er det, men mer type ikke disponert riktig det de har. Jeg mener selvfølgelig at de skal få hjelp, både til å komme seg ut av et uføre og til å få verktøy så de senere kan klare seg bedre. Men eksemplet jeg trakk fram tidligere i tråden og som jeg ikke finner artikkelen er typisk sånn. Det er forskjell på å ha nok penger til å klare seg greit, men ikke klare å disponere det riktig og det å ikke ha penger nok.
|
|
|
#116 |
|
|
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Det er grisedyrt å være fattig. Vår alles store helt Samuel Vimes har en fin leksjon i dette:
|
|
|
|
|
|
#117 |
|
|
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Hvilke eksempler tenker du på Lykken? I de eksemplene som er linket til i denne tråden synes jeg det er vanskelig å vurdere årsaker til hvordan menneskene har kommet i situasjonen de har. |
|
|
|
|
|
#118 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Jeg skrev i innlegg 32:
|
|
|
#120 |
|
Nek er allrighte dyr
Sv: Er det blitt "in" å være fattig?Men hva mener du med verdige trengende? Alle som er i en dårlig økonomisk situasjon er trengende. Men fortsatt, det er forskjell på fattige og de som ikke klarer å disponere midlene sine. Så kan man jo diskutere hjelpebehovene og hva som faktisk hjelper av tiltak. Mange trenger bare en økonomisk rådgiver til å rydde i rotet og ordne med kreditorer, noen trenger gjeldsordning, noen trenger faktisk verge og noen har ingen utsikter til bedre situasjon i det hele tatt. Men når man skal diskutere fattige i Norge så synes jeg det faktisk er viktig å skille litt. Jeg kunne blitt fattig om jeg hadde blitt skilt nå, ufør og fått større medisinske utgifter blant annet. Altså, har man nok penger egentlig og trenger hjelp til å leve fornuftig eller har man faktisk ikke nok penger til det man behøver.
|
![]() |
|
|