Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Er det blitt "in" å være fattig?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 11-12-14, 22:03   #61
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Sv: Er det blitt "in" å være fattig?

Det er hvertfall veldig inn å gi bort til "fattige" på Facebook for tiden. Jeg tror kanskje det er et resultat av alle disse som har stått fram i avisene, men det er overraskende mange som tilbyr klær, leker og julemat i forhold til før.

Gammel 11-12-14, 22:05   #62
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men vi kan ikke både ønske oss et varmere samfunn, og så mistro de som faktisk går til det skrittet å gjøre noe med det. Det er faktisk veldig typisk jantelovsk.

Gammel 11-12-14, 22:07   #63
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Niobe: Nå har jeg sikkert fem ganger i dag fått meldingen

Sitat:

Du trenger å gi tilbakemeldinger til andre brukere før du kan gi til Niobe igjen

pga deg.

Gammel 11-12-14, 22:08   #64
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Men vi kan ikke både ønske oss et varmere samfunn, og så mistro de som faktisk går til det skrittet å gjøre noe med det. Det er faktisk veldig typisk jantelovsk.

Jeg mistror de vel ikke, men tenker at jeg ikke ville gjort det på den måten.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 22:09   #65
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Men dette er mistroisk i mine øyne:

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg syntes også det er litt rart med alle de som står frem og vil låne bort hytta si til fattige som ikke har råd til ferie. Ikke det at jeg nødvendigvis tror at dette er en del av vedkomnes imagebygging, men jeg tenker vel at om jeg skal gi bort noe, så skal jeg ikke trenge stå å fortelle hele verden det. Man får gitt bort selv om man ikke legger det ut på Finn eller Facebook. Jeg er fan av å gi, men syntes det bikker litt over noen ganger når jeg leser kommentarfeltene når slike saker dukker opp. Vedkomne blir hyllet som en gud.

Men altså.. jeg sier ikke at det er dårlig, men jeg syntes det noen ganger virker litt spekulativt. Dessverre.

Gammel 11-12-14, 22:12   #66
Chablis
Drømmer

Medlem siden: Dec 2006
Hvor: Ved vannet
Blogginnlegg: 22
Chablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt avChablis har mye å være stolt av
Standard

Bra skrevet, kunne ikke vært mer enig.

Chablis er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 22:15   #67
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Det er hvertfall veldig inn å gi bort til "fattige" på Facebook for tiden. Jeg tror kanskje det er et resultat av alle disse som har stått fram i avisene, men det er overraskende mange som tilbyr klær, leker og julemat i forhold til før.

Og det er jo bra?!

Denne siste delen (ikke deg, miley) av diskusjonen minner meg om drøftingene av altruisme. Hva er det og fins det egentlig?

Annonsering av gratis hytte på Facebook får bare naive meg til å tenke at hei, da får jo flere vite om det!

Og for øvrig tror jeg det er svært skambelagt å ha dårlig råd og alt som reduserer denne skammen er av det gode. Folk flest som lever det som har blitt alminnelige, gode, norske liv har ingen anelse om hvordan mange andre har det. Sånn sett var det nesten greiere på søttitallet der nesten alle spiste billig og litt vond mat og fikk hjemmestrikkede sokker til jul.

Litt karikert da, men dog.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 22:17   #68
Joika
Pauset

Medlem siden: Jan 2008
Hvor: Internett
Blogginnlegg: 180
Joika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme omJoika har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ok. Men dette er mistroisk i mine øyne:

Ja, ja, men da kom jeg nok litt feil frem.

Joika er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 22:22   #69
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Turban Smukk, her.

Og det er jo bra?!

Ja, klart det er bra. Ingenting er bedre en at man deler av det man har. Poenget var bare at det var nytt etter alle disse artiklene, men innlegget kom midt inne i diskusjonen om man gir for å bli en helt eller fordi man vil gi. Det går ikke så fort på mobil, tydeligvis.

Gammel 11-12-14, 22:25   #70
Drømmedama
keep on dreaming

Drømmedama sin avatar

Medlem siden: Mar 2010
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Selvsagt er det ikke in å være fattig. Det er tappert og verdig å være passe fattig og ressurssterk, dvs å planlegge, fixe og ordne slik at man får maksimalt ut av det lille man har, men det er skammelig og flaut å være fattig og ressurssvak, ta feil, ta dumme valg og snuble på veien.
Det burde bli in å være raus. Å gi bort noe av sin overflod, å låne bort hytta, gi bort en sykkel, kjøpe en gave til et barn du ikke kjenner, kjøpe fotballsko til en som ikke har det, invitere et søskenpar på kino, ikke mistro andre som forsøker å gjøre en forskjell. Det burde bli in å forstå at andre mennesker har andre utfordringer enn en selv. Det burde bli in å slutte å dømme dem som går på trynet, heller rekke ut hånden og gi slipp på selvtilfredshetens stramme overleppe.
Det er jo jul, for svingende.

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 22:27   #71
Katta
maler

Katta sin avatar

Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Veldig bra, drømmedama.

Gammel 11-12-14, 22:29   #72
Turban Smukk
sukk

Turban Smukk sin avatar

Turban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelenTurban Smukk er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Miley, her.

Ja, klart det er bra. Ingenting er bedre en at man deler av det man har. Poenget var bare at det var nytt etter alle disse artiklene, men innlegget kom midt inne i diskusjonen om man gir for å bli en helt eller fordi man vil gi. Det går ikke så fort på mobil, tydeligvis.

Jeg er også på mobil Derfor hektet jeg meg bare på siste innlegg.

Turban Smukk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 22:32   #73
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Selvsagt er det ikke in å være fattig. Det er tappert og verdig å være passe fattig og ressurssterk, dvs å planlegge, fixe og ordne slik at man får maksimalt ut av det lille man har, men det er skammelig og flaut å være fattig og ressurssvak, ta feil, ta dumme valg og snuble på veien.
Det burde bli in å være raus. Å gi bort noe av sin overflod, å låne bort hytta, gi bort en sykkel, kjøpe en gave til et barn du ikke kjenner, kjøpe fotballsko til en som ikke har det, invitere et søskenpar på kino, ikke mistro andre som forsøker å gjøre en forskjell. Det burde bli in å forstå at andre mennesker har andre utfordringer enn en selv. Det burde bli in å slutte å dømme dem som går på trynet, heller rekke ut hånden og gi slipp på selvtilfredshetens stramme overleppe.
Det er jo jul, for svingende.

Og det er jo i ferd med å bli litt in å dele med andre. Og så må vi bare ikke tenke at folk gjør det for å få flere følgere på Instagram, og til slutt blir det gjerne så vanlig at VG ikke gidder å lage oppslag om det lenger.

Gammel 11-12-14, 22:37   #74
Albertine
Bør lage seg en tittel selv

Albertine sin avatar

Medlem siden: Oct 2014
Blogginnlegg: 38
Albertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de flesteAlbertine er kulere enn de fleste
Standard

Drømmedama har så rett, så rett. Det burde bli in å dele av sin overflod. I vår tid gjelder det oftest monetære donasjoner, men det som virkelig er verdifullt å dele i disse dager er tid. Vi befinner oss stadig i den berømmelige tidsklemma, så det å gi av sin sårt tiltrengte tid for å hjelpe andre er noe som virkelig teller. En ting er å gi en gave til et barn som trenger noe, en annen ting er å lære barnet å strikke, bli med barnet på kino eller bake en kake sammen. Enormt betydningsfullt.

Albertine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 22:39   #75
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Bra, Drømmedama!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 22:40   #76
Neket
Har diplom

Neket sin avatar

Medlem siden: Jun 2010
Neket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt avNeket har mye å være stolt av
Standard

Jeg er drittlei av at folk alltid skal tro man har skjulte motiver med alt mulig. Hvis noen annonserer på Facebook at de låner bort hytta syns jeg man kan tenke "så flott, det var hyggelig gjort", ikke "de vil bare vise hvor vellykkede de er - hytta er jo uansett tom siden de skal på ferie på Mallorca".

Hvis jeg skulle lånt bort hytta (noe jeg ikke kan, den er ikke min), er det godt mulig jeg hadde lagt det ut på Facebook. Kanskje jeg kjenner noen som kjenner noen som virkelig trenger det?

Neket er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 23:02   #77
DM
Live and let live

DM sin avatar

Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Gaia, her.

Hvis du har råd til flatskjerm, en pakke røyk om dagen og pils i helgene, og prioriterer det fremfor nye vintersko til barna dine, da er du ikke fattig.

Det er en ting som er viktig å tenke på i slike situasjoner: Barna deres er fattig. De står uten nye vintersko.

Gammel 11-12-14, 23:08   #78
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av DM, her.

Det er en ting som er viktig å tenke på i slike situasjoner: Barna deres er fattig. De står uten nye vintersko.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 23:10   #79
Maverick

Maverick sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 1282
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Joika, her.

Jeg mistror de vel ikke, men tenker at jeg ikke ville gjort det på den måten.

Hvorfor skriver du her på forumet at du kunne tenke deg å gi bort en eskeny iPad, da?

Som eneforsørger for to unger vet jeg godt at det kan være drøyt vanskelig å gi de det man føler de trenger for å henge med i det sosiale livet, og at det kan føles desto viktigere å sørge for at de jaggu ikke skal mangle noe bare fordi det tilfeldigvis kun er moren deres som betaler noe. Jeg klarer ikke helt å se hvordan dette skal gi meg, eller deg, Joika, mer grunn til å se skrått på de som har hatt enda mer uflaks enn oss og sliter desto mer?

Det er ganske mye flaks involvert i livet, ass. Jeg har ikke god lønn og egen kåk fordi jeg har stått så himla på og vært så superflink, men fordi jeg hadde flaks og var på riktig sted til riktig tid en gang for noen år siden. Og det bør virkelig bare gjøre meg mer ydmyk, ikke bidra til egen arroganse.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 11-12-14, 23:21   #80
Lisa
anglofil

Lisa sin avatar

Lisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtidLisa har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.

Hvorfor skriver du her på forumet at du kunne tenke deg å gi bort en eskeny iPad, da?

Som eneforsørger for to unger vet jeg godt at det kan være drøyt vanskelig å gi de det man føler de trenger for å henge med i det sosiale livet, og at det kan føles desto viktigere å sørge for at de jaggu ikke skal mangle noe bare fordi det tilfeldigvis kun er moren deres som betaler noe. Jeg klarer ikke helt å se hvordan dette skal gi meg, eller deg, Joika, mer grunn til å se skrått på de som har hatt enda mer uflaks enn oss og sliter desto mer?

Det er ganske mye flaks involvert i livet, ass. Jeg har ikke god lønn og egen kåk fordi jeg har stått så himla på og vært så superflink, men fordi jeg hadde flaks og var på riktig sted til riktig tid en gang for noen år siden. Og det bør virkelig bare gjøre meg mer ydmyk, ikke bidra til egen arroganse.

Herlighet, fy "#¤% så bra skrevet Maverick.

Jeg er også alenemor og jeg er i tillegg hvit, norsk og har så jævla mange valg og privilegier som så ufattelig mange andre alenemødre på skolen vår bare kan drømme om. Jeg ser "fattigdom" rundt meg, jeg gir bort små ting som ræl fra TGF til damer som ikke kan kjøpe bursdagsgaver og som dermed ikke tør sende barna i bursdagsselskaper. Det å eie bolig eller ta utdanning, er og forblir en fjern drøm for veldig mange mennesker.

Det å ha mange gitte privilegier er veldig fin ting. Det gjør livet så mye lettere på alle mulige måter. For bare det å kunne ta valg i livet, er i seg selv et ufattelig stort gode som veldig mange ikke engang har.

Så er det mye litteratur på engelsk om "the economy of dignity" blant barn. Fattigdom handler ikke bare om å ha iPad og å kunne reise på ferie. Det handler om å kunne delta på samme arena som andre barn. Det handler om å ha foreldre som kan betale for aktiviteter og som kan sende med penger til kino osv. Det er virkelig ikke bare et spørsmål om materielle ting slik mange ser ut til å mene i tråden.

Så elsker jo media å finne de nesten karikerte "slitne" alenemødre. Noen ganger tror jeg bare det er en ondsinnet agenda bak det hele som ønsker å bidra til enda mer stigmatisering av såkalte "fattige", og ikke minst alenemødre for hjelpes hvis vi skulle ta oss nær av hvordan vi fremstilles i media. Jeg tviler ikke på at de tar seg nok tid til de finner de samme profilene som de alltid bruker. Helst overvektig dame som røyker, slik at folk der hjemme kan himle enda litt mer med øynene og bare tenke sitt at hun kan i alle fall slutte å røyke og gå ned litt i vekt, så kan hun sikkert kjøpe Xbox til ungen sin hun også.

Jeg virkelig HATER denne fordummende stereotypien og hva det gjør med debatten rundt dette men det er jo slik media fungerer.

Sist redigert av Lisa : 11-12-14 kl 23:35.
Lisa er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:15.