Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Hvorfor kaster feministenes døtre og datterdøtre klærne på internett?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 28-05-07, 19:20   #1
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Hvorfor kaster feministenes døtre og datterdøtre klærne på internett?

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Jeg skjønner ikke hva det å bry seg om hvordan en ser ut henger sammen med det sykelige som fører til at man ikke føler seg god nok med mindre en er anorektisk eller har operert det ene og det andre, og det å vrenge av seg klærne foran kamera og det at media fremstiller et kvinnefiendtlig kvinnebilde. Jeg ser virkelig ikke sammenhengen.

Minsunnelig? Nei, det er jeg så langt fra som jeg kan komme. Jeg synes det er direkte tragisk med all den kroppsfokuseringen, og jeg synes synd på dem som er så opptatt av sex, kropp og nakenhet.

Jeg skjønner sammenhengen eller hva hun mener. Vi er alle med på å bidra til fokusering på utseende og kropp. Slankeprat og utseendefokusering er de fleste/mange med på, og det blir en del av det, selv om glamourjentene er ytterpunktet. Jeg er ihvertfall med på det, vil hele tiden ned noen få kilo, kun for å se littegrann slankere og penere ut, jeg tenker mange ganger at det letteste hadde vært en mageoperasjon og uffer meg hele tiden for at jeg ikke gidder å trene. Og hvorfor? Fordi jeg helst vil se ut som da jeg var 20 år. Dette er en del av hele industrien og alle bilder og tv-programmer med vakre og tynne mennesker bidrar til fokuseringen. Det er ikke rart at yngre "bærter" kan tro at lykken ligger i hvor mye oppmerksomhet de får for silikonpuppene og den unge, faste og veltrimmede kroppen.
I tillegg tror jeg disse glamourjentene i utgangspunktet vanker i miljøer der dette er normalt, kult og viktig, de omgås ikke folk som synes det er teit og overfladisk. De prater kanskje ikke med mennesker som forteller dem at utdannelse og andre verdier er mer varige og viktige i lengden. Miljøet gjør at dette er status og en del av dem innser ikke feilen før de får noen skikkelige dårlige opplevelser. Men selvfølgelig, det ligger jo raske penger i dette også, en del av tankegangen i disse miljøene er ihvertfall ikke at man skal jobbe beinhardt i flere år før man ser resultater.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 28-05-07, 19:24   #2
DM
Live and let live

DM sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 86
DM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme omDM har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av lykkeliten02, her.

Jeg skjønner sammenhengen eller hva hun mener. Vi er alle med på å bidra til fokusering på utseende og kropp. Slankeprat og utseendefokusering er de fleste/mange med på, og det blir en del av det, selv om glamourjentene er ytterpunktet. Jeg er ihvertfall med på det, vil hele tiden ned noen få kilo, kun for å se littegrann slankere og penere ut, jeg tenker mange ganger at det letteste hadde vært en mageoperasjon og uffer meg hele tiden for at jeg ikke gidder å trene. Og hvorfor? Fordi jeg helst vil se ut som da jeg var 20 år. Dette er en del av hele industrien og alle bilder og tv-programmer med vakre og tynne mennesker bidrar til fokuseringen. Det er ikke rart at yngre "bærter" kan tro at lykken ligger i hvor mye oppmerksomhet de får for silikonpuppene og den unge, faste og veltrimmede kroppen.
I tillegg tror jeg disse glamourjentene i utgangspunktet vanker i miljøer der dette er normalt, kult og viktig, de omgås ikke folk som synes det er teit og overfladisk. De prater kanskje ikke med mennesker som forteller dem at utdannelse og andre verdier er mer varige og viktige i lengden. Miljøet gjør at dette er status og en del av dem innser ikke feilen før de får noen skikkelige dårlige opplevelser. Men selvfølgelig, det ligger jo raske penger i dette også, en del av tankegangen i disse miljøene er ihvertfall ikke at man skal jobbe beinhardt i flere år før man ser resultater.

Sånn å forstå ja. Det skjønner jeg. Men å si at dem som tar avstand fra dette bare egentlig er misunnelige synes jeg blir total skivebom. Det blir som å si at utdannede egentlig er misunnelige på uutdannede.

Gammel 28-05-07, 19:50   #3
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Desembermamma, her.

Urk. Jeg orker ikke se videoen, men hva i all verden gjør barn rundt et slikt lavpanet voksenshow?

Ikke sant! Jeg ble ganske sjokkert over å se barn stå og se på det her. Og attpåtil sammen med foreldrene sine!

Opprinnelig lagt inn av -ea-, her.

Men fedrene da, hvor er de i dette bildet?

Jupp, fedre må helt klart bli gode rollemodeller, dette er ikke kvinners kamp alene.

Ang. artikkelen og glamourmodellene, fenomenet å bli digget for utseendet sitt er jo ikke noe nytt, men hva man gjør for å bli likt dras lenger og lenger. Jeg tror det er "lettere" å få oppmerksomhet fra gutta ved hjelp av et pent ytre enn med intelligens. Utseende ser man med en gang, intelligensen syns ikke utenpå. Hvertfall i første omgang. Jeg tror det er en lett måte å føle seg verdifull og akseptert, i tillegg til at man er litt "gærnere" enn de andre jentene, og dermed får enda mer oppmerksomhet fra gutta.

Se bare på oss selv, vi trener og vi slanker oss, og jeg er den første til å innrømme at jeg lyver for meg selv når jeg sier at det er for helsas skyld alene. Jeg vil være slank. Slank og lekker. Og jeg vil gjerne at andre syns at jeg er slank og lekker også. Til tross for at jeg både er intelligent og interessant. At jeg får bedre helse er bare en bonus, ikke omvendt. Desverre.

Jeg ville aldri gått til det skrittet at jeg kledde av meg klærne for at andre skulle se hvor slank og lekker jeg var, men jeg skjønner mekanismene som fører dit.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Emneord
feminisme

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 07:43.