Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Er det ok å sette begrensning på antall gaver?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 04-11-14, 13:38   #61
Dronningen
Pauset

Medlem siden: Oct 2007
Dronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtidDronningen har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Dere som ikke skjønner at det kan være nødvendig å begrense gavemengden til ungene (uavhengig av hvilken tone beskjeden eller oppfordringen blir gitt i), får ungene deres 40-50 gaver hver til jul?

Hvor mange av disse kommer fra en og samme person?

Dronningen er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 14:11   #62
Bomull
www.bomulls.no

Bomull sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Cottonfields
Blogginnlegg: 324
Bomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt avBomull har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Luftslottet, her.

Jeg syns det er helt i orden, men ville nok tatt det muntlig.

Som et a propos, så er det heller ikke så gøy for andre barn som feirer sammen med gavehaug-unger bestandig. Min familie og svigerfamilie er kvalitet fremfor kvantitet, og det er ikke svigerfamilien til søsteren min. Livet er urettferdig og alt det der, men mine barn ble ganske lei seg det året de fikk mindre gaver til sammen enn vesle kusine fikk. Det må de selvsagt bare tåle, men vesle kusine gikk lei og var helt uinteressert før hun var halvveis. Da må det være greit å be slekta moderere seg, eller i det minste pakke litt flere ting i samme pakke.

Det går også an å ta med seg mindre gaver dit man evt. skal feire. I min familie har det vært gaveflom i mange år, men ikke typ kvantitet foran kvalitet, det har vært mange og samtidig fhv dyre og fine gaver. I svigerfamilien får de gjerne bare en hver (sånn med noen unntak der det er helt ekstremt mange, dvs. svigermor er beskjeden, mens en svoger og en svigerinne av meg tar fullstendig av), og selv om akkurat mine foreldre har fortsatt sin trend med mange og fine gaver, så har de etterhvert regulert dette veldig fint selv og f.eks kommet med en pose gaver som er ment for julaften, mens resten av gavene får barna når vi spiser middag 1. juledag etc. Det året vi feirer med svigers, vi feirer med hans og min familie annethvert år. Vi har sagt det noe diskret til de som tar helt av også på svigersiden, at vi synes det er helt vilt mye og at man kanskje kan begrense det litt når flere barn/familier er sammen slik at ikke noen barn får "lite", mens andre får (altfor) mye.

Forskjellene ligger jo også i at det bare har vært to barnebarn på min side, og det er det også på morsiden til en niese og nevø, mens svigermor har fire barn og åtte barnebarn og kan naturlig nok ikke kjøpe like mye og/eller dyrt til alle åtte slik mine foreldre og de andre besteforeldrene har kunnet gjøre til to. Mine foreldre har sett denne problemstillingen selv, det samme kan ikke sies om de andre.

Gammel 04-11-14, 14:14   #63
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Min eldste fikk de verste årene over 20 presanger fra svigers. Da var hun under 4 år, stuptrøtt og utslitt.

Helt klart på sin plass å knipe inn.

Gammel 04-11-14, 14:19   #64
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 361
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Teofelia, her.

Dere som ikke skjønner at det kan være nødvendig å begrense gavemengden til ungene (uavhengig av hvilken tone beskjeden eller oppfordringen blir gitt i), får ungene deres 40-50 gaver hver til jul?

Jeg skjønner behovet, teo. Jeg syntes tonen i mailen var uvennlig.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 14:22   #65
Teofelia
Bedreviter

Teofelia sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 391
Teofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme omTeofelia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Dronningen, her.

Hvor mange av disse kommer fra en og samme person?

Rekorden var vel 12 gaver til hvert av barna, fra samme giver (eller givere, om man vil, siden de var et par). Og når det andre besteforeldreparet ga syv eller åtte gaver til hver av ungene, så blir det en ganske massiv haug, fra bare to avsendere.

Rettelse: jeg sjekket notatene mine, og på det meste var det faktisk 25 gaver til hvert barn, kun fra besteforeldrene.

Teofelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 16:00   #66
Pegasus
Bør lage seg en tittel selv

Pegasus sin avatar

Medlem siden: Nov 2009
Pegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt liktPegasus er virkelig godt likt
Standard

Om ingenting annet hjelper, går det jo kanskje an å la barnet få åpne noen gaver på julaften, og noen utover i romjula. Gaver skal være både koselige å gi, og koselige å få.

Og det med sparekonto som det er lov å sette noen kroner inne på, synes jeg ikke er noen dårlig ide, det kommer en tid når de små plutselig har blitt store, og trenger penger både til studier og bolig.

Pegasus er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-11-14, 17:52   #67
Plingo
Erfaren

Medlem siden: Aug 2010
Plingo er populærPlingo er populærPlingo er populærPlingo er populær
Standard

Noen ganger burde man kanskje avventer litt og lest om igjen en melding før man sendte den. Kanskje prøvd å ta på seg mottakeren sine briller. Sambo leste og synes det var ok. Tar til meg at det kunne vært formulert og formidlet anderledes.

Ønskelisten er ikke gjengitt, og det er IKKE en bestillingsliste. Den inneholder konkrete ønsker fra Lille Persille og litt innspill fra oss. Flere runde kategorier:
Opplevelser med mottaker (vi synes tid sammen er viktigere enn materielle ting, en kinobillett, en invitasjon til tur i svømmehallen, egentlig helt opptil giver), klær str 110 (unntatt hettegenser), bøker, lysbøker, vinterleker.

Gavene er dyre og mange, jeg og sambo synes det er mye å kjøpe 10 gaver som til sammen kommer opp i 3000. Jeg pleier IKKE å regne ut hva hun får, men det ble gjort en gang for å få en realitetsorientering. Det ene besteforeldre settet som har to barnebarn MÅ vist gi på krona likt til barnebarna, og derfor forslaget om å sette penger på sparekonto. Vi har tidligere nevnt at de gjerne må opprette egne sparekontoer om de vil det, slik at de selv kan være med å bestemme hva det skal gå til. Vi har opprettet en sperret boligsparekonto til datteren vår som vi selv sparer på. Jeg sendte takknemmelig tanker til bestefaren min som hadde spart i fond til meg, den dagen jeg selv skulle kjøpe bolig, ikke de store summene men alt bidrar.

Mamma synes det var greit med en påminnelse om ting vi har snakket om tidligere, og sammen mintes vi jula hvor lillebroren min pakket opp et Cars sengesett som gave nummer to og nektet plent å åpne flere gaver. Pappa har alltid synes det har vært for mye gaver.
Treffer nok svigers til helga, så da får vi høre hva de mener.

Jeg er glad familiene våre har god økonomi og at de er glad i den fine jenta vår. Jeg skulle ønske de kunne delt noe av dette med andre som har mindre å rutte med i jula. Selv skal jeg være med på "God jul lille venn" og et prosjekt via jobben hvor man skal gi gave som Røde Kors skal gi videre.

Plingo er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 21:17.