|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Epikur
|
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?Vi har gjort det samme overfor svigers, det er faktisk nesten ti år siden nå og det har funket sånn nogenlunde. I tillegg hjalp det at de fikk 4 ekstra barnebarn.
|
|
|
#22 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?Helt greit, men jeg ville nok også hatt en litt lettere tone. Det kommer jo an på hvilken tone en har generelt, så klart. Våre har også fått mye smådill innimellom, og det blir jo alt for mye. Vi sparer noen pakker til neste dag mens de er så små som nå (snart 2 og 3,5)
|
|
|
|
#23 |
|
Medlem siden: Jul 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?Vi har hatt dette problemet siden vi fikk de to første, og det er i hovedsak min mor som tar helt av på gavefronten. De har fått så sinnsykt med gaver at jeg regelrett skjems, og i likhet med hva dere opplever rakk de aldri å ønske seg noe, eller glede seg over en og en gave - det ble rett og slett en forventning at de fikk noe hele tiden, og de utviste heller ikke forsiktighet med tingene fordi vi jo "bare kunne kjøpe nytt". Så vi ga beskjed. Mange ganger. Da det ikke funket ga vi krassere beskjed. Da det heller ikke funket begynte jeg å beslaglegge gavene. Noe returnerte vi til butikken, og brukte på bursdagsgaver til barnas venner. Noe ligger fortsatt i garasjen - uåpnet. En god del har vi gitt bort til andre. |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Pauset
Medlem siden: Oct 2007
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?Jeg hadde ikke gjort det, og i hvert fall ikke på en slik måte som beskrevet. |
|
|
|
|
|
#25 |
|
geskjeftig
|
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?Jeg syns det er helt i orden, men ville nok tatt det muntlig.
|
|
|
#26 |
|
stille
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Tønsberg
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?Det går absolutt an å begrense gaveberget, men jeg ville gjort det på en annen måte enn ved å sende en Mail av denne typen.
|
|
|
#27 |
|
på slep
Medlem siden: Aug 2009
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?Jeg kunne også funnet på å begrense hvis det tok helt av. Jeg har styrt noe ved hvilke ting jeg setter på ønskelista også. Hvis jeg setter bare fornuftige ting kommer det mest fornuftige ting, hvis jeg ønsker mye smått dill kommer det mye smått dill osv.
|
|
|
#28 |
|
Passe aktiv
Medlem siden: Oct 2010
Hvor: Sentralt
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?Jeg har en svigermor som bør begrenses, hun kjøper billig fra Havaristen, Fretex og loppis fra romjul til jul. Jeg kan se at det oppfattes som utakknemlig, men det er også av miljøhensyn når flere av gavene har kort leve og brukstid. Mann har prøvd å snakke sin mor til fornuft, men ikke i store nok bokstaver.
|
|
|
|
#29 |
|
Medlem siden: Jul 2009
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?Vedrørende hvorvidt det er foreldrenes ansvar å sette/ytre ønske om begrensninger på gavene eller ei: Så langt som det gikk i vårt tilfelle hvor ungene ble utakknemlige, uforsiktige, og mistet muligheten til å kjenne på følelsen av å ønske seg noe, spare seg opp til noe og i det hele tatt verdien av alt dette mener jeg at man som foreldre ikke bare har lov til, men også ansvar for, å begrense denne dårlige påvirkningen. Jeg ønsker ikke at ungene mine skal bli ufordragelige, og til tider var dette tendenser vi så som helt klart hadde direkte relasjon til dette (det var snakk om gaver hver uke, og gjerne type Lego politistasjon på en vanlig ukedag). Vi prøvde selvsagt å realitetsorientere og irrettesette/veilede der og da, og på alle mulige måter i noen år før vi til slutt måtte sette foten ned. Og vi hadde flere familiemedlemmers fot på vår side, for å si det sånn. |
|
|
|
|
|
#30 |
|
Personlig pessimist
|
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?Det er jo ikke slik at alt som gjøres i beste mening et bra, og jeg synes det er helt greit at man som forelder setter begrensninger. Måten man gjør det på vil jo gjerne gjenspeile relasjonen ellers. Mine foreldre var veldig rause med godteri og annet usunt, noe som bare ikke gikk da de så eldstemann flere ganger i uken i en periode. De mente det godt, selvsagt, men det var jo overhodet ikke til å leve med. Alternativene var å begrense dem, eller sørge for at de så ham sjeldnere. Da var førstnevnte greiest, selv om de ble litt fornærmet sånn umiddelbart.
|
|
|
|
#31 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?Eg synest meldinga du har sendt er heilt innafor, særleg med tanke på at de har forsøkt å ta dette opp munnleg fleire gonger. Eg ville nok tenkt at det var litt krast, dersom det var første beskjeden om temaet, men det er det - så vidt eg har skjønt - ikkje.
|
|
|
|
#32 |
|
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?
Jeg er så enig, så enig med deg!
|
|
|
#33 |
|
Rockesøster
|
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?Jeg hadde syntes det var greit å få en hyggelig beskjed dersom noen mente jeg kjøpte for mange gaver, men hadde jeg fått beskjeden i den tonen der hadde jeg blitt småsur.
|
|
|
#34 |
|
Bedreviter
|
Men syns dere ikke det er forståelig at beskjed nummer 10 eller 20 er i en annen tone enn den første beskjeden, for det er det jeg tolker at dette er. |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Rockesøster
|
|
|
|
#36 |
|
Bedreviter
|
Jeg konstaterer i alle fall at dette har vært tatt opp flere ganger over to år, minst, og da syns jeg det er lov til å være Veldig Tydelig. |
|
|
|
|
|
#37 |
|
Rockesøster
|
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?Ok, jeg svarte ut fra HI, men synes fortsatt tonen er kjip.
|
|
|
#38 |
|
keep on dreaming
Medlem siden: Mar 2010
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?Here we go again, tenk snart er det jul her på Fp! |
|
|
|
|
|
#40 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: Er det ok å sette begrensning på antall gaver?Jeg forstår godt behovet for å begrense, og vi har gjort det samme, men da muntlig og med en veldig tydelig anerkjennelse og takknemlighet for gavmidlheten og ønsket om å glede som ligger bak. Jeg syns meldingen var skrekkelig uhøflig og utakknemlig.
|
![]() |
|
|