Sv: Sykmelder kvinner seg for å "forebygge" sykdom?
Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.
Det varer jo bare til sykepengerettighetene er oppbrukt.
Og det er da en ganske lang periode, er det ikke. Og så trenger man heller ikke være i jobb så fryktelig lenge før man har tjent seg opp nok penger til en ny sykeperiode heller.
Jeg har forresten en ganske klar oppfatning av at kvinner med høy utdanning blir lettere ubrente (i verste fall ME) mens kvinner med lav utdanning oftere har muskel/skjelettplager ( i veste fall fibromyalgi), så vi har kanskje beveget oss et stykke ut fra HI når vi går over til kun å diskutere muskel-og skjelettlidelser. Spørsmålet var hvorfor kvinner er så mye mer syke enn menn, det er jo det som er det interessante her.
Katta (jeg tror det var henne) sa noe interessant i den sammenhengen: Vi må se på hvordan vi omgås og omtaler disse tingene i dagliglivet. Min oppfatning er at det handler mye om aksept, vane og forventning. Det ligger nærmest en forventning til at kvinner skal bukke under når de har familie og full jobb (at det nærmest er 50/50-odds for hvorvidt man kommer til takle det eller ikke) og det er vel ganske veldokumentert at vi veldig ofte lever opp til de forventningene andre har til oss, dessverre.
Heilo: Jeg er klar over hvor uttrykket kommer fra. Poenget var at det er lenge siden vi levde i et samfunn der hardt arbeid var saliggjørende og vårt velferssystem er bygget opp fra en forutsetning om at folk gjerne vil jobbe. Jeg tror ikke det er slik lenger. Rettelse: Folk vil gjerne jobbe, men ikke nødvendigvis i jobber de er kvalifiserte for eller i yrker det er behov for.
|