|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#41 |
Personlig pessimist
|
![]() Sv: Kvinners ansvar med tanke på å opprettholde tradisjoner i vår kultur
Jeg tror ikke nødvendigvis at jeg har lista så mye lavere enn min mor, men vi prioriterer helt forskjellige ting. Vi hadde omtrent bare gjester til jul, og i den anledning det vasket hun hver millimeter av huset. Vi har hverdagsgjester jevnt over hele tiden, også i desember, og jeg vasker fint lite. Gjestene våre er jo her så ofte uansett, at det nytter ikke å gjøre inntrykk på dem med rent hus én gang i året.
![]() |
![]() |
#42 |
|
![]() Sv: Kvinners ansvar med tanke på å opprettholde tradisjoner i vår kulturJeg har en veldig stressende hverdag, og legger lista tilsvarende lavt på sjøsjing og koking og fiksing til høytider. |
![]() |
![]() |
![]() |
#43 |
Leser
|
For min del så opplever jeg at det eneste som "virkelig hjelper" mot utbrenthet/utslitthet/overarbeid er å øve seg på å sette grenser. Er det ikke påskeegget som velter lasset er det svigermor er det sjefen er det forum.
"The further a society drifts from the truth, the more it will hate those that speak it." - George Orwell Sist redigert av him : 24-04-14 kl 12:22. Årsak: seg -> sett |
![]() |
![]() |
![]() |
#44 |
Glamorøs
|
![]() Sv: Kvinners ansvar med tanke på å opprettholde tradisjoner i vår kulturJeg syns heller ikke man skal droppe tradisjonene, men jeg syns mange i større grad kan involvere mennene side. Selvsagt er det hyggelig å ordne julekalender og fest, det kan det jo hende at menn syns også.
![]() |
#45 |
Bør lage seg en tittel selv
Medlem siden: Jan 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinners ansvar med tanke på å opprettholde tradisjoner i vår kulturDet jeg synes er litt slitsomt er at mannen ofte regner med at ting han hater å gjøre, men jeg synes er ok og kanskje til og med gøy dermed ikke er arbeid/slitsomt for meg. Dermed blir liksom nedvasken han gjør mens jeg handler inn til jula mer verdt, mens jeg jo bare har "kost meg på shopping". Selv om jeg jo har brukt mye tankekraft når det gjelder hva som skal handles inn, hvem som skal få hva og hvordan det kan gjøres på en mest mulig effektiv måte. |
![]() |
![]() |
![]() |
#46 |
Introvert optimist
|
![]() Sv: Kvinners ansvar med tanke på å opprettholde tradisjoner i vår kulturNå handler det vel en del om planlegging også dette her da. Hvis alle høytider og dager som skal feires alltid kommer som julekvelden på kjerringa med dertil hørende stress i siste liten, kan man jo tenke at dette er noe man bør ta tak i tidligere ved neste korsveg. Da kan det jo tenkes at familien trenger et årshjul slik som mange skoler, barnehager og foreninger har.
![]() |
#47 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Det fikk vi virkelig oversikt over da vi gjorde øvelsen vår. Mannen min innså at det var mer arbeid i lage meny, planlegge og handle inn, samt tilberede maten enn det han hadde trodd. Og det å vaske bilen (aka kjøre til nærmeste bensinstasjon og lese avisen gjennom vaskehallen) var ikke like tidkrevende eller vanskelig - for ungene blir igjen hos meg, som også holder på med andre ting.
![]() |
#48 |
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() Sv: Kvinners ansvar med tanke på å opprettholde tradisjoner i vår kulturDet er vel spesielt for julen vi har tradisjoner som krever en del tid/forberedelser. I påsken drar vi enten til fjells eller til Spania, 17.mai er bare stress der og da, krever ikke noe særlig i forkant av dagen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#49 |
Yes, we can!!
|
Nja, både og. Dersom man tidlig i april allerede planlegger og tenker på både påskemeny og 17. mai så tar det jo mye tid og tankekraft. Jeg har god erfaring med å ta ting litt tettere på. Da gjør jeg alt på kort tid, uten å ha stresset eller tenkt mye på det. 17. mai tar en dag, påskeeggene et kvarter, julegavene gjør jeg på to store handlerunder i slutten av november. Skulle jeg handlet julegaver fra august og tenkt julebakst fra oktober så hadde jeg blitt superstresset. Å gjøre ting tett oppi arrangementet er ikke nødvendigvis stressende, det kommer an på hvordan man er skrudd sammen.
![]() |
#50 |
kan tilsettes alkohol
|
![]() Sv: Kvinners ansvar med tanke på å opprettholde tradisjoner i vår kulturJulegaver i slutten av november er å være ute i god tid, Polyanna. Stresset kommer når ALT gjøres siste helg før jul og siste julegave kjøpes kl 14 på julaften.
![]() |
#51 |
Fortynnet
|
![]() Sv: Kvinners ansvar med tanke på å opprettholde tradisjoner i vår kultur17. mai er den dagen jeg stresser aller minst med. Jeg passer på at barnet har noe å ha på seg, og møter opp for å gjøre min plikt på skolearrangementet når jeg har fjerdeklassing - det vil si aldri mer. |
![]() |
![]() |
![]() |
#52 |
maler
|
![]() Sv: Kvinners ansvar med tanke på å opprettholde tradisjoner i vår kulturJeg synes jo ikke jul og 17. mai og påske er noe i nærheten av stressende. Jeg gjør bare det som er hyggelig. Og det er jo hyggelig å styre litt rundt disse dagene synes jeg. Ofte sørger jeg for noen ekstra fridager i desember for å kunne gjøre julekoseaktiviteter med ungene. Det blir det det blir, det er ikke et mål i seg selv at alt skal være strigla og blåst, kosen er målet.
![]() |
#53 |
Introvert optimist
|
Nei, sånn er folk forskjellifge selvfølgelig. Jeg så mer for meg at hvis man tar frem 17. mai-stasen i påsken og sjekker om man har sko til alle og om tøyet fortsatt passer, så løper man da kanskje ikke rundt 16. mai om kvelden for å kjøpe sko, men kan bestille dem i ro og fred på nett og få dem hjem i postkassa. Bunadskjorter kan jo strykes et par dager før også, man må ikke vente til fem minutter før skoletoget.
![]() |
#54 |
maler
|
![]() Sv: Kvinners ansvar med tanke på å opprettholde tradisjoner i vår kulturJeg vil tro vi deler oss inn i tre grupper - de som koser seg med planleggingen, de som gjør som Polyanna og bare svosjer det til i siste liten uten å bruke energi på det, og de som av en eller annen grunn bruker veldig mye planleggingsenergi uten å egentlig like det.
![]() |
#55 |
... med mjuke pigger...
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Kvinners ansvar med tanke på å opprettholde tradisjoner i vår kulturJeg er fan av at begge foreldre (dersom de bor sammen) finner ut hva som skal gjøres og så fordeler oppgavene. Den utfordrende biten er (ofte) for dama å legge listen lavere. Jeg er overbevist om at mange mener at mange ting absolutt må gjøres, som egentlig er unødvendig. Samtidig er det vanskelig å konkretisere hva som er unødvendig. Jeg mener grensen går ved hva som er mer strevsomt enn hyggelig, når man ikke har noen glede av gjøremålene, bare kjenner på pliktfølelsen. Å legge lista lavt krever bevissthet, en god porsjon delegering og prioritering, og ikke minst at man ikke legger sin personlighet og sin verdi i de ytre tingene. En burde slappa litt mer av og ta ting litt mindre høytidelig, tenker jeg.
![]() |
#56 |
Kontrollfrik
Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Sammen med Richard
Jeg er nøyaktig som deg. Planla mer før, men ble bare stressa av å tenke på det. Nå tar jeg alt i siste liten og tenker ikke på det før det. Derfor pakker jeg for eksempel samme dag som vi skal på ferie. Har aldri opplevd å mangle noe vesentlig likevel. Men det er klart, min måte å gjøre ting på forutsetter jo en jevn hverdag uten store skippertak, for jeg vet at det alltid er rene ting i skapene. |
![]() |
![]() |
![]() |
#57 |
can-jur
|
Jeg er faktisk veldig enig med din første samboer.
![]() |
![]() |
#58 |
Stadig underveis
Medlem siden: Sep 2006
![]() Sv: Kvinners ansvar med tanke på å opprettholde tradisjoner i vår kulturFor å svare på mitt eget spørsmål. Jeg ønsker heller ikke å droppe disse viktige tradisjonene i vår kultur. Jeg synes bare det er nødvendig å anerkjenne den jobben vi gjør som kulturbærere. I tillegg synes jeg at det bør være sånn passe likevekt i hva kvinner og menn bidrar med (totalt sett) i en familie. Jeg tror at disse tradisjonene er viktige for både kvinner og menn. Sikkert med mange unntak.
![]() |
#59 |
maler
|
![]() Sv: Kvinners ansvar med tanke på å opprettholde tradisjoner i vår kulturDet ligger en viss makt i denne kulturbærerrollen også da. Det er ikke bare jobb. Man får jo faktisk i stor grad bestemme hva familiens tradisjoner skal være, i veldig mange familier har ikke mannen vært med på å utforme dette i noe særlig grad. Jeg tenker at hvis man skal forvente å dele på jobben må man også dele på godene, det vil si at man må bli enige om hvilke tradisjoner som er viktige og hvordan de skal opprettholdes i familien.
![]() |
#60 |
kan tilsettes alkohol
|
Jeg er enig i at det er viktig å være kulturbærere og at jobben skal anerkjennes. Men det er ikke alltid det er kvinner som gjør det, og kanskje kvinner også skal la menn gjøre det.
![]() |
|
|