Sv: Kvinners ansvar med tanke på å opprettholde tradisjoner i vår kultur
Opprinnelig lagt inn av Skilpadda, her.
Og så tror jeg, rent prinsipielt, at det er veldig viktig å ikke kaste stas og moro ut med badevannet når man skal kvitte seg med stressmomenter. Heller vaske huset litt sjeldnere, og venne seg til å la oppvasken stå en gang iblant, enn å droppe påskeegg, julefrokost og adventskalender, synes jeg.
Jeg er langt på vei enig med deg, men når jeg ser hvor mye tid en del bruker på adventskalendere, julegaver, julevask, julepynt, julemat, julekaker osv., holder på i ukesvis og samtidig er lei seg for at det er så travelt, så tenker jeg at det går an å ha hyggelige tradisjoner som er moro og stas uten at det skal bety stres og mas. Og det finnes så klart folk som kan klare alt dette og mer til uten at det blir stress og mas, men for de fleste så kan det være lurt å legge lista på et litt annet nivå.
Det viktige når man bor sammen med en annen er å bli enige om hva som er akseptabelt nivå på alle disse hverdags- og festtingene, synes jeg, slik at det at den andre ikke bidrar nok også blir et stress- og irritasjonsmoment. Hvis mannen min hadde insistert på at jeg skulle bidra til strøkent hus 1-2 ganger i uken, avansert søndagsmiddag, hverdagsmiddager fra bunnen av, adventskalender til to barn med små gjennomtenkte gaver eller aktiviteter osv. osv., hadde jeg himlet meg ut døren med limpistolen i hånden ganske raskt, tror jeg. Nå er han heldigvis ikke sånn, og det er vel mer jeg som har senket kravene i forhold til hva som er godt nok for oss. Jeg er fra et møblert hjem og en slekt der det er veldig klare formeninger om hvordan ting skal være.