Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Hva har dere i påskeegget?

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 07-04-14, 15:10   #101
Ru
Protonterapeut

Ru sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Hundremeterskogen
Blogginnlegg: 935
Ru har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme omRu har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Hva har dere i påskeegget?

I påskeegget? Whatever som selges av godteri på nærmeste butikk.

Gammel 07-04-14, 15:15   #102
Adrienne
Hertuginne

Adrienne sin avatar

Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 40
Adrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme omAdrienne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I påskeegget er det godteri. Hvilket godteri det er avhenger av hva mannen kjøper når han er på butikken for å handle inn til påske.

Gammel 07-04-14, 15:20   #103
My
Semiaktiv

My sin avatar

Hvor: Trondheim
My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nextlife, her.

Det var dagens klokeste ord, man har sine interessefelt og legger mye energi i det, mens andre, uinteressante ting får fare. Gi meg matlaging og det å holde det rent og ryddig rundt meg og jeg kan holde på hur lenge som helst, mens løkplanting og blomsterkrukker og interiør? Jeg vrir meg i smerte.

Slik tror jeg det er med de fleste også.

Også tror jeg folks evne til å ta ansvar for seg selv og hva de ønsker å bruke tid på ofte blir undervurdert. Noen viser en fin adventskalender, samtidig som noen andre gir ut en bok om kreative matpakker, og atter andre logger dagens treningsøkt. Dermed hyler alskens "eksperter" opp om dette forferdelige presset som legges på dagens mødre om å være perfekt ... Og de fleste mødrene kjenner seg egentlig ikke så veldig presset selv, men blir overmannet av en voldsom sympati for andre mødre, som nok sikkert kan føle dette presset veldig sterkt, uten å vite sikkert hvem disse stakkars, usikre mødrene er.

Jeg tror egentlig de fleste er i stand til å beundre andres flotte hager, påskeegg, strikketøy eller hjemmebakte kunstverk uten å gå i dørken av mindreverdighetsfølelse. Jeg tror de fleste er i stand til å forstå at disse personene er veldig flinke til sine ting, men ikke til alt. Eller er folk flest virkelig så usikre og lett påvirkelige?

Gammel 07-04-14, 15:56   #104
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Lille*My: Det er ganske mange "det er jo koselig!" og "det blir jo ikke helt den fine jula/17. mai/påsken uten" og "det er jo en sånn fin tradisjon!" og "det blir jo veldig fint med vårgardiner og da blir jeg så glad!" og "Jeg liker det best når kjøkkenet er strøkent" og "det er jo så verdt det med løknedgravingen når krokusen titter opp" og "hjemmebakte rundstykker smaker så mye bedre at den tiden er det verdt, altså!" og "jeg syns det er utrolig deilig å legge seg i nystrøkent sengetøy" og "det hyggeligste jeg vet er å ha venner her på middag" og "hvis jeg ikke får trent så blir jeg bare sur og vrang" og "å stikke på kafe med venninner i blant gir meg energi!", etcetc.

Totalen kan bli for mye selv om hver ting er lystbetont i seg selv.

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Nei, den var ikke ment mot Taien, altså. Men av og til kan man finne det betimelig å minne folk på at selv om man kan ha glede av og bli inspirert av ditt eller datt andre på FP ser ut til å ha glede av, så blir totalen helt overveldende om man skal la seg inspirere av ALT.

Ingen kan grave i hagen som Harriet Vane OG trene som Divine OG lage mat som Nextlife OG ha det like strøkent hjemme som Hyacinth OG ha like mange juletradisjoner som Dixie OG jobbe som Candy OG være like oppdatert på interiør som... dere ser hvor jeg vil... samtidig.

Mens eg har vore i eksternt møte har heldigvis Poly svart for meg.

Gammel 07-04-14, 15:57   #105
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eksterne møter passe dårlig sammen med gode diskusjonar på FP altså.

Gammel 07-04-14, 16:00   #106
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lille*My, her.

Jeg tror egentlig de fleste er i stand til å beundre andres flotte hager, påskeegg, strikketøy eller hjemmebakte kunstverk uten å gå i dørken av mindreverdighetsfølelse.

Nuvel, jeg må nesten slutte å se ut vinduet. Jeg roper stadig til mannen min "Look, our perfect neighbours are doing something PERFECT again". Det har nesten blitt en stående vits, men disse naboene er så "perfekte" at jeg nesten MÅ velge å fnise litt av dem. Hvis ikke så begynner jeg å gråte.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 16:18   #107
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nå er det kanskje noe her jeg ikke har fått lest så nøye, men er det noen i denne tråden som har sagt at de tar fri fra jobben for å rase byen rundt etter sjeldne påskegodter (eller evt blir sykmeldte av det totale presset)?

Butikkene flommer jo over av påsketema-godteri, så det er ikke akkurat så veldig mye jobb å finne noe passende som er litt annerledes enn det vanlige lørdagsgodtet. Om en virkelig skulle ha lyst på å bestille noe spesielt på nett i den forbindelse så trenger jo ikke det ta mer enn fem minutter det heller.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 16:20   #108
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Nei, denne diskusjonen hører nok hjemme i den andre tråden, men det ble lett å dra en parallell når de havnet over hverandre i Uleste Meldinger.

Gammel 07-04-14, 16:22   #109
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Nå er det kanskje noe her jeg ikke har fått lest så nøye, men er det noen i denne tråden som har sagt at de tar fri fra jobben for å rase byen rundt etter sjeldne påskegodter (eller evt blir sykmeldte av det totale presset)?

Butikkene flommer jo over av påsketema-godteri, så det er ikke akkurat så veldig mye jobb å finne noe passende som er litt annerledes enn det vanlige lørdagsgodtet. Om en virkelig skulle ha lyst på å bestille noe spesielt på nett i den forbindelse så trenger jo ikke det ta mer enn fem minutter det heller.

Nei, det er enten lag-så-spesielt-påskeegg-at-du-sliter-på-deg-hjerteinnfarkt-og-dør eller fyll-påskeegget-med-grus-småstein-og-gjødsel-fra-Rema-det-får-værra-bra-nok-for-ungejævlene.

FP.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 16:22   #110
My
Semiaktiv

My sin avatar

My har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme omMy har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Nemlig. Syntes også parallellen var litt søkt.

Gammel 07-04-14, 16:23   #111
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

Parallellen er ikkje så søk om en lese den sammen med den andre tråden. Og en snakke ikkje om EI belastning her, men summen av alle måtte/burde/skulle.

Gammel 07-04-14, 16:25   #112
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns ingen ting jeg har sett i denne tråden gir noe som helst grunnlag for å trekke inn tråden om at kvinner er mer sykmeldte.

Forresten kan det like godt være mannen min som handler inn fine påskegodter. Han har aldri vært sykmeldt i hele sitt liv.

Gammel 07-04-14, 16:27   #113
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Røverdatter, her.

Nei, det er enten lag-så-spesielt-påskeegg-at-du-sliter-på-deg-hjerteinnfarkt-og-dør eller fyll-påskeegget-med-grus-småstein-og-gjødsel-fra-Rema-det-får-værra-bra-nok-for-ungejævlene.

FP.

Jeg lurer på om jeg skal prøve å spise noe knust keramikk i fine farger og litt økologisk sjokolade og marsipan, og se om jeg klarer å verpe påskeegget selv.

Gammel 07-04-14, 16:30   #114
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

No flirte eg høgt på kontoret mitt Fili!

Gammel 07-04-14, 16:32   #115
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Problemet er at man blander en generell tråd og en tråd med personlige svar, og da blir det ikke riktig. Jeg kan godt finne på å lage litt ekstragavante påskeegg fordi jeg elsker å dille med ting, gjøre det fint og legge litt innsats i å få ting til å se pent ut. Fordi det gir meg glede rett og slett. På lørdag feks så laget jeg selskapsmat til 15 stk. selv om jeg egentlig var litt på felgen og ganske sliten. Og det var sikkert både fordi jeg liker å lage selskap og fordi jeg liker at andre liker å komme i selskap til meg. De ville ikke løftet et øyebryn for pølse i lompe liksom, men jeg valgte å gjøre det litt fint da. Den andre tråden tar opp den typen valg jeg tok som et problem for samfunnet. Som legger press på kvinner og som fører til økt sykemeldingsstatistikk. Jeg mener det blir for snevert og jeg vet jo selv at en annen gang serverer jeg pølser og at jeg aldri har vært i nærheten av utbrent. Jeg føler likevel, i et bittelite blaff, at jeg bør slutte å gjøre ting jeg syns er hyggelig. Det blir helt feil fokus og jeg syns egentlig ikke disse to trådene burde infiltrert hverandre.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 07-04-14, 16:37   #116
My
Semiaktiv

My sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tussa, her.

Parallellen er ikkje så søk om en lese den sammen med den andre tråden. Og en snakke ikkje om EI belastning her, men summen av alle måtte/burde/skulle.

... bare det at jeg har problemer med å se hvor belastninga ligger, da et påskeegg i bunn og grunn bare er vanlig lørdagsgodt i litt annen innpakning. Er det mer belastende å skulle kjøpe inn ekstra godteri og putte det i et pappegg, enn det er å kjøpe inn ekstra med øl, vin, mat eller egg til påskeuka? Jeg mener man handler jo gjerne litt ekstra til påske uansett, og det at man i tillegg slenger noe godteri oppi handlevogna gjør vel ikke noe fra eller til, selv om godteriet har gult papir eller er formet som en hare ... ?

Selvsagt skjønner jeg at det blir en belastning dersom man kjører store omveier og leter i ukevis for å finne det perfekte, sjeldne godteri, men hvem er det som gjør det? Som Filifjonka sier så er det i alle fall ikke noe i denne tråden som tyder på det. Så jeg skjønner poenget altså, men ser ikke helt hvordan det er overførbart til påskeegg.

Gammel 07-04-14, 16:42   #117
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

I den tråden om sykemelding var det linket til en artikkel i Aftenposten som, i hvert fall i papirutgaven, uthevet dette avsnittet:

Sitat:

Selv blir hun liggende og tenke på alt som må ordnes i morgen. Hva som skal skje neste uke.
- Nå, for eksempel, er jeg i gang med å sjekke om bunadene er klare for 17. mai. Så er det karneval i barnehagen og disco på skolen der antrekkene skal være i orden. Snart må påskeeggene på plass. To av barna har snart bursdag og både barneselskap og voksenselskap skal planlegges og gjennomføres. Dugnader skal organiseres og foreldremøter og utviklingssamtaler skal innimellom jobb og alt annet. I tillegg er tanken på små gaver til julekalenderne i bakhodet året rundt.

Det var der min assosiasjon kom. Det var ikke meningen å ødelegge en hyggelig tråd.

Gammel 07-04-14, 16:46   #118
Matilda
Dig for victory!

Matilda sin avatar

Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Østlandet
Blogginnlegg: 36
Matilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt avMatilda har mye å være stolt av
Standard

Jeg kjenner heller ikke igjen påskeeggstresset som plutselig blandes inn her. Jeg svarte i tråden da den var ny, fordi jeg hadde en smårolling som gjerne kunne få noe annet enn godteri, og da kan det være greit å slå fast at smoothie-poser, rosiner og kjeks er gangbart fyll. Det er ikke noe stress å få tak i det, akkurat.

I år er ungene 4 og 2,5, og får de samme pappeggene som i fjor og forfjor med et eller annet godteri som faren rasker med fra ukehandling, for nå er de store nok til å spise søtt. :enkel:

Og så er jeg så drittlei de der sjukemeldingstrådene som infiltrerer alt.

Gammel 07-04-14, 16:48   #119
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Standard

Hvis en har julekalenderne i bakhodet året rundt bør en vel egentlig rydde litt i eget hode og sortere litt hva en skal fokusere på. Alt det der med foreldresamtaler og bursdager og karneval osv er jo helt vanlige hverdagsgreier, hvor mye en vil gjøre ut av hver enkelt ting må en jo se ut fra eget energinivå. Bunader går det an å styre unna for eksempel, hvis en ikke har interesse av det/syns det er mye jobb. :gikkfintmedmeg:

Gammel 07-04-14, 16:49   #120
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Standard

frå meg også!

Og Røverdatter, vi er ulike. Nokon FÅR energi av å grave i hagen, nokon gjer det fordi dei vil ha like fin hage som naboen. Nokon FÅR ro av å sette ei rundstykkedeig mens andre gjer det for dei er engstelige for at barnet på besøk skal springe heim og seie han fikk rundstykker frå frysaren. Diskusjonen går jo rett og slett på å kutte det en føle en MÅ av ei ytrestyrt samvittighet, ikkje å slutte gjere ting som gir en energi.

Men no skal ikkje eg drage den lengre i denne tråden.

Forøvrig fikk ungane mine Lego-påskeegg på leikebutikken i helga. Dei var fine dei!

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 05:28.