Sv: 2,2 år
Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.
4 1/2 og 4,5 er da vel matematisk sett helt identisk? Og refererer til hele spekteret fra 4,25 til 4,749999999. 
Nja, njo, joda. Jeg bare har sterke preferanser når det gjelder bruk av matematiske uttrykk, og synes at om man bruker tall, så ser det ut som om man mener å være mer nøyaktig enn om man bruker ord. Fordi matematikk er mer presist enn språk (for å si det litt upresist, og i håp om at Tinetoff ikke slår meg for å ta igjen for at jeg mobbet henne for desimalene hennes).
"4,5" er en matematisk formulering som betyr, som du sier, alt mellom 4,25 og 4,74. (4 1/2 tror jeg derimot bør bety nøyaktig 4,5.) "Fire og et halvt", derimot, er en språklig formulering, og hva den betyr, kommer litt an på sammenhengen.
Opprinnelig lagt inn av Scarlett, her.
Jeg SIER forøvrig fireogethalvt, ikke firekommafem, men det har mer med sedvane enn matematisk (u)nøyaktighet å gjøre.
Jo, men det er en grunn til at man sier at en gutt er "fire og et halvt" og ikke "fire komma fem" - det er jo nettopp fordi "fire komma fem" er en matematisk måte å uttrykke det på, mens "fire og et halvt" er en, eh, hverdagsspråklig uttryksform. (Det er ingen motsetning mellom sedvane og grad av nøyaktighet, i noen tilfeller snarere tvert imot.)