Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Kroppen fire dager etter fødsel (jmf "Fotballfrue" bildet...)

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-11-13, 17:50   #201
007
© All rights reserved

007 sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Vest
Blogginnlegg: 57
007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om007 har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Kroppen fire dager etter fødsel (jmf "Fotballfrue" bildet...)

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Jeg måtte tenke litt etter, og jeg mener vel det er en viss forskjell på syltynn og sylslank. Syltynn høres mer negativt ut, for meg.

Det er jeg enig i. Men om noen hadde kalt meg syltynn ( as if ) hadde jeg helt klart tatt det som et kompliment, selv om sylslank kanskje høres bedre ut.

007 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 17:51   #202
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ser ikke noe problem i at mange er syltynne, jeg ser problemet i at så å si ALLE er syltynne. Det ensidige fokuset på å være tynnest mulig. Nu til dags gjerne kombinert med definerte muskler, som man jo bare MÅ ha.

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 17:52   #203
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sylslank? Er det et ord?

Gammel 29-11-13, 17:52   #204
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 11
Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Divine, her.

Jeg ser ikke noe problem i at mange er syltynne, jeg ser problemet i at så å si ALLE er syltynne. Det ensidige fokuset på å være tynnest mulig. Nu til dags gjerne kombinert med definerte muskler, som man jo bare MÅ ha.

Jeg tullet jo bare, de er ikke syltynne hele gjengen.

Gammel 29-11-13, 17:54   #205
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg mener virkelig ikke at man skal være sylslanke alle sammen, for å bruke det begrepet. Og jeg er selv bmi-messing overvektig OG med større muskelmasse enn mange andre. Og det finnes slanke mennesker som er langt fra i god form. Man trenger IKKE være i god form fordi bmi er i normalområdet. Eller i dårlig fordi man er utenfor. Mange godt trente er "overvektige" mange slanke har for mye bukfett.

Og beauty is in the eye of the beholder.

Poenget mitt var å ha fokus på hvor mye man beveger seg og hva man spiser. På individnivå. Men at man på samfunnsnivå bør jobbe for å få ned vekten i befolkningen.

Jeg synes som sagt IKKE miley eller hun her fotballdama er gode forbilder. Men det skyldes IKKE vekten deres eller hvordan de ser ut. Det er totalepakken.

Gammel 29-11-13, 17:55   #206
Røverdatter
Borte

Røverdatter sin avatar

Blogginnlegg: 278
Røverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme omRøverdatter har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Java, her.

Jeg synes det bør være plass til mange kropssidealer, både de slanke og de formfulle. Vi er forskjellig bygd, sånn er det bare. Derfor synes jeg også at det er viktig å ikke fremheve det ene som så mye sunnere, penere og bedre enn det andre. Kroppen skal behandles med respekt. Det er det vi fremhever hjemme.

Det er jeg da helt enig i. Det jeg har påpekt helt fra starten er at for unge jenter er kroppsidealet å være veldig tynn. Det betyr da ikke at jeg mener idealet bør være å være tykk. Jeg syns det er merkelig å møte så stor motbør på å påpeke hvordan kroppsidealet faktisk er. Som om jeg har funnet på det selv.

Er du alt for redd for døden, blir du redd for livet og
Freedom's just another word for nothing left to lose
Røverdatter er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 17:56   #207
Einhyrningur
Be happy!

Einhyrningur sin avatar

Medlem siden: Jan 2009
Einhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt avEinhyrningur har mye å være stolt av
Standard

Men, Miley (ha ha, passende nick, da), du setter likhetstegn mellom halvdaff og halvtjukk. Og bare det er jo en grov feil i seg selv. Man kan faktisk ikke se på en en person hva slags liv vedkommende fører. Jeg er halvtjukk. Jeg er ikke halvdaff. Jeg trener over tre dager i uken i snitt, jeg har høyere muskelmasse enn gjennomsnittet og jeg har NULL helseplager. Ja, jeg vet at dette ikke handler om MEG, men om overvekt på samfunnsnivå. Men jeg er så lei av dette fokuset at overvekt er så forbanna farlig. Jeg ser på det som mye mer farlig at folk er på evig jakt etter normalvekt, og da helst nedre sjikt av BMI-skalaen, og de negative ringvirkningene det har, både fysisk og psykisk.

Og jeg fatter ikke hvorfor overvektsproblmet trekkes frem i slike debatter i det hele tatt. Det er jo ikke slik at siden det er så mange overvektige her til lands, så bør de tynne være ekstra tynne. Som om det var nasjonens samlede antall kilo som var viktig.

Det er ikke til å komme unna at halvdaff ofte fører til halvtjukk, men det jeg mente å si er at for min del er ingen av delene noe som burde applauderes. Dersom man ser de overvektige under ett så ser man at de har økt sjanse for helseplager. Når overvektige, eller mennesker med kurver som de også kalles, blir applaudert i sosiale medier, mens man rakker ned på tynne, frammer vi et ideal som ikke nødvendigvis er sunt.

Jeg trekker nettopp fram overvektsproblemet i slike debatter på grunn av dette fenomenet. Ser vi på Facebookveggen min ser vi ganske mange som rakker ned på Fotballfrues tynne kropp, mens de legger ut bilder av ganske overvektige damer som nettopp har fått barn og hyller disse. Greit nok at de fleste kropper nok har noen kilo ekstra etter en fødsel, og det ikke nødvendigvis er noe galt i det, men når det blir gjort på denne måten fremmer vi et feil ideal. Godt trent og tynn er blitt unormalt mens halvtjukk og utrent er idealet. Jeg forstår at det kommer som en motvekt mot slankehysteriet, men det sunne ville jo vært å hige etter normalvekt og "normaltrent", ikke overvekt.

Gammel 29-11-13, 17:56   #208
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg hadde ikke tatt det som et kompliment om noen sa jeg var syltynn/slank. Jeg hadde tatt det som et tegn på at de mente jeg var for tynn. Jeg fikk i hele oppveksten beskjed om at jeg var syltynn og at jeg måtte spise mer.

Gammel 29-11-13, 17:56   #209
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Niobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme omNiobe har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Vi er vel bare uenige om kroppsidealene er normalt slanke eller syltynne...

Gammel 29-11-13, 17:58   #210
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Enig med deg i det, Miley. Jeg syns alltid det har virket som det har vært mer akseptert å kommentere (negativt) om kroppen til folk som er veldig tynne enn folk som er tjukke. Jeg fikk ihvertfall massevis av beinrangelkommentarer da jeg var skikkelig tynn, da jeg var litt småtjukk var det aldri noen som sa "nei, nå må du ikke bli tjukkere, det er ikke fint".

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 18:01   #211
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.

Enig med deg i det, Miley. Jeg syns alltid det har virket som det har vært mer akseptert å kommentere (negativt) om kroppen til folk som er veldig tynne enn folk som er tjukke.

Mannen min nevnte nettopp dette. Han har gått fra å grense til sykelig overvekt, til nedre halvdel av normal-BMI (han har vært utrolig flink!). Han er forundret over hvor stor frihet folk tar seg i kommentere at de mener han begynner å bli for tynn (når han faktisk er normalvektig med god margin), mens ingen sa et eneste ord da han faktisk var helt på grensen til å være helseskadelig overvektig.

Gammel 29-11-13, 18:04   #212
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Miley er vel også eksempel på at en kropp som er normalvektig og veltrent ut ikke nødvendigvis er sunn. (Hvis det som skrives om inntak av rusmidler stemmer)

Jeg er blant dem som det oser usunnhet av siden jeg veier noen kilo for mye, trass i at jeg trener hardt 3 ganger i uka.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 18:05   #213
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Men, , selv om kommentarene er helt bak mål, så må dere da fatte at de bunner i at det å være tynn tross alt ER sosialt akseptert og er et ideal for veldig, veldig mange, men det å være tjukk er så tabu at det ikke kan kommenteres, annet enn i kommentarfelt i VG, der man spyr ut all eder og galle man EGENTLIG ønsker å si til de tjukke.

Gammel 29-11-13, 18:06   #214
Filifjonka
Fortynnet

Filifjonka sin avatar

Blogginnlegg: 297
Filifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme omFilifjonka har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er tydeligvis ikke sosialt akseptert eller et ideal å være veldig tynn, da er det som sagt lov å si hva en vil face to face om hvor stygt det er.

Filifjonka er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 18:07   #215
Niobe
Personlig pessimist

Niobe sin avatar

Standard

Jeg fikk høre i svømmehallgarderoben at jeg var et dårlig forbilde for de unge jentene som var det, så jeg vet ikke jeg... Og da var jeg normalvektig, om enn i nedre del av skalaen. Jeg følte meg ikke spesielt sosialt akseptert.

Gammel 29-11-13, 18:07   #216
Lykken
Nek er allrighte dyr

Lykken sin avatar

Hvor: nær Oslo
Lykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtidLykken har en fantastisk fremtid
Standard

Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.

Mannen min nevnte nettopp dette. Han har gått fra å grense til sykelig overvekt, til nedre halvdel av normal-BMI (han har vært utrolig flink!). Han er forundret over hvor stor frihet folk tar seg i kommentere at de mener han begynner å bli for tynn (når han faktisk er normalvektig med god margin), mens ingen sa et eneste ord da han faktisk var helt på grensen til å være helseskadelig overvektig.

Jeg hadde ihvertfall et forvrengt bilde av min egen kropp og selvtillit knyttet til det da jeg vokste opp og i tenårene. Ekstremt, uhemmet mye mass om mat og hvor syklig tynn jeg var. Man unnlot seg ikke fra å slenge på et æsj.

Gutt 2002 og jente 2005
Lykken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 18:07   #217
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Ja, Guava, kanskje vi bare skal slutte å trene? Vi er jo per def usunne, så hvis det først skal være sånn, så kan jeg gjerne droppe de mange lange timene på Elixia, jeg, altså. For all del.

Gammel 29-11-13, 18:09   #218
Java
kan tilsettes alkohol

Java sin avatar

Blogginnlegg: 364
Java har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme omJava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Men, , selv om kommentarene er helt bak mål, så må dere da fatte at de bunner i at det å være tynn tross alt ER sosialt akseptert og er et ideal for veldig, veldig mange, men det å være tjukk er så tabu at det ikke kan kommenteres, annet enn i kommentarfelt i VG, der man spyr ut all eder og galle man EGENTLIG ønsker å si til de tjukke.

Sant Divine, men for barn og unge skaper slike kommentarer likevel et forstyrret selvbilde.

Vi vil ta vare på skjønnheten, varmen, som om vi bar et barn varsomt på armen.
Java er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-11-13, 18:09   #219
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Ja, Guava, kanskje vi bare skal slutte å trene? Vi er jo per def usunne, så hvis det først skal være sånn, så kan jeg gjerne droppe de mange lange timene på Elixia, jeg, altså. For all del.

Klarer du å lese det ut av det jeg skriver, altså?

Gammel 29-11-13, 18:10   #220
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Jeg tror faktisk helt ærlig at mange som sier slikt til folk, faktisk ønsker å ta dem for å ha latt selvdisiplinen gått for langt eller noe. At man tror at det alltid ligger sykelig forfengelig bak, eller noe. Og slikt slås det jo ofte ned på.

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 16:16.