Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Se resultatene: Syns du at FrP er et rasistisk parti?
Ja! 83 40,69%
På grensen 78 38,24%
Nei 41 20,10%
Mener ikke noe 2 0,98%
Deltakere: 204. Du kan ikke stemme på denne undersøkelsen

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 17-11-13, 12:57   #121
elg
Superduperaktiv

elg sin avatar

Medlem siden: Sep 2007
elg er litt kulelg er litt kulelg er litt kul
Standard

Sv: Syns du at FrP er et rasistisk parti?

Jeg klarer ikke helt å henge med på tankerekkene til de som mener Frp er rasistisk. Hvis jeg har forstått det riktig er Frp rasistisk fordi medlemmer av ledergruppen har grumsete meninger. Betyr dette at også trossamfunn og innvandrerforeninger som har ledere som ber sine medlemmer om å ikke ha kontakt med de vantro også er rasistiske?

elg er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 13:01   #122
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Hvor: Stavanger
Blogginnlegg: 65
Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal si når man ikke kan være uenig i at FrP er er rasistisk parti uten å da bli tatt til inntekt for FrP-politikk og beskyldt for både det ene og det andre.

Eller er det det at jeg så åpenlyst sier at jeg mener at vi i Norge har er problem knyttet til innvandring som er problemet? Hvor, i alle mine innlegg, går det fram at jeg på noe som helst vis støtter FrP? Eller er enig i politikken deres?

Jeg sier bare at jeg ikke synes det er rasistisk. Det betyr verken at jeg a) synes det er gode forslag b) ikke reagerer på det jeg oppfatter som generalisering og diskriminering.

Jeg etterlyser bare at noen andre også innrømmer at vi har problemer. Og forslår gode og humane løsninger.

Gammel 17-11-13, 13:08   #123
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Medlem siden: Apr 2010
Blogginnlegg: 358
Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Milfrid, her.

Og ja, folk har lov til å forslå dumme ting i et demokratisk samfunn. Og da er det opp til andre å komme med kloke motforslag, i stedet for å bruke energien på å kritisere de som faktisk gadd å forslå noe.

Og jeg blir faktisk ganske sur over antydningene om at jeg forsvarer FrP-politikk. Jeg gjør ikke det. Jeg er overhode ikke enig i innvandringspolitikken til FrP. Det jeg er enig i, er at vi har er problem, og noe må gjøres. Og at det faen meg er på tide at noen andre enn FrP mener noe i sakens anledning!

Det er da faktisk andre enn FrP som mener noe om disse tingene. Hvis det er noe jeg er lei av, er det at FrP fremstiller det som om de er de eneste som ser at vi har problemer i forhold til asylsøkere og mer generelt med folk som kommer hit for å drive kriminell virksomhet. Men det er jo ikke sånn at de som sier at vi ikke bare kan sende ut mindreårige enslige asylsøkere fordi de selger dop, ynes at det er greit og at de bare må styre på. De har rettigheter, de også. Vi i Norge må følge menneskerettskonvensjonene, og en enslig asylsøker er kanskje ikke returnerbar til noe sted, fordi man ikke vet hvem han er eller hvor han kommer fra -eller at han eller hun faktisk kommer fra et land vi har vedtatt å ikke sende folk hjem til.

Det er jo ikke sånn at man bare applauderer trygdesvindel og lovløshet hvis man ikke er enig med FrP. Jeg blir så eitrande forbanna når FrP fremstiller det om at alle som ikke er enige med dem i hvordan man skal løse disse problemene, er enige i at de skal få fortsette slik. Det er jo ikke sant, og det er jo ikke sant at folk bare får holde på heller. Det er jo innført mulighet for DNA-testing i forhold til familiegjenforening og for å få stønader for å forsørge barn.

Jeg synes det er virkelig rart at du, Milfrid ikke vet at man faktisk gjør og har gjort en rekke ting i årevis for å begrense mulighetene for å utnytte systemet hvis du er så opptatt av dette.

Og når det gjelder gamle på sykehjem så praktiserer retten til medbestemmelse i stor grad. Man kan ønske seg en bestemt pleier, eller be om å slippe å bli stelt av en av motsatt kjønn. Hijab-problematikk kjenner jeg ikke til personlig, men jeg kan ikke helt se hvorfor det skulle være viktig å ikke bli stelt av en kvinne som bærer hijab. Det er jo bare et sjal som dekker håret, og jeg har aldri hørt om noen som har bedt om´å slippe å ha pleier med hijab, og jeg har jobbet i denne bransjen (og ledet sykehjemsavdelinger med multikulturelt personale) i mange år. nå jobber jeg i en stilling som tilsier at jeg vil ha tilgang på informasjon dersom dette er et problem, og jeg har faktisk ikke hørt om det.
Jeg har opplevd at en gammel dame var helt sjokkert ved tanken på å skulle bli hjjulpet i morgenstellet av en mann fra Afrika sør for Sahara - og det overhodet ikke problematisk for meg som leder eller for denne pleieren å forholde seg til det ønsket.

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West

Sist redigert av Pøblis : 17-11-13 kl 13:19.
Pøblis er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 13:17   #124
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Pøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme omPøblis har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og forøvrig er jeg helt enig i dem som over at man hevder å være så opptatt av integrering samtidig som man setter ned pappapermen, hever kontantstøtten og øker satsene for barnehage. det henger vireklig ikke på greip!!

I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West
Gammel 17-11-13, 13:24   #125
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg mener at man ikke kan skille på parti, politikk og politikere. Så lenge ingen går ut å ber noen inrette seg, beklage eller tar avstand fra det som blir sagt av partiets folkevalgte, står uttalelsene til inntekt for partiet.

Her er noen uttalelser fra FRP, så kan man bedømme selv.

Sitat:

– Nok er nok, sett opp buss, send dem ut, sa partilederen i helgen.

Dette ble sagt om Romfolk.

Sitat:

På Wiksaas Facebook-side har Tjomlid funnet uttalelser hvor Namsskogan-politikeren kaller afrikanere for neandertalere, sier at somaliere stort sett er en pest og plage, som tygger khat og slår sine koner og barn. Han uttalte også på sin facebookprofil at man godt kunne sende hjem flere av disse krapylene, og peker på nordafrikanere.

Wiksaas er leder for Namskogan Frp. Facebookprofilen er åpen.

Sitat:

Tybring-Gjedde selv sier han står fast på at det foregår snikislamisering i Norge i dag, men sier han gjerne bruker et annet ord.

- Jeg kan dokumentere at det jeg sier er sant. Hvis det er ordet snikislamisering de ikke liker, kan vi kalle det «tilpasning til islamsk kultur basert på sharialovgivning».

Han sa også at dagens innvandringspolitikk ødelegger norsk kultur, og at han ikke har samvittighet til å se på at denne utviklingen fortsetter.

Sitat:

Siv Jensen karakteriserte Regjeringens innstramming i asylpolitikken for "visvas" og forlangte sterkere lut fordi folk flest i Norge ser at "barn blir slått" og at "barn blir omskåret".-

Sitat:

– I Groruddalen blir blonde jenter mobbet og farger håret sitt mørkt, barn blir truet med juling fordi de har salamipølse på brødskiven i matpakken, gutter med innvandrerbakgrunn truer norske gutter med juling dersom de ikke får mer spilletid på fotballaget, slo stortingsrepresentant og leder av Oslo Frp, Christian Tybring-Gjedde, fast under partiets landsmøte i midten av mai.

– Det er ingen tvil om at innvandrergutter blir hissigere enn norske – det ligger i kulturen, sa Frp-politikeren til avisen.

Fra tv2nyhetene i april i år:

Sitat:

Sandberg forsøkte selv å ta seg inn i huset som sigøynerne hadde flyttet inn i, men det var ingen som åpnet døren for ham.

– Det her er kriminalitet, her har de beveget seg inn på privat eiendom, og man bryter lovverket, sier Sandberg til TV 2.

Han vil innføre tiggerforbud. Og ikke bare det, han mener også det finnes mulighet for at romfolk kan nektes adgang til Norge.

Dette er bare noen få uttalelser jeg fant ganske kjapt. Tybring Gjeddes uttalelser om ungdommen i Groruddalen ble anmeldt av AUF.

Gammel 17-11-13, 13:26   #126
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Milfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme omMilfrid har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er ikke enig med FrP sine løsninger. Jeg opplever, det er min helt personlige opplevelse, at ingen, heller ikke mitt parti, kommer med konstruktive forslag - ut over å sable ned FrP sine. Og jeg er helt enig i at man skal sable dem ned, altså.

Og det er ikke kun mindreårige asylsøkere som selger dop. Man er ikke mindreårig når man er 20 år, for eksempel. Og ja, vi må følge internasjonale konvensjoner. Men vi kan få pokker ikke akseptere et system som det vi har i dag. Der hundrevis av mindreårige asylsøkere forsvinner! Min bekymring er vel egentlig ikke at de selger dop, de er vel heller det at noen kanskje selger kroppen deres.

Gamle menn har blitt vasket i rompa av damer i alle år. Selvfølgelig bør man ta hensyn til ønsker, der det er mulig. Finnes det en mannlig sykepleier, så bør man få ønske deg ham. Eller ønske å slippe. Men man kan ikke kreve spsialatilpassing. Man kan ikke ha en mann på vakt til en hver tid, man må ha mennesker på vakt. Og jeg synes ikke Olga skal gå reservere seg mot å bli vasket at Fatima eller Ali, hun heller.

Så ja, man bør få kunne velge kjønn på den som vasker en, der det er mulig. Selvfølgelig. Men man kan ikke kreve. Og Olga, som sutrer over at hun ikke vil vaskes av en neger, bør få beskjed om hvor skapet skal stå, respekt er ikke noe man har krav på fordi man er gammel.

Men det var er sidespor.

Jeg mener at det er FrP som får lov til å seuue agendaen mht innvandringsdebatten, og det er trist og synd. Og lite konstruktiv. Jeg synes FrP sine forslag er ekstremt lite konstruktive, og ekstremt kortsiktige. Og jeg gjentar det jeg har sagt før - jeg synes andre partier er ekstremt lite flinke til å parkere dem. Og jeg ønsker de skal parkeres.

Jeg fryder meg over at Sandberg nå ser ut til å være på vei ut av politikken. La det være sagt. Jeg vil ikke tas til inntekt for FrP sin politikk. Det at jeg ikke synes den er rasistisk betyr ikke at jeg er enig med den. Jeg forsvarer deres rett til å mene set de mener og si det de sier. Ikke det de faktisk sier. Som sagt, det er vesentlig mer enn innvandringspolitikken som gjør at FrP er et uaktuelt parti for meg.

Gammel 17-11-13, 13:27   #127
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Og forøvrig er jeg helt enig i dem som over at man hevder å være så opptatt av integrering samtidig som man setter ned pappapermen, hever kontantstøtten og øker satsene for barnehage. det henger vireklig ikke på greip!!

Jeg med deg. Jeg er dypt uenig med det der.

Gammel 17-11-13, 13:33   #128
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Meissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelenMeissa er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av elg, her.

Jeg klarer ikke helt å henge med på tankerekkene til de som mener Frp er rasistisk. Hvis jeg har forstått det riktig er Frp rasistisk fordi medlemmer av ledergruppen har grumsete meninger. Betyr dette at også trossamfunn og innvandrerforeninger som har ledere som ber sine medlemmer om å ikke ha kontakt med de vantro også er rasistiske?

Ja, det vil jeg si. Dersom de uttaler at man ikke skal ha kontakt med noen kun fordi de er etnisk norske, jøder etc. så er det rasistisk.

Gammel 17-11-13, 13:37   #129
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Jeg er motstander av kontantstøtte. Big time. Jeg synes barnehage burde være obligatorisk og gratis for en god del grupper, og da tenker jeg ikke bare på barn med fremmedkulturelle foreldre. Mht foreldrepermisjonen er jeg får valgfrihet, og tenker at vi må få innvandrerkvinner ut i arbeid før permisjonen er en reell faktor mht integrering.

Og arbeid er Det Aller Viktigste. Det er en arena for både likestilling, språk, kulturforståelse, vennskap, og hva-har-du. Og da særlig med tanke på innvandrerkvinner.

Hva man gjør og hvem man omgås på fritiden er sånn sett underordnet, om man er integrert i norsk arbeidsliv. Tror jeg.

Og så er det så ekstremt ødeleggende å la folk nå på mottak i årevis. Gjerne mottak som ligger i Gokk for "not in my backyard" står sterkt. Alle mener at innvandrer skal jobbe og integreres og være norske. De skal bare ikke ta jobbene våre, bo i nabolaget vårt og trenar vi er interessert i å snakke med dem.

Og så går det andre veien også. Det er ikke akkurat som om det er mer populært at Fatima blir sammen med Ola enn at Anne kommer hjem med Ali.

Gammel 17-11-13, 13:38   #130
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Meissa, her.

Ja, det vil jeg si. Dersom de uttaler at man ikke skal ha kontakt med noen kun fordi de er etnisk norske, jøder etc. så er det rasistisk.

Helt enig. Og noe som må jobbes med på lik linje.

Gammel 17-11-13, 13:38   #131
Pøblis
Panzerekstremfeminist

Pøblis sin avatar

Standard

Jeg tenker at vi må forholde oss til individer. Og forså mekanismene bar en rekke av de tingene vi ser. Jeg synes ikke det er det spor rart om de nygifte rashid og Fatima har lyst til å kjøpe leilighet på Furuset når hele familien bor der allerede. Også vi nordmenn ser jo verdien i å bo nær nettverket vårt. vi kan jo ikke nekte Fatima og Rashid ¨gjøre det samme, selv om det betyr at det er veldig mange pakistanere som bor steinkast fra hverandre på Furuset (i Oslo).
Jeg er også bekymret for de unge asylsøkerne. Og for dopsalg og ransbølger. Men vi KAN rett og slett ikke hive alle som gjør ting som ikke er lov eller ønskelig på en buss og vinke farvel til dem.
Men det gjøres jo ting hele tiden, Milfrid - jeg skjønner ikke at du ikke ser det. Det er jo ikke slik at det enten er FrP-metoden eller ingenting?

Gammel 17-11-13, 14:00   #132
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av pøbelsara, her.

Jeg tenker at vi må forholde oss til individer. Og forså mekanismene bar en rekke av de tingene vi ser. Jeg synes ikke det er det spor rart om de nygifte rashid og Fatima har lyst til å kjøpe leilighet på Furuset når hele familien bor der allerede. Også vi nordmenn ser jo verdien i å bo nær nettverket vårt. vi kan jo ikke nekte Fatima og Rashid ¨gjøre det samme, selv om det betyr at det er veldig mange pakistanere som bor steinkast fra hverandre på Furuset (i Oslo).
Jeg er også bekymret for de unge asylsøkerne. Og for dopsalg og ransbølger. Men vi KAN rett og slett ikke hive alle som gjør ting som ikke er lov eller ønskelig på en buss og vinke farvel til dem.
Men det gjøres jo ting hele tiden, Milfrid - jeg skjønner ikke at du ikke ser det. Det er jo ikke slik at det enten er FrP-metoden eller ingenting?

Nei. Det er jo det jeg sier. At de ikke trenger å være FrP-metoden eller ingenting. Og jeg synes at man skal akseptere at folk omgås de de vil. Jeg synes ikke at man skal tvinge noen til å bosette seg en bestemt plass. Frihet til å velge er bra. I USA har man boligområder dominert av ulike folkegrupper. Man har også veldig multikulturelle områder. På vår skole var det 46 nasjonaliteter. I gata vår var vi en norsk familie (huset opprinnelig eid av en muslim fra Saudi Arabia), en familie hvor hun var fra Cuba og han fra USA. En familie hvor han var fransk og hun fra Taiwan og en familie hvor han var fra Taiwan og hun fra Hongkong. Og sånn fortsatte det.

Jeg dro til USA med intensjonen om å få mange amerikanske venner. Men oppdaget at kulturforskjeller var uventet store. Mellom nordmenn og amerikanere. Jeg er glad ingen tvang meg til å omgås mennesker jeg ikke kom over ens med.

Mht hva vi kan og ikke kan gjøre. Jeg mener at man ikke skal få opphold når man begår (gjentatte) lovbrudd mens man er asylsøker. Det betyr ikke at man skal sette dem på en buss pronto. Alle vet jo at det ikke er mulig. Men det betyr kanskje at man ikke skal få gå fritt rundt og få muligheten til å gjøre det igjen og igjen. Men mans kan selvfølgelig ikke bures inne fordi det antas at man kan komme til å gjøre noe galt. Tvert i mot. Man burde så tidlig som mulig bli plassert i noe annet enn er mottak i Gokk.

Men som sagt. Jeg etterlyser konkrete eksempler på politikere som har gått ut i pressen og sagt "vi har er problem, noe må gjøres".

Og mht uttalelsene som ble gjengitt lengre oppe så oser mange av dem (ok, alle. ) av fordommer. Med dessverre også en del realiteter, selv om de blir satt på spissen. Det var en NRK-reportasje i dag om ei muslimsk jente som kastet hijaben, som blant annet tok opp fordommene hun møtte blant sine egne. Vi skal ikke undervurdere hvor mye av manglende integrering som kommer av at innvandrere ikke ønsker å integreres. På samme måte som jeg ikke ønsket at mine barn skulle integreres i en del av amerikansk kultur.

Og jeg grøsser når jeg "forsvarer" Tybringjedde (skrives det sånn??), men det er ikke rasisme å si at kulturen er slik. Det er fordomsfulle så det holder, og ekstremt lite konstruktivt og løsningsorientert. Men det er ikke rasisme.

Gammel 17-11-13, 14:26   #133
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Men som sagt. Jeg etterlyser konkrete eksempler på politikere som har gått ut i pressen og sagt "vi har er problem, noe må gjøres".

De rødgrønne har med Jens Stoltenberg i spissen gått ut flere ganger å sagt at det er utfordringer som må løses. I 2011 kom de med en rekke tiltak. Det er ikke slik at når ingen andre politikere enn de fra frp står på vollen å spyr ut negative og unyanserte utsagn så er det ingen som sier noe.

Forslaget til integreringspolitisk dokument inneholder 99 tiltakspunkter. Noen av de mest sentrale er:

Innføre 600 timer obligatorisk norsk- og samfunnskurs for alle som kommer til Norge utenom arbeidsinnvandrere
Innføre tilbud om 300 timer norsk- og samfunnsopplæring for arbeidsinnvandrere og deres familie fra EØS-området som blir i Norge i mer enn seks måneder.
At alle som har pliktig norskopplæring skal gjennomføre en avsluttende prøve som må bestås.
Innføre pliktig bestått norsk – og samfunnsprøve for å få statsborgerskap. Prøven kan tas muntlig.
Innføre obligatorisk språkkartlegging det året barn fyller 4 år. Hvis språkferdighetene ikke er gode nok, vil vi pålegge språkstøtte. For eksempel gjennom tilbud om barnehage.
Utvide ordningen med gratis kjernetid i barnehager til flere områder, og på sikt inkludere 3- åringene.
Utrede hvordan opprettelse av private skoler påvirker integrering og se på hvordan en kan stille krav i læreplan om integrering og tilknytning til nærmiljøet for disse skolene.
Mottaksklassene skal styrkes ved å utvide tiden den enkelte elev kan være i slike klasser og at klassene gjøres mer fleksible og mer individuelt tilpasset den enkeltes språkopplæringsbehov.
Utvide tilbudet i tredjespråk til å omfatte flere verdensspråk. Tilbudet kan også være i form av fjernundervisning.
Bedre tiltakskjeden fra introduksjonsprogram og kvalifiseringsprogram og til ordinær arbeidssøker. Styrke programrådgiverutdanningen til introduksjonsprogrammet.
Kommuner, fylkeskommuner og helseforetak må kartlegge sosiale forskjeller i helsetjenestebruk i befolkningen de yter tjenester til. Alle nivåer i helsetjenesten må bygge opp egen kompetanse om minoritetshelse.
Utrede gjeninnføring av forbudet mot søskenbarnekteskap
Det bør være en ambisjon at vedtak om bosetting av flyktninger skal komme samtidig som vedtak om opphold
Kommunene bør oppfordres til å øke bruken av startlån og kommunalt boligtilskudd for flyktninger som vil kjøpe egen bolig.
At alle religiøse ledere som skal virke i Norge i mer enn 6 måneder må gjennomgå et obligatorisk kurs i norsk og samfunnskunnskap med en avsluttende bestått prøve.
Sørge for større åpenhet om finansieringen av trossamfunn, herunder gaver fra utlandet. Utrede et offentlig register over alle overføringer fra utlandet til religiøse trossamfunn i Norge.

Gammel 17-11-13, 14:39   #134
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Flere gode forslag der.

Gammel 17-11-13, 15:03   #135
Snippa
Jo flere jo bedre...

Snippa sin avatar

Medlem siden: Dec 2006
Snippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de flesteSnippa er kulere enn de fleste
Standard

Uttalelsene til Tybring-Gjedde IKKE rasistiske?
Da tenker jeg at hva man definerer som rasistisk er så ulikt at en diskusjon er dømt til å mislykkes.

Snippa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 15:38   #136
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Rasisme er å si at noen er annerledes fordi de er født sånn. Å snake dritt om kulturer er ikke rasisme. Kall det fremmedhat. Kall det forsomsfullt. Eller omdefiner rasismebegrepet.

Jeg mener ikke det er ok å skjøre alle over en kam på det viset. Jeg står ikke inne for det han sa. Men jeg mener ikke at det er rasisme. Men det betyr ikke at jeg mener det skal stå uimotsagt og at vi skal akseptere den form for argumentasjon. Veldig langt derifra. Jeg synes fyren er nedrig og ubehagelig og jeg begriper ikke hvorfor man vil la ham uttalte seg.

Det er ekstreme mengder idioter i det partiet. Jeg mener fremdeles ikke at de nødvendigvis er rasister. Han Tvedt-fyren er rasist. Krikebrenneren (jeg glemmer alltid navn) er rasist. Brevik er rasist. Alle mennesker som mener at det er genetiske årsaker til at man er som man er, er rasister.

For å ta et personlig eksempel: damer dra latinamerikanske kulturer er ekstremt sjalu og kontorllerende. Basert på personlige erfaringer. Jeg har ei venninne jeg er glad i (i tillegg til stemor til ungene mine), og de har noen lite sjarmerende fellestrekk. Jeg møter stadig mennesker med erfaringer som tilsier at det et et fellestrekk med damer fra denne kulturen.

Jeg tror ikke det er en genetisk egenskap. Jeg har overhode ingen tro på at min datter, født i latinamerika men oppdratt i Norge, vil utvikle seg til å bli et "latinsk fyrverkeri". Jeg står inne for å si at latinamerikanske damer ofte er sjalu og kontollerende, uten at det gjør meg til en rasist. Jeg kan også påstå at det er en negativ egenskap jeg ikke liker. Det gjør meg ikke til rasist. Det betyr selvføgeligelg ikke at jeg mener at alle latinamerikansk damer er sjalu og kontorllerende. Det er bare en generalisering. Så kan man være enig eller uenig.

Gammel 17-11-13, 15:46   #137
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Rasisme er å si at noen er annerledes fordi de er født sånn. Å snake dritt om kulturer er ikke rasisme. Kall det fremmedhat. Kall det forsomsfullt. Eller omdefiner rasismebegrepet.

Jeg mener ikke det er ok å skjøre alle over en kam på det viset. Jeg står ikke inne for det han sa. Men jeg mener ikke at det er rasisme. Men det betyr ikke at jeg mener det skal stå uimotsagt og at vi skal akseptere den form for argumentasjon. Veldig langt derifra. Jeg synes fyren er nedrig og ubehagelig og jeg begriper ikke hvorfor man vil la ham uttalte seg.

Det er ekstreme mengder idioter i det partiet. Jeg mener fremdeles ikke at de nødvendigvis er rasister. Han Tvedt-fyren er rasist. Krikebrenneren (jeg glemmer alltid navn) er rasist. Brevik er rasist. Alle mennesker som mener at det er genetiske årsaker til at man er som man er, er rasister.

For å ta et personlig eksempel: damer dra latinamerikanske kulturer er ekstremt sjalu og kontorllerende. Basert på personlige erfaringer. Jeg har ei venninne jeg er glad i (i tillegg til stemor til ungene mine), og de har noen lite sjarmerende fellestrekk. Jeg møter stadig mennesker med erfaringer som tilsier at det et et fellestrekk med damer fra denne kulturen.

Jeg tror ikke det er en genetisk egenskap. Jeg har overhode ingen tro på at min datter, født i latinamerika men oppdratt i Norge, vil utvikle seg til å bli et "latinsk fyrverkeri". Jeg står inne for å si at latinamerikanske damer ofte er sjalu og kontollerende, uten at det gjør meg til en rasist. Jeg kan også påstå at det er en negativ egenskap jeg ikke liker. Det gjør meg ikke til rasist. Det betyr selvføgeligelg ikke at jeg mener at alle latinamerikansk damer er sjalu og kontorllerende. Det er bare en generalisering. Så kan man være enig eller uenig.

Hvis du hadde vært politiker og sagt at kvinner fra latinamerika ofte er sjalu og kontrollerende og at dette går utover norske menn i en slik grad at vi bør sette inn tiltak, så ja. Da er det rasistisk. Misforstå meg ikke. Jeg tror ikke du er rasistisk, men det du sier kan oppfattes som rasistisk.

Gammel 17-11-13, 16:12   #138
Meissa
stressmonster

Meissa sin avatar

Standard

Jeg tror man i dagens samfunn finner få som oppriktig mener at menneskeheten er delt opp i raser og at noen av disse rasene er mer intelligente enn andre. Det blir nesten umulig å diskutere hvis rasisme kun skal gjelde innenfor disse rammene. Det er jo i generaliseringene man skimter arven etter tidligere raseteorier. Som i uttalelsen til Tybring-Gjedde om at innvandrergutter er mer hissige enn norske gutter. Eller at innvandrere slår barna sine. Eller at latinamerikanerene er sjalu og kontrollerende og samer er late.

Siv Jensens utspill om at romfolk bør sendes ut av landet og Sandbergs uttalelse om at romfolk kan stenges ute på grensa er ganske uttalt rasisme slik man må forstå begrepet idag.

Gammel 17-11-13, 16:25   #139
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Ok. Da får vi være enige om å være uenige.

Jeg mener at man må kunne snakke om kultur og ukultur uten å bli klar rasist. Også som politiker.

Jeg mener rasisme er fryktelig alvorlig, og rasisme har ført til ufattelige lidelser for menneskegrupper. Å kalle det rasisme at det feks er fryktelig sterkt press på innvandrerjenter i det somaliske miljøet om å bruke hijab er i mine øyne ikke rasisme, men en diskusjon man må ta.

Det er ikke rasisme å si at i mange områder i USA har de en ukultur det det å slå ungene er en del av barneoppdragelsen, og at det er noe man må gripe fatt i (noe de har gjort, det er vel faktisk forbudt i de fleste stater nå. Til heftige protester).

Kultur er noe flyktig og foranderlige. Det er ikke noe vi er født med, men noe vi er oppdratt til. Jeg mener at det er fullstendig akseptabelt å ha meninger om kultur og religion. Men under øyeblikket man tilegner mennesker egenskaper som om man sier "afrikanere er late, det nytter ikke å få dem i arbeid". "Man kan aldri stole på noen fra romfolket, det ligge i dem å svindle og bedra". Eller "snill rasisme": "de må få lov til å reise rundt, det ligger i blodet deres". Da snakker vi rasisme.

Jeg tror ikke latinamerikanske er mer temperamentsfulle enn andre. Jeg tror ikke asiatere er mer ydmyke enn andre. Jeg tror ikke russere er mer uhøflige enn andre, at tyskere er mer korrekte en andre og afrikanere mer lage enn andre. Jeg tror man langt på vei er som man er fordi man er oppdratt og vokst opp på en bestemt måte.

Og jeg er svært uenig i at all kultur er bra og ønskelig. Det er vel derfor man har begrepet "ukultur".

Sist redigert av Milfrid : 17-11-13 kl 16:42.
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 17-11-13, 16:35   #140
Milfrid
Shake it out!

Milfrid sin avatar

Standard

Men det er jo sånn at det i enkelte kulturer er akseptert og normalt å slå ungene som en del av barneoppdragelsen! Jeg har hatt ganske mange diskusjoner med amerikanere om dette. Og det er en grunn til at Modern Family har en karakter som er et fyrverkeri uten sidestykke. Kulturelle forskjeller finnes! Religiøse også.

Det er et problem at en del innvandrere slår ungene sine. Fakta faen. De gjør det ikke fordi det er en medfødt egenskap å slå, eller fordi de er av natur er mer voldelige. De gjør det dom en del av er nedarvet oppdragelsesmønster og en tro på at det fungerer. Jeg var på en amerikansk facebookside etter at de gjorde spanking forbudt i USA, og det var ikke måte for forsvarstaler for det å slå ungene med beltet - de hadde blitt slått, og det hadde blitt skikkelige mennesker av dem.

I Norge er det ikke akseptabelt. Jeg har hatt lange samtaler med en amerikansk kompis som har kone fra latinamerika (ei venninne jeg er veldig glad i!) om de utfordringene han har. Og etter at min eks ble sammen med ei fra Brasil er det ikke måte på hvor mange skrekkhistorier jeg har fått høre. Uten at jeg dermed tror at alle latinamerikanske damer er sånn. Men at det er et trekk ved kulturen og kjønnsrollemønsteret de er oppdratt i? Helt klart.

Sist redigert av Milfrid : 17-11-13 kl 16:39. Årsak: Manglet et viktig ord der gitt
Milfrid er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 10:29.