|
|||||||
| Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#162 |
|
This is normal!
|
Sv: Julaftendilemma
Jeg tror dette er grunnen til mange svigermor-svigerdatter-konflikter. Jeg kan ikke fylle "svigerdatter som tar hånd om mann og barn og hus og baker og vasker og er opptatt av matlaging og detaljer rundt andres helse og deler med svigermor om alt smått og stort rundt svangerskap og fødsel og barn og hjem"-rollen. Det tok ganske lang tid før svigermor skjønte det, og den perioden opplevde jeg som veldig ubehagelig. Jeg oppfylte ikke på noen måte hennes forventninger om hvem/hva jeg skulle være. Når vi til slutt fikk en slags felles forståelse for at vi er fra ulike planeter (og fram til dette opplevde jeg at jeg måtte sette veldig klare grenser), så gikk det seg til. Vi har ikke mye kontakt, mannen og ungene drar gjerne på besøk uten at jeg er med.
|
|
|
|
#163 |
|
Har diplom
Medlem siden: Jun 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JulaftendilemmaJeg har et mye bedre forhold til svigermor enn det mannen min har, men det hjelper at hun bor i utlandet og vi sjelden ser hverandre. |
|
|
|
|
|
#164 |
|
Erfaren
Medlem siden: Nov 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: JulaftendilemmaSkremmern: O jul med din vrede! Godt den ikke varer helt til påske. Jeg synes du har tatt et tøft og riktig valg angående julen i år! |
|
|
|
|
|
#165 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
Sv: JulaftendilemmaJeg blir kjempesnurt over det som skrives her om at man er to i en konflikt osv, selv om det sikkert ikke er myntet direkte på meg. Sist redigert av Pelle : 07-11-13 kl 15:00. |
|
|
|
|
|
#166 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Det skjønner jeg godt, men forteller du henne hvorfor? Jeg synes du burde ta en utskrift av det innlegget du nettopp skrev og gi henne, kanskje er det en mulighet for at hun skjønner tegningen da? |
|
|
|
|
|
#167 |
|
Panzerekstremfeminist
|
Sv: JulaftendilemmaJeg har ikke lange tær eller føler meg snurt i det hele tatt i denne problemstilingen/diskusjonen, men vil understreke at det faktisk er slik at det skal en eneste en til for å lage sur steming og konflikt. Jeg blir sur når folk hevder at en sak alltid har to sider og at det må to til for å¨lage en konflikt. It only takes one. Period.
I myself have never been able to find out precisely what feminism is: I only know that people call me a feminist whenever I express sentiments that differentiate me from a doormat or a prostitute. Rebecca West Sist redigert av Pøblis : 07-11-13 kl 14:49. |
|
|
|
|
|
#168 |
|
Ringskrømt
|
Sv: JulaftendilemmaJeg kunne det, rine, men det hjelper ikke. Jeg har sagt i fra så mange ganger uten resultat. |
|
|
|
|
|
#169 |
|
En, av to-tre
Medlem siden: Apr 2011
Sv: JulaftendilemmaVeldig ofte er det to sider av en sak, men ikke alltid. Selv jeg, som mener at man skal strekke seg litt når det kommer til familie, hadde ikke orket den jula som Skremmern hadde i fjor. At dere insisterer på å feire alene er fullt ut forståelig. |
|
|
|
|
|
#170 |
|
Eppur si muove.
Medlem siden: Jan 2012
Sv: JulaftendilemmaJeg lurer på om denne diskusjonen vil være annerledes den dagen vi selv blir svigermødre. Eller tenker dere at dere selvsagt ikke kommer til å bli en svigermor som svigerdatteren kommer til å skrive frustrerte innlegg om på forum om en 10-20 års tid?
|
|
|
#171 |
|
Ringskrømt
|
Sv: JulaftendilemmaJa, vet du det kan jeg garantere deg at jeg ikke blir. Jeg og mor (og svigermor) er som natt og dag, vi har ikke den samme personligheten i det hele tatt, og jeg tror at så lenge man er bevisst en ting, har man noe å jobbe med og mot. Men det begynner ikke når ungene er voksne, flytter ut og får egne familier. Det begynner nå, man må gi slipp litt etter litt, lytte til barna og holde meningene sine for seg selv med mindre de er ønsket. |
|
|
|
|
|
#172 |
|
Boler'o?
Medlem siden: Jan 2007
Hvor: The edge of glory
Sv: JulaftendilemmaEr det et forum der ute med svigermødre som klager over svigerdøtrene sine? Hadde jo vært interessant å se hva de skrev!
|
|
|
#173 |
|
Unik
Medlem siden: Apr 2008
|
|
|
|
|
|
#174 |
|
Ringskrømt
|
Sv: JulaftendilemmaMen hvorfor så tabloide? Jeg synes ikke at verken mor eller svigermor er fra helvete, men jeg tror det er mange damer i den alderen som er veldig satt og innarbeida i sine rutiner og tradisjoner og de har klare forestillinger om hvordan ting skal være. At man ikke er høflig og en gjest i sitt barns hus, henger vel gjerne sammen med rollen man hadde før? |
|
|
|
|
|
#175 |
|
Mother of Dragons
|
Sv: JulaftendilemmaJeg tror at grunnen til at kvinner har problemer med svigermor er at det er samme kjønn. Mine mannlige venner opplever heller oftere problemer med svigerfar.
|
|
|
#176 |
|
Mother of Dragons
|
Og så er det en maktbalanse mellom generasjonene, og det er stor forskjell på folk hvor villige de er til å gi slipp på foreldreautoriteten.
|
|
|
#177 |
|
Ringskrømt
|
Ja, det glemte jeg å nevne, denne maktbalansen er viktig og gjeldende for mange familier. Det er helt uhørt at svigermor skal høre på meg og innrette seg etter det jeg sier. Det skjer ikke at mor tar til seg råd jeg evt. måtte komme med. Det skjer ikke. Men hvis jeg gjør ting de ikke nødvendigvis er enig i, er jeg trassig og vanskelig. |
|
|
|
|
|
#178 |
|
Bedreviter
|
Jeg tar det for gitt at jeg blir, om ikke en svigermor, så i all fall en mor, som noen kommer til å skrive frustrerte innlegg om i løpet av årene. |
|
|
|
|
|
#179 |
|
Yes, we can!!
|
Sv: JulaftendilemmaJeg HÅPER i grunnen at om de blir frustrerte så gir de uttrykk for det et sted der de kan få tilbakemeldinger og innspill. Det tror jeg uansett er nyttig.
|
|
|
#180 |
|
etterpåklokest
|
Ja. |
|
|
|