Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Fritid og hobby > Fest og høytid

Julaftendilemma

Fest og høytid Et forum for å diskutere praktiske forberedelser knyttet til jubileer, bryllup, konfirmasjon, bar mitzva, ramadan, dåp og navnefest, mm.

Svar
 
Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 05-11-13, 19:08   #1
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.056
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Julaftendilemma

Forhistorie:
Jeg har en svigerfamilie som er VELDIG forskjellig fra meg og min familie. Det er helt greit. Annenhver jul feirer vi med dem, og det er pyton. Men pga mann og barn så tar jeg på mitt breieste julesmil og gjør gode miner til slett spill.
Jeg elsker julen (mer enn de fleste, begynner å småglede meg allerede i sommerferien) og det er nok noe viktig for meg å feire julen på min måte, men det har jeg lært å "komme over" da vi tross alt er flere som skal ha det kjekt sammen.
Det jeg ikke liker med feiringen sammen med svigers er at alt er stress! Svigermor kaver rundt og stresser, kan ikke få ut gavene fort nok og det finnes ikke kos. Sånn er det OGSÅ når de feirer hos oss!
Der vi liker å slappe av, ha tiden for oss, glede oss over gavene under treet (ja til og med småguttene) kose oss med gode samtaler og bare nyte julaften, der farer hun rundt og kaver mer enn de fleste.

Som sagt så feirer vi med dem annethvert år. Da er vi svigermor og svigerfar, svigerinnen min, oss fire i familien her og min mams.
De andre årene er vi oss fire og min mams. (Dette er jeg vant med.)
I år har altså da min svigerinne funnet ut at hun ikke skal feire jul. (Min andre svigerinne sluttet å feire jul for mange år siden...meldte seg helt ut og jobber julaften.) Det gjør at svigermor og svigerfar blir alene.

Så til dilemmaet mitt:
Burde jeg ikke invitere dem hit da? Samvittigheten min sier at det bør jeg virkelig gjøre, mens alt i meg stritter og jeg ser vår koselige julaften gå opp i blårøyk. Svigermor/far som nekter å spise senere enn 17:00 (vi spiser alltid kl 18:00 her), svigermor som maser om at pakkene må deles ut i det vi er ferdige med middagen, svigermor som tar over hele pakkeutdelingen her hjemme så jeg ikke har PEILING på hva ungene får av hvem og svigerfar som sukker og puster i sofaen, fordi han ikke kan legge seg ned slik han gjør hjemme. (Jepp, vi har vært igjennom en slik jul...hurra!)
Men så er svigermor veldig glad i jul og juleforberedelser, det er en av de få tingene vi er like på, hun og jeg. Og tanken på at de skal sitte alene er ikke så god heller.
Så hva skal en svigerdatter gjøre? Bite i det sure eplet og tenke at det er en jul av mange? Eller ha 'drømmejulen' men sitte med dårlig samvittighet?




Jada, jeg ser jo svaret her selv. Men jeg vil veldig gjerne høre hva den gjengse FP'er synes.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:11   #2
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Går det an å snakke med henne om at du ønsker å dele ut pakkene senere? At hun skal bestemme når middagen serveres når hun er gjest, høres så sært at jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal si til det. Veldig sært at hun har det så travelt med gaveåpning også, hos oss er det helst barna som har problemer med å styre seg akkurat der.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:12   #3
Tallulah
Glamorøs
 
Tallulah sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 59.461
Blogginnlegg: 629
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Invitere, men på deres premisser. Selv om de vil spise før fem må dere jo ikke det, og når hun prøver å ta over julegaveutdelingen beordrer du henne til sofaen.

Svigerfar kan vel få legge seg ned?

__________________

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:13   #4
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.056
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Går det an å snakke med henne om at du ønsker å dele ut pakkene senere? At hun skal bestemme når middagen serveres når hun er gjest, høres så sært at jeg rett og slett ikke vet hva jeg skal si til det. Veldig sært at hun har det så travelt med gaveåpning også, hos oss er det helst barna som har problemer med å styre seg akkurat der.

Svigermor ER et barn.
Jeg har prøvd før å si at vi liker å vente, men da ble det syting og klaging over hvor gamle de var og at de ikke orket det så seeent osv.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:21   #5
løve70
Enda en som trener
 
løve70 sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2007
Innlegg: 17.940
løve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt avløve70 har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Invitere, men på deres premisser. Selv om de vil spise før fem må dere jo ikke det, og når hun prøver å ta over julegaveutdelingen beordrer du henne til sofaen.

Svigerfar kan vel få legge seg ned?

Da har du ihvertfall prøvd, og om de da takker nei så får de nesten sitte hjemme alene og være sære tenker jeg.

løve70 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:22   #6
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Jøss, har du samme svigerfamilie som meg?

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:22   #7
Veronal
Etylbarbital
 
Veronal sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2006
Innlegg: 19.554
Veronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme omVeronal har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Oh, god, det hadde jeg ikke giddet med mindre mannen hadde tatt initiativet. Hvis ikke mannen hadde hatt dårlig samvittighet så hadde jeg ikke sett syn på å finne på det selv.

__________________
Du har fått et møljetall. Vil du splitte eller herske?
Veronal er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:24   #8
Drømmedama
keep on dreaming
 
Drømmedama sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2010
Innlegg: 4.856
Drømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de flesteDrømmedama er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Jeg ville invitert svigers. Hva om du inviterer med beskjed om at det blir middag klokka 17.30 i år? Og kan ikke svigerfar få legge seg nedpå rett etter middag, med avtale om at dere skal si ifra til ham så snart det er tid for gaver?

Drømmedama er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:24   #9
Odelia
Bør lage seg en tittel selv
 
Odelia sin avatar
 
Medlem siden: Jul 2009
Innlegg: 4.827
Odelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner tilOdelia er et navn som alle kjenner til
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Kan ikke barna hente gaver i år da så går det i et greit tempo? Så kan du skylde på at barn har gledet seg til å dele ut gavene om hun får lyst til å kinne på.

Odelia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:25   #10
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.056
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Invitere, men på deres premisser. Selv om de vil spise før fem må dere jo ikke det, og når hun prøver å ta over julegaveutdelingen beordrer du henne til sofaen.

Svigerfar kan vel få legge seg ned?

Klart svigerfar kan legge seg ned, men det vil han ikke når han ikke er hjemme.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:26   #11
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.056
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jøss, har du samme svigerfamilie som meg?

Finnes det TO slike familier?! Skal vi føre dem sammen? Så slipper vi begge unna.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:27   #12
Sweetie
Prøver seg frem
 
Sweetie sin avatar
 
Medlem siden: Oct 2013
Innlegg: 424
Sweetie er populærSweetie er populærSweetie er populær
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Inviter svigers, men vær rimelig tydelig på at du vil ha regien. Middag serveres når du er klar for det, og begynner hun å stresse med gaver får du le av det og si hun er verre enn barna. Gi henne noe annet å holde på med istedet, oppvasken kanskje?

Dersom du har et gjesterom el.l. får du tilby svigerfar en cowboystrekk der etter middag, så velger han selv. Og klager de på at det blir for seint for dem, så smil og si at de må gjerne gå og legge seg når de føler for det, så kan de få åpne resten av gavene sine neste morgen.

Oppfører de seg som barn, så behandler du dem som barn. Og ber mannen ta en prat med dem om forventningene deres.

Sweetie er aktiv nå   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:29   #13
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Opprinnelig lagt inn av Taien, her.

Finnes det TO slike familier?! Skal vi føre dem sammen? Så slipper vi begge unna.

Jeg har løst det ved å insistere på at vi feirer jul hjemme pga. styret det er med å dra unger (må starte når de er små) og gaver rundt. 2 eldre er lettere å flytte enn 2 barn. De takker alltid nei, fordi de syntes vi feirer så omstendig og det er styrete å reise bare for en tilsynelatende vanlig kveld. Samvittigheten er ren, fordi vi har spurt. Vi reiser på besøk i mellomjulen. De er selvfølgelig hjertelig velkomne og det gir vi også uttrykk for, men da er valget deres.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:30   #14
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.056
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Opprinnelig lagt inn av Veronal, her.

Oh, god, det hadde jeg ikke giddet med mindre mannen hadde tatt initiativet. Hvis ikke mannen hadde hatt dårlig samvittighet så hadde jeg ikke sett syn på å finne på det selv.

Han tenker ikke på sånt engang han.

Opprinnelig lagt inn av løve70, her.

Da har du ihvertfall prøvd, og om de da takker nei så får de nesten sitte hjemme alene og være sære tenker jeg.

Jeg heller litt imot der jeg også. Men så gir jeg så lett etter når de kommer med "krav". (Som ikke er direkte krav, men sutringer som er verre enn direkte krav.)

Opprinnelig lagt inn av Drømmedama, her.

Jeg ville invitert svigers. Hva om du inviterer med beskjed om at det blir middag klokka 17.30 i år? Og kan ikke svigerfar få legge seg nedpå rett etter middag, med avtale om at dere skal si ifra til ham så snart det er tid for gaver?

17:30 er for sent for dem.

Opprinnelig lagt inn av Odelia, her.

Kan ikke barna hente gaver i år da så går det i et greit tempo? Så kan du skylde på at barn har gledet seg til å dele ut gavene om hun får lyst til å kinne på.

Hun tar bare over. Hvis hun syns det går for sakte, så tar hun over og haster på ungene.

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:31   #15
Myria
Eppur si muove.
 
Myria sin avatar
 
Medlem siden: Jan 2012
Innlegg: 14.986
Myria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt avMyria har mye å være stolt av
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Jeg hadde invitert dem, noe annet hadde vært uaktuelt her og jeg hadde ikke hatt en god jul om jeg visste at de satt ufrivillig alene i julen. Imidlertid hadde jeg sagt klart i fra, eller bedt mannen gjøre det siden det er hans familie, om at julen feires på vår måte at det blir koseligere for alle om de kan la være å komme med negative kommentarer om dette

__________________
It is only with the heart that one can see rightly; what is essential is invisible to the eye.
2008 - 2011 - 2013
Myria er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:31   #16
Taien
lettere utlada
 
Taien sin avatar
 
Medlem siden: Sep 2009
Hvor: Rogaland
Innlegg: 8.056
Blogginnlegg: 272
Taien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de flesteTaien er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Fløyel: Jeg deg!

Jeg må få sagt at de bor i nærheten her, bare 10 min gange herfra.
Min mann er en tøffel når det kommer til sine foreldre. Han kan ikke si ifra om noe som er "negativt".

__________________
Tvillinggutter 2010
Taien er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:32   #17
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Hva er en omstendig julefeiring?
Jeg må innrømme at akkurat når det gjelder pakkeåpning, setter jeg mer pris på svigerfamilie enn egen familie. Hos svigers tar vi oss god tid til pakkene, mens enkelte i min litt for nære familie, har en lei tendens til å si "nei, la oss få dette unnagjort!" og røske av papiret før barna får begynt (OK, han venter til to sek. etter at første barn har begynt) før han setter i gang.

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:33   #18
Nima
Stadig innom
 
Nima sin avatar
 
Medlem siden: May 2012
Hvor: Nær Bergen
Innlegg: 807
Nima er populærNima er populærNima er populær
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

Jeg har løst det ved å insistere på at vi feirer jul hjemme pga. styret det er med å dra unger (må starte når de er små) og gaver rundt. 2 eldre er lettere å flytte enn 2 barn. De takker ubetinget nei, fordi de syntes vi feirer så omstendig og det er styrete å reise bare for en tilsynelatende vanlig kveld. Samvittigheten er ren, fordi vi har spurt. Vi reiser på besøk i mellomjulen.

Ler av ordene "vi feirer så omstendig" hehe..

Nima er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:36   #19
Fløyel
~~~~~~~
 
Fløyel sin avatar
 
Medlem siden: Jun 2010
Innlegg: 16.092
Blogginnlegg: 30
Fløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtidFløyel har en fantastisk fremtid
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Opprinnelig lagt inn av rine, her.

Hva er en omstendig julefeiring?

At man lager middag som er litt mer enn vanlig hverdags, koser seg med maten siden man ikke skal videre på en fritidsaktivitet, pynter gjerne bordet litt ekstra, går i kirken og bruker litt mer enn 15 minutter på gavene.

__________________
<<< When nothing goes right - go left >>>
Fløyel er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-11-13, 19:44   #20
rine
Halloen!
 
rine sin avatar
 
Medlem siden: Mar 2008
Innlegg: 20.376
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Juleaftendilemma

Opprinnelig lagt inn av Fløyel, her.

At man lager middag som er litt mer enn vanlig hverdags, koser seg med maten siden man ikke skal videre på en fritidsaktivitet, pynter gjerne bordet litt ekstra, går i kirken og bruker litt mer enn 15 minutter på gavene.

OK, for meg er det en stor del av poenget med julaften.
(Ja, bortsett fra kirken, da, det kan skolen ta seg av. )

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar


Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum


Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:23.


Powered by vBulletin
Copyright ©2000 - 2024, Jelsoft Enterprises Ltd.
Norsk: Lavkarbo.no | Selvrealisering.no
©2006 - 2015, Foreldreportalen.no