|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
maler
|
![]() Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygd
Nja. Jeg vet ikke helt hva jeg mener om arveavgift, men jeg er uenig i resonnementet her. Det er da ganske mye i samfunnet som beskattes flere ganger. Avgifter beløper hver gang noe selges. Det hjelper ikke om noe har vært solgt før, staten skal likevel ha de avgiftene som følger det produktet. Ved arv skifter eiendommen eier, det er jo ikke sånn at det er de samme som da må betale skatt for den en gang til, det er faktisk de som mottar den. Arveavgiften er ikke den første avgiften jeg ville ha kvittet meg med for å si det sånn, det er tross alt et fribeløp der som gjør at vanlig arveoppgjør i en søskenflokk ikke gjør at det blir veldig mye avgifter til staten. Det er de som har virkelig mye penger som tjener på bortfall av arveavgiften.
![]() |
#2 |
Rockesøster
|
![]() Sv: Jeg syns ikke vi burde få barnetrygdJeg er forresten en av de som betaler mine skatter og avgifter med glede. Det er jo ikke slik at en skatt/avgift nødvendigvis er en direkete inntekt til akkurat det man betaler for, men en del av inntekten som finansierer det fantastiske velferdssystemet vi faktisk har i dette landet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#3 |
ihuga feminist
Medlem siden: Jan 2010
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Akkurat dette eksemplet er ikke helt korrekt. Det er i realiteten kun ved siste kjøp at man tar inn moms. De aller fleste firmaer er momsregistrerte og kan dermed motregne moms de betaler mot moms de selv tar inn.
![]() |
#4 |
maler
|
Poenget mitt var vel at det at det er betalt skatt for beløpet tidligere ikke er en grunn til at det ikke skal være noen avgift når det skifter eier. Men jeg kan ikke nok om arveavgift og næringsliv til å vite hva slags følger det har der, det kan godt være at det har negative sider som gjør at det bør endres av den grunn.
![]() |
#5 |
Travelt opptatt
|
Det har ingenting med misunnelse å gjøre, kun med det generelle prinsippet at de som har mye skal bidra mer enn de som har lite. Det er et av grunnprinsippene i skatte- og velferdssystemet vårt.
![]() |
|
|