Sv: Spinnoff - katter og løsgjengeri
Jeg har nettopp kastet bort 40 minutter veldig sjelden egentid med å analysere #1 til #260 av denne tråden grundig, og deretter overflateanalysert resten. Det var morsomt, og overraskende for meg hva som kom opp. (Dog forstår jeg fremdeles ikke hva som gikk av meg, hvorfor gjorde jeg dette?)
Vet dere at i løpet av de første 260 innleggene var det totalt 54 brukere som oppgav om de hadde katt eller ikke, og om de ble plaget av katter i nabolaget?
Har ikke katt, plages av katt: 22 stk
Har ikke katt, plages ikke av katt: 10
Har katt, plages ikke av katt:14
Har katt, plages: 3
(Det er 5 stk som ikke oppgir helt tydelig hva de har eller ikke har av katt, de er unntatt statistikken over)
Av de 17 som har katt er det 12 som spesifiserer at det er viktg å kastrere/sterilisere, noe som begrenser problemene med streifing, slåssing og uttissing. Alle katteierne unntatt 3 nevner tidlig eksplisitt at de har sympati for de som opplever problemer med bæsj, uttissing etc. Av de 3 som ikke nevner det selv i initielle innlegg er det bare en som ikke sier det i etterfølgende innlegg. Halvparten av katteeirne uttrykker også gjennom tråden at de selv ser forbedringspotensiale ift eget kattehold, og vil skjerpe seg.
Mer enn halvparten av de 22 som plages av katter bruker sterke ord i initielle innlegg (som skuddpremie, inderlig avsky osv). Blant katteierne er det først i innlegg #53 og #63 at noen sier man må "leve med det",og da etter først i innlegget ha presisert at sterilisering og andre tiltak er nødvendig.
På tross av den tilsynelatende sympatiske innstillingen fra katteierne tallene over viser fyrer en del ikke-eiere seg fort opp. Men det er en ganske grei tone jevnt over de første 90 innleggene, til pøbelsara i #95 tilsynelatende umotivert spør om katteierne ("dere") virkelig synes at det er greit om naboens hund bæsjer i hagen deres, og at det "sånn er det, bare".
(Muligens utløst av Skremmern som siterte kokos fra innlegg #5, men kokos innlegg ble jo ikke møtt slik, og eneste forskjellen ellers var at skremmeren hadde en katt mindre?)
Luvi som er litt flåsete i i innlegg #102 blir hersketeknikket blant annet som usaklig veldig kjapt, og det hjelper ikke at hun startet ut med å si at kattehold i tettbygde strøk kanskje ikke var lurt, og at hun kjapt tar selvkritikk for litt følelseladet sammenlikning i #102.
Helt tar det ikke av før SpetakkelRandi entrer banen da, selv om Zöe starteren del opprør fordi hun starter ut litt hardt før hun moderer seg og gjentatte ganger uttrykker ensympati som feks Safran nekter å lese når det plukkes sitater senere.
Det var interessant å lese denne tråden uten å engasjere seg i emnet, og jeg ble overrasket flere ganger over hvem som var mest hissig og hersketeknikkete, og hvem som var gode til å hente inn sakligheten og en god tone til diskusjonen. Ikke minst var dette første gangen jeg har lagt merke til at Esme har vært passiv-aggressiv furtete! (Jeg hadde lyst til å rødprikke og si gå på rommet ditt, du, men droppet det.)
|