Sv: Gresk mat
Mat i Hellas er kjempegodt! Jeg elsket de små stekte rekene fra Symi, den helt ferske hvite middelhavsfisken - grillet, med sitron, grillet geitekilling med timian og rosmarin, alle de deilige smårettene, lammekjøttet, de nydelige dessertene med honning og nøtter (og på den øya vi var hadde de en mørk honning som smakte pinje/timian/rosmarin). Namnamnam! Gresk kaffe er ikke så godt, den smaker svidd. Gresk bakst er fryktelig søt, men hvis man er tidlig nok hos bakeren får man tak i den før den er dyppet i sukkerlake.
Tyrkisk mat er nydelig, jeg har noen supergode matminner fra spesielt Istanbul. Mer krydder og masse smak.
Denne sommeren skal jeg til England, et annet land som er nedsnakket hva gjelder mat. Maken til god mat som man får i England nå for tiden, skal man lete lenge etter. Nydelig gastropubmat, masse økologisk, deilige grønnsaker, fersk sjømat, nyyyydelig og velhengt kjøtt fra mange ulike kuraser. Herlig.