Sv: Hvordan slutte å trøstespise?
Opprinnelig lagt inn av frukt, her.
Vi har ikke søtsaker og kaker i hus, så det er ting jeg kjøper når jeg er ute. Jeg vet veldig godt hvorfor jeg gjør det. Jeg syns synd på meg selv som har slikt et kjipt og vanskelig liv ... Men det å trøstespise hjelper jo ikke akkurat da. Føler meg like dum og skuffet over meg selv hver eneste gang. Men samme hvor mye jeg bestemmer meg for å slutte så vinner suget etter noe søtt neste hver eneste gang. Utrolig hvor sterkt det suget er!
Var det noe spesielt du gjorde i perioden du klarte det?
Også lurer jeg på om du har prøvd å analysere tankemønsteret ditt litt. Jeg spør fordi det ofte fungerer på meg når jeg skal prøve å ikke gjøre ting jeg har lyst til, f.eks. å dytte i meg godteri. Hvis jeg lar lystfølelsen få være i fred (= jeg lyder og putter i meg) sitter jeg plutselig og føler meg som en idiot fordi jeg har gjort noe jeg rasjonelt sett ikke vil. Med en gang jeg "ødelegger" godterisuget ved å se litt nærmere på det, har jeg større sjanse for å lykkes. For hvis jeg tenker nøye over det før jeg gjør det, sier jeg samtidig til meg selv at dette ønsker jeg ikke, at dersom jeg spiser den sjokkisen tar det meg ekstra lang tid å nå målet mitt, mens hvis jeg ikke spiser den, er jeg faktisk allerede to hakk mot dit (eller den) jeg vil være. Jeg sier til meg selv at det er dette (dvs å ikke putte i meg) jeg vil, jeg velger det fordi osv. Mulig jeg er en enkel sjel, men det fungerer ihvertfall. 
Har ikke lest tråden nøye før jeg skriver, så beklager hvis jeg gjentar noen.
|