|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#21 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Spiser du mye når du trøstespiser? I såfall kan du kanskje begynne med å trappe ned. For eksempel en sånn liten premiumbit med mørk sjokolade. Det er mye smak, du får noe godt til kaffen, men det er ikke et helt kakestykke eller en stor sjokolade. |
|
|
|
|
|
#22 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Saint, HI sier jo at hun vet hva som kan hjelpe, men at det kan hun ikke gjøre noe med nå. Om man da trøster seg med annen mat, som er bedre å spise enn søtsaker, eller om man trøster seg med andre ting, hva er forskjellen? |
|
|
|
|
|
#23 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?
Hvis man får den effekten er jeg veldig enig i at det er en dårlig idé |
|
|
|
|
|
#24 |
|
Protonterapeut
|
Alkohol er en dårlig ide uansett til en som trøstespiser. Det er jo noe man gjerne gjør for å døyve en følelse, og da introdusere alkohol?
|
|
|
#25 |
|
Med nebb og klør
Medlem siden: Apr 2010
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Jeg er enig i at det er en dårlig ide for å døyve vonde følelser - og jeg svarte på hvordan mitt reaksjonsmønster er ift.vin, ser at det ble overfladisk i denne sammenhengen. |
|
|
|
|
|
#27 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Jeg har vært trøstespiser i 20 år og det eneste som fungerte for meg var å faktisk få det bra, med meg selv. Nå har jeg ikke trøstespist på over et år og mat/hva jeg kan spise er ikke lenger det første jeg tenker på når jeg blir lei meg/stressa/sinna/såret.
|
|
|
|
#28 |
|
Jo flere jo bedre...
Medlem siden: Dec 2006
Helt enig. Vanvittig forslag. |
|
|
|
|
|
#31 |
|
Enda en som trener
Medlem siden: Sep 2007
Ja, men blir jo alkoholiker av et glass vin |
|
|
|
|
|
#32 |
|
Off the map.
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Jeg er virkelig den siste til å gi råd, for jeg spiser alle følelser. Trøstespiser og spiser som premie. Det må jo være cluet også. Å håndtere følelsene uten mat. At mat er mat og følelser er følelser. Lurer litt på å gjøre som Anne C, gå til psykolog. Jeg må bare bli skikkelig klar først.
|
|
|
#33 |
|
Ny-schmy
Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
Litt på siden, men nevner det likevel. Jeg har nemlig tenkt mye på dette i mitt arbeid som førskolelærer/spesialpedagog. Det er jo ofte sånn at barn som blir lei seg av en eller annen grunn (slår seg, for eksempel), blir tatt med inn på kjøkkenet og får en liten kjeks eller noe sånt til trøst. Jeg opplevde dette mye i min oppvekst, og har sett mye av det både på jobb og privat.
Sist redigert av Tyttebær : 23-05-13 kl 22:07. |
|
|
|
|
|
#34 |
|
weird
Medlem siden: Sep 2006
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Stå i det til det slipper. Følelsene, altså. Det driver jeg og lærer meg nå.
You did in your twenties what you knew how to do. When you knew better, you did better. And you should not be judged for the person that you were, but for the person that you're trying to be and for the woman you are now. -- Maya Angelou |
|
|
|
|
|
#35 |
|
Teller ned
Medlem siden: Oct 2006
Enig, jeg tror mange kan kjenne seg igjen i at mat har blitt brukt som trøst, glede og "straff" i oppveksten. |
|
|
|
|
|
#36 |
|
Glad i frukt
Medlem siden: Jun 2009
![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Hvis du spiser regelmessig, og tilstrekkelig, ville jeg funnet alternative aktiviteter til trøstespisingen. Flere har kommet med forslag, som å rydde eller gå en tur. Sett opp en liste over alternative aktiviteter som du har mulighet for å gjøre, og kartlegg dagen din. Få oversikt over når på dagen du trøstespiser, og om det er knyttet til spesielle situasjoner. Så kan du planlegge dag for dag, eller situasjon for situasjon, hvilken alternativ aktivitet du skal gjøre i stedenfor å trøstespise.
|
|
|
#37 |
|
Tidsklemt
Medlem siden: Feb 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Skulle gjerne hatt et godt svar til deg, da jeg sliter med det samme selv i perioder.
|
|
|
|
#38 |
|
Live and let live
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Det eneste som funker for meg, er å begynne å kjenne etter hva som driver meg til å gjøre det. Stoppe opp, og spørre meg selv "hva føler jeg på nå?". Noen ganger er jeg veldig tørst, og andre ganger er det vonde følelser eller stress. Jeg opplever at det hjelper å drikke, dersom jeg er tørst, og om jeg er stresset eller det er vonde følelser, så går jeg inn i det, kjenner på det, og setter ord på det.
|
|
|
#39 |
|
finner ut av mye
|
Sv: Hvordan slutte å trøstespise?Takk for masse gode inspill alle sammen.
|
|
|
#40 |
|
Ny-schmy
Medlem siden: May 2013
Hvor: Rogaland
![]() ![]() |
Men da vet du ihvertfall at du kan! For fra en trøstespiser til en annen så er det VANSKELIG å la være, men du klarte jo to uker!
|
|
![]() |
|
|