|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#301 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?I går såg eg filmen "De urørlige" (veldig god film, som er tilgjengeleg i filmutleigen til altiboks). Filmen starter med at hovudpersonen, som akkurat har komme ut frå fengsel etter eit ran, møter opp til eit jobbintervju og ber om underskrift på at han har fått avslag. Reglane i Frankrike er tydelegvis at ein må dokumentere tre avslag på jobbsøknadar før ein får trygd. Dette gjeld jo ein annan del av NAV-systemet enn sjukelønnsordninga, men det er jo til ettertanke. Det blir stild veldig lite krav til støttemottakarar generelt i Norge, viss vi samaliknar med andre land.
|
|
|
|
#302 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg er redd for at det bare er ett tidsspørsmål før vi er tvungne til innstramminger i velferdsordningene. |
|
|
|
|
|
#303 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?
Som regel har man fått en del varselsignaler før man er utbrent. Det at man velger å ignorere disse er jo både et samfunnsproblem og ikke minst ett problem på det personlige planet. |
|
|
|
|
|
#304 |
|
Pessimistisk Optimist.
Medlem siden: Jul 2007
Hvor: Trondheim
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Hva skal en da gjøre om man får varselsignaler på at en er i ferd med å bli utbrent? Jeg ser så mange slite seg omtrent ihjel med store omsorgsbyrder, feks i form av barn med ulike former for psykiske eller fysiske handikap. De har ikke så store muligheter til å slappe av, de må bare henge med som best de kan til "strikken ryker. Ofte uten hjelp fra Nav, fordi de faller utenfor rett til hjelp. Pga av et firkantet system. |
|
|
|
|
|
#305 |
|
Ser lyst på livet
|
I forbindelse med avlastning er det vel ikke alltid at det er NAV som er rette adressat, men heller kommunen den enkelte bor i. Så å skyte NAV for noe som er ett kommunalt ansvar vil jo ikke hjelpe noen. |
|
|
|
|
|
#306 |
|
Shake it out!
|
Jeg vet ikke. Jeg vet virkelig ikke. Men jeg tenker vel egentlig at av og til er fet kampen som gjør at man står på beina. Jeg kan kun snakke for meg selv. Men skilsmisse er ikke en sykdom, selv ikke med verdens verste eks. Jeg tror man kommer langt med en hjelpsom og forståelsesfulle sjef. Jeg hadd ene kollega som var sykemeldt seks mnd etter et brudd. Jeg forstod det ikke da. Jeg forstår det fremdeles ikke i dag mens jeg står midt oppe i Bruddet fra helvete selv (nei, jeg sover ikke mye for tiden. Ja, jeg er helt utslitt). Noen trenger det nok. Helt klart. Men det bør være unntaket, ikke regelen.
|
|
|
#307 |
|
Shake it out!
|
Det det tenkte jeg litt på da vi var hos BUP for å få medisin til eldstemann som har ADHD (add-delen). Vi hadde ikke fått alle papirene fra USA enda, men psykologen gikk med på å snakke med oss likevel. Han spurte meg først, og jeg beskrev prosessen i USA. Det at hun hadde brukt focalin som virket 8 time, altså i skoletiden. At hun ikke fikk det i helger eller ferier. Men at det hendte at hun tok en selv i helgen, om hun hadde lekser
|
|
|
#308 |
|
Pessimistisk Optimist.
Når kommunen ikke vil innvilge avlastning, og foreldrene jobber til de stuper så ender det opp hos nav, og med firkantet system, så mener jeg systemet ( kommunen og nav) som helhet. De burde hatt et samordnet system, hvor man ser mennesket som helhet og ikke som en brikke her og der. "For det må du snakke med den etaten om, og det må du snakke med den om, og det må du snakke med nav om, og det må du snakke med noen andre om for den tjenesten har vi overlatt til en ekstern bedrift. Osv. Nå snakker jeg litt av egen erfaring som pårørende til en hjelpetrengende ungdom, og hvor nær jeg er ved å gi opp enkelte ganger. Men det er jo mitt problem. |
|
|
|
|
|
#309 |
|
En Som Trener
|
Og det er nettopp derfor jeg prøver å unngå å himle åpenlyst når kolleger kommer og sier at "legen sa at jeg ikke fikk lov å jobbe igjen enda". Når man er høyrehendt, har brukket venstre hånd og jobben består i å snakke med folk, og notere ned småting på data (det klarer man ganske bra med den riktige hånden), da skjønner jeg at det snakkes om unødvendige sykemeldinger. Samtidig så er det i akkurat slike situasjoner jeg har lyst til å himle litt at jeg tar meg selv i nakken og tenker at jeg vet ingenting om hvorfor denne personen ikke kan gå på jobb med et brukket håndledd. Selv om hun selv sier at hun har lite vondt og godt kan jobbe, men at "legen har sagt at...", så tenker jeg at det kan være andre ting som ligger bak og at hun faktisk trenger enda mer omsorg og har enda større behov for sykemelding enn en som har store smerter. Alltid vanskelig å se hva som feiler noen, og det er ikke alltid det som blir sagt er det som stemmer med virkeligheten.
Dette har jeg også tenkt på. Og jeg har også i en tidligere jobb opplevd kolleger som ble sykemeldt rett etter et "oppvaskmøte". Man
Jeg tror dette er en stor del av årsaken til at sykefraværet har økt de siste årene. Vi har fått de som tidligere bare var hjemmeværende ut i arbeidslivet og de har kanskje av ulike årsaker ikke kapasitet til å jobbe 100% selv om det forventes.
|
|
|
#310 |
|
Librocubicularist
|
Eg kjenner ei som var sjukemeldt med "forstua fot" då ho hadde større komplikasjoner under IVF-behandling. I ein del tilfelle er det nok greit å ha noko å seie til nysgjerrige kollegaer, når ein ikkje har lyst å prate om årsaken til at ein ikkje klarer å jobbe og.
|
|
|
|
#311 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Nå er det litt igjen av diskusjonen før jeg er ferdig her men ville bare |
|
|
|
|
|
#312 |
|
Pessimistisk Optimist.
Sv: Er NAV virkelig så ille?Det jeg har forstått ut fra de opplysningene jeg har fått er at hjelpebehovet til den familien jeg tenker på ikke kommer inn under rammene for tilbud om hjelp/avlastning. Forhåpentligvis anker de til fylkesmannen. En ting er jo å ivareta seg selv når man får et handikappet barn, men man skal jo ivareta de andre barna også. Og ikke minst forebygge for tiden fremover. Sist redigert av Perhonen : 14-05-13 kl 09:38. |
|
|
|
|
|
#313 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Har dere sett på BPA (brukerstyrt personlig assistent), Perhonen? Har han slike behov at det kan være et alternativ? |
|
|
|
|
|
#314 |
|
Pessimistisk Optimist.
Skal på et møte til uken for å se på ting i den gata der. At han skal få hjelp til mye av det andre på hans alder gjør selv, som han ikke får gjort. Som tilbud om psykiatrisk sykepleier i hjemmet, i stedet for at han skal gå til samtaler andre steder. Ferieavlastning er noe jeg aldri har tenkt på, enda det virkelig har vært en utfordring med et barn som er så plaget av sosial angst at han knapt går ut døra. Nå er han jo voksen, og det er tre år siden sist jeg hadde ferie. Tenkte ikke på det |
|
|
|
|
|
#315 |
|
By the Sea
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Debattinnlegg fra Dagbladet, skrevet av Kjetil Dybvik som svar på Sandra Borch sine uttalelser om hordene av slappe ungdommene som "naver".
|
|
|
#316 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg er enig i at presset på ungdom er hardt, men jeg mener at (for) mange løser det ved å "melde seg ut" og ty til naving. Som selvsagt er et verdiladet ord. |
|
|
|
|
|
#317 |
|
|
Hvor mange gjelder det egentlig? |
|
|
|
|
|
#318 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det kan du vel finne ut ved å se på statistikken for unge arbeidsledige/uføre? Eller forventer du et svar som: Det gjelder 9532 unge? |
|
|
|
|
|
#319 |
|
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?Det er en rekke evalueringer som er gjort av Nav. Jeg husker ikke i farten, men tipper det er arbeidsdepartementet som står for det meste. Jeg husker ihvertfall at Nav hver eneste gang får kritikk og påpakk om å rette opp en rekke punkter. Blant annet holder de ikke mål når det gjelder veiledningsplikt overfor brukerne sine, og saksbehandlingstiden er langt over det som settes som standard i forvaltningsloven, folketrygdloven, sosialtjenesteloven og helse- og omsorgsbaserte lover. Personlig må jeg si at det mest prekære kanskje vil være å få på plass et uavhengig klageorgang for trygdedelen i Nav, ikke som nå at det er Trygderetten som er klageorgan. Dette er ikke uavhengig nok. Jeg mener det bør være fylkesmannen som er klageorgan, slik som i sosiale saker. |
|
|
|
|
|
#320 |
|
|
Mener du at statistikken for unge arbeidsledige/uføre sammenfaller med det du kaller å "melde seg ut" og "ty til naving"? |
|
|
|
![]() |
|
|