|
|||||||
| Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#321 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?
Ja. Eller at det ikke er reelt at så mange faktisk er arbeidsuføre. Jeg skrev et innlegg om det litt lenger fremme i tråden. |
|
|
|
|
|
#322 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg var på møte i nærværsarbeid med NAV i går, og det var veldig nyttig. Både med tanke på tallene NAV sitter på med fordeling av type fravær (noe sånt som 60 % utgjøres av muskel/skjelett-plager og lettere psykiske lidelser - til dels udefinerbare) og også hvordan NAV jobber. De har dessuten et veldig fokus på at regnestykket ikke er bærekraftig i lengden, og at noe må gjøres.
|
|
|
#323 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Hva gjør vi med dette da? |
|
|
|
|
|
#324 |
|
lider av tastleksi
|
Sikkert helt utenfor debatten og alt, men jeg bare måtte kommentere dette.
|
|
|
#325 |
|
Ser lyst på livet
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg er av dem som synes lønnsnivået er latterlig høyt i Norge, og at en del mennesker har urealistisk høye forventninger til lønn. |
|
|
|
|
|
#326 |
|
By the Sea
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Guava: deilig å lese et nyansert innlegg om dette! Jeg tror du har helt rett. Jeg tror myten om den glade og ubekymrede naver er blåst opp i latterlige dimensjoner.
|
|
|
#327 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Jeg vil også berømme Guavas innlegg. Jeg tror at de aller fleste unge uføretrygdede faller i en helt annen kategori enn de giddalause og velfødde ungdommene. Jeg tror heller ikke det er mange ungdommer som synes det høres kult ut å nave. |
|
|
|
|
|
#328 |
|
Fjellpiper
|
Men hvis en ungdom uten arbeidserfaring møter opp på NAV så vil vel den illusjonen raskt ble fratatt dem? Det er jo ikke sånn at det mer lukrativt å gå arbeidsledig enn å jobbe i et lavtlønnsyrke, med mindre man har tjent veldig godt fra før. |
|
|
|
|
|
#329 |
|
Ser lyst på livet
|
Men om valget er, jobbe ræva av deg i et ikke-vel-ansett yrke, og få lusebetaling, eller å sitte hjemme og spille data for lusebetaling ... |
|
|
|
|
|
#330 |
|
Sånn passe sane
|
Men hvor mye får man da? Som ungdom uten arbeidserfaring og sammenlignet med et lavtlønnsyrke? Og hva er kravene for å få noe?
|
|
|
#331 |
|
|
For dem under 25 år som bor hos foreldre er satsen 2645 kr mnd i en kommune her i distriktet. Det er ganske mye mer lønnsomt å ta en jobb i tilsvarende situasjon. |
|
|
|
|
|
#332 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Gjennomsnittslønnen for en barne- og ungdomsarbeider ansatt i kommunen er 310 800,- i året. (Kilde: http://utdanning.no/yrker/beskrivels...ehageassistent) |
|
|
|
|
|
#334 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Med fare for å bli anekdotisk og lite generell, synest eg, med min bakgrunn frå humanistiske fag at eg kjenner relativt mange med ein eller annan kunstnar- og eller bohemdraum som kan finne på å svare "Nei, eg har ikkje pengar akkurat nå, for eg sa opp jobben min for å skrive/male/musisere/bli profesjonell bohem på heiltid, og eg får ikkje arbeidsledigheitspengar før om to månadar". Dette er gjerne single folk mellom 25-30 år, som har høg utdanning innan litteratur-, kunst- eller musikkfag.
|
|
|
|
#335 |
|
|
Men det er jo ingen som bare får luksusbetaling. De som får uten å ha jobbet en døyt før er de som har en diagnose. De som ikke har jobbet før, får jo ingenting.
|
|
|
|
#336 |
|
Sånn passe sane
|
Hjelpe og trøste. Man bør kanskje ikke bli så verrasket, men jeg blir altså det. At Staten skal forsørge seg, hvor kommer den tanken fra?
|
|
|
#337 |
|
Fjellpiper
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Systemets måte å motvirke det som nokon beskriver er jo å ha to måneders karantene (eller er det mer? Finner ikke relevant informasjon på NAVs sider om dette) mellom oppsagt jobb og mulighet for å få dagpenger. For de fleste ville bortfallet av inntekten være såpass stort at det ville vanskeliggjøre det å la seg forsørge av staten. Men dersom man i tillegg blir forsørget av foreldre eller ektefelle og/eller har svært lave krav til inntekt (kunstnermyten tilsier jo at enkelte har det) går det kanskje. Men skal vi la være å ha et godt sikkerhetsnett for "vanlige folk" fordi enkelte har for rike foreldre eller for høye forfatterambisjoner? Jeg tenker nei. |
|
|
|
|
|
#338 |
|
|
Sv: Er NAV virkelig så ille?Karantenen er 8 uker. For mange med relativt god utdannelse er det vel ikke noe voldsomt problem å spare opp tilsvarende 2 månedslønner over litt tid?
|
|
|
|
#340 |
|
Fjellpiper
|
Fordi man er syk eller fordi man er lat? Jeg tenker at det er mange som ikke tør/kan sykemelde seg selv om de kunne hatt medisinsk årsak til det fordi arbeidssituasjonen deres ikke tillater det. |
|
|
|
![]() |
|
|