Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Skolevesker til 11000

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 27-02-13, 09:50   #11
Njulaif
Endelig mamma

Njulaif sin avatar

Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
Njulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt liktNjulaif er virkelig godt likt
Standard

Sv: Skolevesker til 11000

Opprinnelig lagt inn av Snippa, her.

Enig.
Jeg er heller ikke imponert over de som sparer opp til en slik jakke eller veske ved å la være å gå i kiosken en måned eller to. Hvis det er alt som skal til, får de en del i lommepenger fra før...

Det er ikke snakk om at andre skal bli "imponert" av at en eller annen ungdom sparer til noe han/hun ønsker seg veldig. Det er en sak mellom den enkelte ungdom og foreldrene spør du meg. Det er heller ingen her som har sagt at det er "en måned eller to" å spare opp til en slik ting i denne prisklassen, ingen har gitt noen tidsangivelse på det i det hele tatt faktisk.

Jeg har feks et søskenbarn, som nå er 14 år. Han har ønsket seg veldig en ny bærbar PC i over 1 år, og dette har han spart til selv. Lagt til side alle lommepenger, ønsket seg penger til to bursdager og to julaftner for å legget dette i den ønskede PCen. Han har ikke fått noen hjelp til dette av sine foreldre, fordi det har de ikke råd til med 3 barn og et stort hus som stadig trenger vedlikehold. Jeg synes det er en fin ting at han da får lov å kjøpe akkurat den PCen han har ønsket seg når han endelig har klart å spare opp til den.

Opprinnelig lagt inn av Ine, her.

Enig med oslo78 her lenger nede. Jeg skjønner hva du prøver å si, men det er forskjell på å gi etter for en miss60 eller levis-bukse, men 7000 for en jakke, eller 11000 for en eske er så utrolig mange 1000 kr i overpris, og det er så utenfor hva mange har råd til, og hvis man ikke skjønner det, synes jeg man bør ta et dypdykk i hva kanskje fattige foreldre feks har å rutte med.

Jeg synes det er ganske langt ute å antyde at jeg ikke skjønner hva fattige foreldre har å rutte med (når folk siterer meg tar det som blir sagt rettet mot meg, selv om det sikkert også er rettet mot andre). Nå er det ikke slik at jeg har spesielt dyre vaner, tvert imot, (og ikke tjener jeg spesielt mye heller) men når jeg først kjøper meg noe går jeg ikke rundt å tenker på hvor mye naboen min tjener. Jeg kommer heller ikke til å gjøre det den dagen vi forhåpentligvis får barn og jeg skal kjøpe klær eller utstyr til avkommet.

Jeg tror at jeg med rimelig stor sikkerhet kan si at jeg ikke kommer til å være en mor som dynger barna ned i dyre ting, jeg er sånn sett prinsipielt enig med mange her. MEN det som er enda viktigere for meg er enhver familie har rett til å bestemme hvordan de skal disponere sin egen økonomi. Og i en diskusjon med en evt pode om hvorvidt han/hun skal få jakke til 7000 kroner eller ikke, kommer jeg ikke til å ta hensyn til hva andre foreldre har råd til, eller føle noen som helst slags mindreverdighet overfor at andre foreldre har råd til mer enn meg selv. Jeg føler ikke min personlige økonomi og mitt disposisjon av den har noe som helst med min sosiale samvittighet å gjøre. Faktisk.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 11:07.