|
Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
![]() |
#1 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Skolevesker til 11000
Ja, det kan man, og det er også helt i tråd med argumentasjonen til Fløyel slik jeg ser det. Jeg er helt sikker på at en foresatt som sier til sitt barn "det er greit at du vil ha den jakka der, men da får du sannelig spare til den selv for vi foreldrene synes dette er alt for dyrt" også med stor sannsynlighet vil kunne finne på å si at "men har du tenkt på hvor mye annet du også kan få for disse pengene dine, om du disponerer annerledes?".
Nesten alle voksne mennesker er vel enig i at det overhodet ikke er nødvendig å betale 7000 kroner for en jakke. Jeg tenker at det er ikke det som er poenget her i det hele tatt. Vi har vel alle vært ung og hatt et sterkt ønske om å et spesielt dyrt klesplagg eller dupeditt, og har identifisert dette bl.a. mot å være "en del av gjengen". Det er nå en gang sånn at i en periode så er slike overfladiske ting viktig, og jeg sier ikke at man for enhver pris skal etterkomme slike ønsker på det grunnlaget, men innimellom synes jeg faktisk det er helt greit å kunne gi sin unge håpefulle et eller annet som er helt unødvendig og litt for dyrt som gave. På samme måte som jeg selv unner meg en hudkrem innimellom som er alt for dyr enda jeg vet at jeg kan få like bra produkter rimeligere.
![]() Sist redigert av Njulaif : 27-02-13 kl 09:19. Årsak: Rettet opp litt skrivefeil og la til litt siden det viste seg at jeg ikke helt var ferdig. ;) |
![]() |
![]() |
![]() |
#2 |
rakkarpus
|
Enig med oslo78 her lenger nede. Jeg skjønner hva du prøver å si, men det er forskjell på å gi etter for en miss60 eller levis-bukse, men 7000 for en jakke, eller 11000 for en eske er så utrolig mange 1000 kr i overpris, og det er så utenfor hva mange har råd til, og hvis man ikke skjønner det, synes jeg man bør ta et dypdykk i hva kanskje fattige foreldre feks har å rutte med.
![]() |
#3 |
Endelig mamma
Medlem siden: May 2012
Hvor: Oslo
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Det er ikke snakk om at andre skal bli "imponert" av at en eller annen ungdom sparer til noe han/hun ønsker seg veldig. Det er en sak mellom den enkelte ungdom og foreldrene spør du meg. Det er heller ingen her som har sagt at det er "en måned eller to" å spare opp til en slik ting i denne prisklassen, ingen har gitt noen tidsangivelse på det i det hele tatt faktisk.
Jeg synes det er ganske langt ute å antyde at jeg ikke skjønner hva fattige foreldre har å rutte med (når folk siterer meg tar det som blir sagt rettet mot meg, selv om det sikkert også er rettet mot andre). Nå er det ikke slik at jeg har spesielt dyre vaner, tvert imot, (og ikke tjener jeg spesielt mye heller) men når jeg først kjøper meg noe går jeg ikke rundt å tenker på hvor mye naboen min tjener. Jeg kommer heller ikke til å gjøre det den dagen vi forhåpentligvis får barn og jeg skal kjøpe klær eller utstyr til avkommet.
![]() |
#4 |
This is normal!
|
Der er jeg uenig med deg. Faktisk. Vi har god råd, men jeg vil ikke være den som er med å drar opp nivået for hva barna skal ha eller være med på. Foreløpig er de så små (6 og 8) at det ikke er opptatt av klær og utstyr. De går mye i arvetøy og synes det er stas. For meg er det rett og slett et mål å oppdra barn til tenke at det ikke er behov for "alt" av klær og utstyr. At det går an å være med på aktiviteter uten å ha alt det siste og beste. At klær brukes til de er utslitt eller man vokser fra dem. Dette praktiserer vi selv også. Vi er vel snart den siste familien som ikke har flatskjerm, men vi bytter ikke ut TVen før den går i stykker.
![]() |
![]() |
#5 |
Borte
|
![]() Sv: Skolevesker til 11000Litt av problemet her er at det er ekstremt tabu å si noe om hva andre bruker pengene sine på. Det er privat og personlig og ingen vil åpent mene noe om andres forbruk. Samtidig er det privatforbruket som skaper det store samfunnsproblemet den økende inkassogjelden blant unge voksne faktisk er. Da er det ikke lenger snakk om private midler, men andres penger som forbrukes og en tredjepart som blir skadelidende for det som er privat og personlig. Det er jo greit nok at "alle" på FP har unger med en dyr jakke og en dyr veske som de har spart til og som varer livet ut, men på et overordnet nivå det er likevel slik at unge stadig bruker mer penger de ikke har. Jeg syns rett og slett at man som forelder må være überbevisst på hvordan man ter seg som økonomisk forbilde. Det er stadig lettere å sette seg i bunnløs gjeld i ung alder.
![]() |
#6 |
Men først, kaffe!
Medlem siden: Sep 2006
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|