|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#521 |
|
maler
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?
Det tør jeg ikke påstå noe om, jeg tror det er svært uregistrert det meste av det vi skriver ut. Men jeg er ikke barnenevrolog så jeg har ikke veldig stor erfaring med ulike typer der.
|
|
|
#523 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Jeg vet.... For ikke lenge siden brukte jeg 1 time på å identifisere og bekrefte innkjøp av kremer for en kunde med vedtak om helt spesifikke merker og typer. Disse skiftet nemlig både navn og utseende underveis, og HELFO godtok ikke kravet fordi navnet på pappemballasjen ikke stemte helt.... Jeg satt med et hav av gamle kvitteringer, kopier med bilder av ny og gammel emballasje og en følelse av meningsløshet som var overveldende.
|
|
|
#524 |
|
maler
|
Ja, akkurat det med kremer fatter jeg ikke altså, før kunne de få godkjent fuktighetskrem sånn og sånn og så leverte de kvitteringer. Veldig greit. Nå må vi søke om navn og type og mengde per år på alle typene. Ikke at de underkjenner spesielt dyre typer heller, så det er ikke derfor, det er bare byråkratisk mikk. For det er jo slik at de fleste bytter merke noen ganger for å se om det andre virker bedre, og de fleste bruker minst 4-5 ulike typer til ulike formål og så skal man liksom estimere mengde.
|
|
|
#525 |
|
Rockesøster
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Nå har jeg prøvd å formulere et innlegg som skulle si noe om hvorfor jeg har syntes denne tråden var litt lei, men greier ikke helt å finne ordene. |
|
|
|
|
|
#526 |
|
Be happy!
Medlem siden: Jan 2009
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Nå er det vel slik at en del av oss Kalde har vært ute en vinternatt. Nå har vi kanskje ikke hatt mat på bordet, vi har ikke hatt til regninger, til medisiner og til klær, og slett ikke til jul. Kanskje både som barn og også som voksen. Kanskje har vi til og med hatt mye fjasete gjeld vi ikke var stolt over. Og likevel (!) velger vi å være kritisk til mennesker i en hard situasjon som klager på velferdsstaten. Kanskje vet vi virkelig godt hvordan det er å sloss mot NAV, men likevel ser vi kanskje hvor heldige vi faktisk er som har noen å sloss mot.
|
|
|
#527 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
|
|
|
|
|
|
#528 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg er jo en kald og kynisk jævel, og har ikke lest mer enn noen linjer fra bloggen. Og bare noen få sider fra denne diskusjonen også. Det er mange spennende diskusjoner her, både om fattigdom og krav, og om offentlighetens rett til skepsis og respons på personlige blogger.
|
|
|
#529 |
|
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
Er den? Det har jeg ikke hørt noe om, og det sto ingenting inne på NAV.no eller blaarev.no. Må sjekke
|
|
|
#530 |
|
By the Sea
|
Jeg kaller sjelden andre for unyanserte, men jeg har flere ganger kalt deg for unyansert i de trådene jeg har omtalt tidligere her i denne diskusjonen. Jeg har også sagt at din måte å omtale fattigdom, sykdommer, sykmeldinger og generelt folk som er i en ikke-optimal livssituasjon gir meg assosiasjoner til Frp og unge menneskers unyanserte måte å argumentere på. Det har jeg sagt opptil flere ganger, fordi jeg mener det og det står jeg for. Jeg kan ikke garantere at jeg ikke vil si det igjen, men om jeg kan finne andre måter å gi uttrykk for at jeg synes du uttrykker deg med få nyanser enn å sammenligne deg med ungdommer og FrP'ere, så skal jeg gjerne gjøre det. Grunnbudskapet er uansett det samme - dette er komplekse områder og det er fristende å tenke svart-hvitt, men jeg opplever ikke det som verken heldig eller medmenneskelig. Det er helt meningsløst at jeg ikke skal kunne oppfordre til å diskutere menneskers vanskelige situasjon med en god porsjon menneskelig raushet uten å bli beskyldt for å være selvgod. Jeg har definitivt gått i meg selv og vurdert om jeg uttrykker meg på en selvgod måte. Mange ganger. Jeg kan ikke se at det å oppfordre til menneskelig rausher er å være selvgod, like lite som å oppfordre til å være ikke-rasistisk, miljøvennlig og gode sikrere av barn i bil er å være selvgod. "Åh? Så du oppfordrer oss alle til å kildesortere? Er DU så mye bedre enn oss, da, som gjør det, hæ?". Om det kan være til noen trøst, tenker jeg overhodet ikke på meg selv som noe bedre menneske enn noen som helst annen her inne, og det med menneskelig raushet er en daglig øvelse for alle. Jeg synes det er viktigere enn det meste annet her i livet og vil sikert ofte ha det i bakhodet når vi diskuterer mellommenneskelige greier. Jeg har stor nytte og glede av at andre med jevne mellomrom oppfordrer til det samme her inne. Jeg må blant annet ofte skjerpe meg for å ikke bli rasende over at damer i voldelige forhold ikke forlater partneren sin sporenstreks, spesielt når det er barn med i bildet. Men jeg har aldri kjent synamikken i sånne forhold på kroppen, og trenger å høre den andre siden av den historien om og om igjen for å få innsikt i hva som skjer med kvinner i voldelige forhold og hvorfor det ikke nødvendigvis er så rett fram som jeg har hang til å tenke å "bare gå".
|
|
|
#531 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Det handler ikke om at det ikke er lov til å si at man gjør noe bra, eller har gode idéer, det er det mange som gjør på FP, uten at jeg nødvendigvis oppfatter dem som selvgode av den grunn. Nå er det ikke kildesortering og matpakker det er snakk om i denne og lignende tråder, men personlighet og menneskesyn. Når du til stadighet stiller deg som representant for det rause, åpne og inkluderende mennesket, må du finne deg i å bli oppfattet som selvgod, selv om du ikke liker at du blir oppfattet slik. Det er sikkert mange som ikke oppfatter deg slik også, og det er jo bra! På samme måte er det sikkert noen som ikke oppfatter meg som unyansert, og da lever jeg godt med at du gjør det. For meg blir det meningsløst å bruke innlegg etter innlegg på å presisere at jeg vet at det finnes folk som er syke og fattige, at det er trist at folk er syke og fattige og at det finnes mange nyanser i disse sakene som i alle andre saker. Det gjør jeg gjerne innledningsvis i et innlegg eller to og så skriver jeg kanskje mye om det jeg oppfatter som hovedproblemet. Jeg synes ikke nødvendigvis lange, tåredryppende innlegg om selvopplevd fattigdom eller sykdom bidrar så mye mer til å nyansere debatten heller jeg for min del, og når jeg føler at det tipper for mye over til den andre siden (the warm side?) kan det være fristende å helle mer mot den motsatte siden enn det man kanskje ellers ville valgt-nettopp for å nyansere hele debatten. Nå skal man vel ikke ta prikker til inntekt for noe som helst, men jeg har fått veldig mange positive tilbakemeldinger på innleggene mine i denne tråden og det tror jeg faktisk ikke jeg hadde fått hvis de var gjennomgående unyanserte og Frp-ifiserte, altså. Når jeg tenker meg om, er vel du den eneste brukeren som til stadighet hevder at jeg er unyanert og umoden, så da velger jeg å stole mer på meg selv enn på deg når det gjelder kommunikasjonsformen min, og fortsetter nok i samme stil. Det leser jeg at du også kommer til å gjøre, så da får vi nesten bare være enige om å være uenige, evt. sette hverandre på "ignore" slik at vi slipper å irritere hverandre. |
|
|
|
|
|
#532 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Jeg er rimelig sikker på at den forsvinner, om enn ikke akkurat januar. Jeg diskuterte det med en allmennlege senest i går, som var ganske fortvilet. Det er temmelig mange medikamenter som han ikke kan søke individuell refusjon for uten å bruke navnet til en spesialist, og som han til nå har brukt 5.22. på.
|
|
|
#533 |
|
By the Sea
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Du irriterer meg vanligvis ikke, rine. Jeg leser størstedelen av innleggene dine med interesse og glede.
|
|
|
#534 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
Samme her, jeg er ofte enig med deg i bursdag (!) og skolediskusjoner og mange andre ting også, men innrømmer gjerne at du irriterer meg _en smule_i diskusjoner av denne typen. |
|
|
|
|
|
#535 |
|
maler
|
Og de er strengere og strengere på individuell refusjon også. Sånn på siden. Ler sjablongmessig, enten står det på lista de går etter eller det gjør ikke det. Det virker i hvertfall sånn.
|
|
|
#536 |
|
Prettiest mess ever seen
|
Ja, de fleste søknadene behandles av en saksbehandler uten medisinsk kompetanse, som egentlig bare sjekker at kryssene står på riktig sted og har komma og punktum der de skal. I hvert fall der det foreligger kriterier på vedlegg 1, dvs. at de har fått avslag på generell refusjonssøknad og NAV/HELFO har gitt forhåndsgodkjente kriterier for individuell refusjon. Det gjelder de fleste.
|
|
|
#537 |
|
Epikur
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Jeg er enig med rine. Hvis man ønsker å skape forståelse rundt sitt syn, så hjelper det ikke de man er uenige med blir kalt hjerteløse og kalde eller pøse på med betroelser.
|
|
|
#538 |
|
By the Sea
|
Ingen fare - jeg er så innmari raus og varm og medmenneskelig at jeg tilgir deg for det, altså!
|
|
|
#539 |
|
Guardian of the galaxy
|
Sv: Denne bloggen... Hva tenker du?Dammit!
|
|
|
#540 |
|
Rockesøster
|
Jeg synes elt ærlig og oppriktig at en del av innleggene i denne tråden er hjerteløse (f. eks det verset du la inn tidlig i tråden). Da synes jeg man kan si at man synes det. På samme måte mener jeg det er ok at andre kan si at de synes jeg er naiv eller godtorende eller noe i den duren. |
|
|
|
![]() |
|
|