Sv: Dieselbil som nekter å starte ...
Det er ikke sikkert man trenger å skifte batteri. Kan være at lading er det som må til. Har man et bruksmønster med mye småkjøring kan selv et nytt batteri gi problemer.
Batteri skal man egentlig ikke forvente at lever spesielt lengre enn 5-6 år. Er absolutt en slitasjedel. Men hos mange varer det lengre, men det kan også være nødvendig med vedlikeholdslading. Å kjøpe en enkel lader kan være en god investering - man klarer ikke å lade opp batteriet noe særlig med den lille kjøringen man har i det daglige, kombinert med bruk av varmeseter, radio, vifter, lys etc etc - og en del biler har også elektrisk tilleggsvarmer.
Kjøper man batterilader kan det være fordel om man velger en som har "boost"-funksjon for å kunne få start på bilen litt raskere om den en dag skulle være helt dau.
Med dieselen som selges her til lands skal ikke dieselbiler være noe mer problematiske enn bensinbiler. Startmotoren til en diesel kan kreve litt mer strøm akkurat når bilen skal startes.
Glødestift er nevnt, og er det snakk om en bil som begynner å bli noen år er det noe som bør sees på. Men symptomene vil jo gjerne være noe annet - hvis det er ok med strøm vil man jo ha fult lys og startmotoren vil prøve seg - og man har jo gjerne en indikator for gløding i dashbordet.
Kondensfjerner skal man normalt sett ikke bruke på nyere biler. På gamle biler med forgassermotor, kontra innsprøytning som i dag er det vanlige og har vært det i mange år, er situasjonen en litt annen. Man har vel omtrent ikke biler etter 1995 der konsensfjerner bør benyttes, verken når det gjelder diesel eller bensin. Det at man i dag har en viss andel biodrivstoff i både diesel og bensin er også med på å redusere behovet.
En god bilrekvisitabutikk skal stille spørsmål når folk kjøper kondensfjerner, og da på hvilken bil det skal brukes og hvor gammel denne bilen evt. er. Men likevel, fyll drivstoff ofte.
__________________
"I've got nothing against God. It's his fan club I can't stand"
[J-2003 - G-2005 - J-2008]
|