Sv: Vil du være med på en religionslekse?
Opprinnelig lagt inn av him, her.
Men jeg mener altså at man bør ha en del kjennskap til historiene i bibelen. Jeg synes feks det er rart hvis man ikke vet noe om den religiøse bakgrunnen til påsken, helt uavhengig av om man er ateist eller ikke.
Og det er vel det jeg oppfatter som tvert i det første innlegget ditt. Jeg vil jo tro du vet om mange bibelske historier (feks hvordan Jesus ble født og døde), og jeg tenker jo at selv om du er ateist, burde du se det almenngyldige i mange av historiene og moralen. Jeg er ikke religiøs, det vil si: Jeg tror ikke på en Gud og/eller en skaper, men jeg har alikevel ingen motforestilling mot moral som "Den som er ren kan kaste den første sten" og jeg kjenner også historien hvor disse ordene opptrådde (og jeg kan jo legge til at for min egen del er ordene "Gå bort og synd ikke mer" like viktige. Man kan ikke tilgi folk uendelig mange ganger. Man må kunne kreve noe fra begge parter: Tilgivelse hos den ene og endringsvilje hos den andre.)
Jeg har gjennom denne tråden selvfølgelig blitt minnet på en del fra bibelen, og selvfølgelig husker jeg bruddstykker/store trekk fra en del historier som her har blitt referert, men nei, jeg kom ikke på noen når jeg leste TS og det er ikke en trassreaksjon å ikke ha en bibeltekst som betyr noe for meg.
Har du en passasje i Ringenes Herre som betyr noe for deg?
Ikke? Der er det også en del allmenngyldige moralske poeng, så hvorfor ikke?
Det er en masse bøker med allmenngyldige moralske poeng, i så måte er ikke bibelen spesiell og nei, jeg kom ikke på noen tekster fra bibelen når jeg leste TS.
Opprinnelig lagt inn av Niobe, her.
Jeg reagerte også på tonen i det første innlegget. Det er noe med den der "hverken jeg eller vennene mine bryr oss om å kunne et eneste bibelvers". Og det er jo i og for seg greit, men selv om man ikke er kristen, så virker det en tanke ignorant å ikke anerkjenne bibelen som en viktig kulturbærende skrift. Om enn ikke for deg og de du kjenner, så for store deler av den verden vi lever i og er en del av. Et minimums kjennskap til den synes jeg nesten er selvsagt, på samme måte som jeg håper mine barn ønsker kjennskap til andre viktige tekster i verden. Selv om jeg ikke er muslim, så hadde jeg ikke svart på et spørsmål om Koranen med din avvisende holdning.
Eh, jeg bryr meg ikke om å kunne et eneste bibelvers...
Ok, fordi jeg faktisk ikke har en masse mennesker rundt meg som kan sitere tekster fra bibelen er jeg sær og ignorant.
Ja, jeg har gjennom denne tråden blitt påminnet en del historier fra bibelen, uten å kunne så mange av dem på rams, men når jeg leste TS kom jeg faktisk ikke å noen.
Jeg tenkte ikke på historien om jomfufødsel, vise menn, en stall, gull, røkelse og myrra, selv om jeg selvfølgelig har hørt den, men den har aldri betydd noe for meg.
Ergo var hele spørsmålsrekka for meg irrelevant: Uansett om jeg hadde kommet på en bibeltekst hadde jeg ikke kunnet svare på de to neste spørsmålene.
Men det er selvfølgelig bare på trass, det har ikke noe med at den boka faktisk ikke betyr noe for meg og at jeg derfor ikke kan fortelle om når et bibelvers har vært viktig for meg.
Ok, jeg er ignorant.
Opprinnelig lagt inn av Benmurphy, her.
Fortsett med det du. Både tonen, innsikten og leseevnene din innbyr jo virkelig til å legge arbeid i lage en god begrunnelse for deg.
Ben "vanity and vexation of spirit" Murphy
Se der ja, karakteristikker som går på meg som person og mine evner.
Konstruktivt og informativt.
Opprinnelig lagt inn av Maverick, her.
Sir Limpalot, jeg er ateist selv, uten tvil. Allikevel har jeg ikke et snev av problem med å se at kristendommen er den største religionen i samfunnet her på berget just nu, og at bibelens tekster blant annet derfor er noe det er svært nyttig å kunne. Religion og kultur henger tett sammen, om man liker det eller ei.
At kristendommen får større fokus i opplæringen enn alle andre religioner her i Norge er ikke spesielt merkelig. Å bruke sarkasmesmileyer når noen ber om hjelp med en religionslekse som det også blir presisert i HI er noe ambisiøs, blir for meg svært unødvendig.
Du trenger ikke gjøre spesielt mange søk på religion/forkynnelse/skole her på dette forumet før du ser at det er svært mange som er enig med deg i at forkynnelse er uønsket i skolen. Det er allikevel stor forskjell på å få kunnskap om noe, og å bli forkynt for.
At kristendommen er den største religionen her på berget har jeg heller ikke onen problemer med å se, selv om jeg ikke tror den er så stor som statskirkens medlemstall forsøker å gi inntrykk av, om det derfor er svært nyttig å kunne sitere bibeltekster er vi mer uenig i.
Den smileyen du klager på står koblet til at jeg ikke klarte å være spesielt hjelpsom, du ser :hjelpsom som få: stå rett ved siden av, gjør du ikke?
Og ja, det er forskjell på lære og forkynnelse, det er vel stort sett det diskusjonen har gått på.