Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Kultur og underholdning > Kasias krimskrams

Vil du være med på en religionslekse?

Kasias krimskrams Lenker, tester, vitser og andre kuriositeter

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 21-09-12, 11:31   #1
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Men Bibelen er jo ikke noen «den», det er en samling av vilt forskjellige tekster. Noen av dem er kjedelig skrevet, og noen av dem er poetiske. Noen er totalt kryptiske og kan ikke forstås uten et digert noteapparat (hundene som spiser smulene som faller fra barnas bord, anyone?). Og noen av dem er bra skrevet også.

De passasjene i Bibelen som betyr noe for meg, er stort sett enten fine i seg selv – jeg blir alltid glad for sånne «menneskenes hjerter forandrer seg aldeles intet»-øyeblikk i så gamle tekster – eller de har blitt plukket opp av seinere kunstnere og omformet og fylt med mening der. Om man ikke godtar Bibelen som en viktig tekst i vår kultur, om man velger å forakte og bagatellisere den av ideologiske grunner, mister man tonnevis av referanser som man trenger for å oppleve en hel masse fantastisk litteratur, billedkunst og musikk.

Men jeg synes jo folk skal lære seg gresk og latin også, jeg da.

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 21-09-12, 11:37   #2
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 640
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Vil du være med på en religionslekse?

Opprinnelig lagt inn av Toffskij, her.

Men Bibelen er jo ikke noen «den», det er en samling av vilt forskjellige tekster. Noen av dem er kjedelig skrevet, og noen av dem er poetiske. Noen er totalt kryptiske og kan ikke forstås uten et digert noteapparat (hundene som spiser smulene som faller fra barnas bord, anyone?). Og noen av dem er bra skrevet også.

Om man ikke godtar Bibelen som en viktig tekst i vår kultur, om man velger å forakte og bagatellisere den av ideologiske grunner, mister man tonnevis av referanser som man trenger for å oppleve en hel masse fantastisk litteratur, billedkunst og musikk.

Selv om tekstene er forskjellige er det fullt mulig å synes alle er kjedelig skrevet, altså. Som sagt, jeg er ikke en sucker for poesi og finner både Ringenes Herre og Shakespeare kjedelig skrevet også. Men de gjør seg fint på film og teater! Og selvsagt godtar jeg bibelen som en viktig tekst, derfor har jeg lest store deler av den, til tross for at det er dørgende kjedelig. Så jeg tar nok de fleste (pop)-kulturelle referanser til den også.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:05.