Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersetting
Mine svar tok utgangspunkt i hovedinnlegget, der man var overrasket over at innsats skulle vurderes. Alternativt - hvis ikke innsats vurderes - blir det jo da i gym gjerne hvor 'teknisk' god man er i en del, eller hvor raskt/høyt/langt man løper/hopper et.c.
Det alene framsto for meg som merkelig, med tanke på målsetning og samfunnsbehov. Da tenkte jeg konkret på det å være teknisk best i noe, som en verdi i seg selv. Ja det kan være personlig glede ved dette, og det er egnet for toppidrettsfolk, men i veldig mange andre yrker vil også holdning til faget, innsats, kunnskap og andre elementer ved 'gym' også være viktig. Derfor er det naturlig - fra mitt 'chubby ståsted' - at elementer som innsats også er en del av vurderingsgrunnlaget. At man har evne til å jobbe med noe, bidra og ha progresjon.
Å være god i gym vil jo da innbefatte mer enn bare å være de som fysisk er best utrustet fra før av, og det vil bli et ordentlig 'fag' og ikke noe mange føler ødelegger for vitnemålet, for man hadde aldri en reell sjanse i utgangspunktet.
|