|
|||||||
| Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#41 |
|
stressmonster
Medlem siden: Dec 2009
Hvor: Hammerfest
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersetting
Jeg tenker egentlig at vurderingen i gym bør være deltatt/ikke deltatt.
|
|
|
#42 |
|
Glamorøs
|
Dt syns ikke jeg, av grunnene som Bai tar opp. Det er viktig at alle har noe de kan hevde seg i, og for noen elever er gym det eneste.
|
|
|
#43 |
|
kamerat
|
Ja, derav tanken om at deltatt/ikke deltatt kunne være et valg. (Dere vil ikke tro hvor kjepphøy jeg var i dette spørsmålet som tenåring. Eller, jo, kanskje.
|
|
|
#44 |
|
stressmonster
Jeg synes ikke det skal være sånn at noen elever kun skal klare å hevde seg i gym heller, jeg da. Som flere skriver over her - Det er ikke mange yrker der gymkarakteren er grunnleggende for videre studier.
|
|
|
#45 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingEg har lese gjennom formålet med faget (http://www.udir.no/Lareplaner/Grep/M...d=0&gmi=194567). Det som er nytt er formuleringa i siste avsnitt:
|
|
|
|
|
|
#46 |
|
Protonterapeut
|
Klart den saboterer.
|
|
|
#47 |
|
Glamorøs
|
Jo, det kan jeg godt tenke meg. Og temmelig arrogant også.
Selvsagt "skal det ikke være sånn", men sånn er det nå engang. Videre studier tar utgangspunkt i et karaktergjennomsnitt, så sånn sett kan man si at ingen av karakterene isolert sett er viktig for videre studier. Jeg har for øvrig pekt på en rekke yrker hvor gode gymferdigheter er en fordel. Dessuten er ikke karakterer kun til for å få deg videre. Hvis du har toere over hele linja ellers, kan det gjøre ganske mye med selvfølelsen å få en femmer i gym. Jeg syns det i seg selv også har en verdi.
|
|
|
#48 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingHvis man skal måles på resultat i gym. Hva skal man da måles etter? Skal lille Petter på 140 på åttende trinn ha samme mål som Martin på 1.80 i lengdehopp, løp og høydehopp? |
|
|
|
|
|
#49 |
|
Librocubicularist
|
Nå er nok læreplanen litt meir detaljert enn som så. Det er konkrete kompetansekrav, som i alle andre fag. |
|
|
|
|
|
#50 |
|
stressmonster
Det kan godt hende, men Rus erfaringer stemmer temmelig godt med mine. Jeg håper jo inderlig at det har endret seg i de seinere år.
|
|
|
#51 |
|
Protonterapeut
|
Det var det den gang også.
|
|
|
#52 |
|
Librocubicularist
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingEg har same inntrykk som dykk, frå eigen skulegang. Men eg har inntrykk av at det er annleis nå, fordi krava til dokumentasjon er å mykje høgare. Eg har i alle fall høyrd kollegaer diskutere korleis dei skal kunne sette karakter på ho som nekter å delta i dansinga, for ho har jo ikkje vist kompetanse, og liknande problemstillingar. |
|
|
|
|
|
#53 |
|
Glamorøs
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingDet jeg syns er problematisk er at mange skoler ikke har lærere som er utdannet i gym, så elever får standpunktkarakter fra folk som ikke har utdannelse i faget.
|
|
|
#54 |
|
Introvert optimist
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingJeg har ikke lest annet enn HI, men jeg synes det er fint at innsatsen teller når det nå en gang er karakter i gym. Jeg synes man heller burde droppe karaktersettingen der og forsøke å gjøre ungene/ungdommene glade i fysisk aktivitet og friluftsliv. La gymmen bli et pusterom fra karaktermaset rett og slett, men hvis det ikke funker med bestått/ikke bestått basert på deltakelse så er det i hvert fall fint at innsatsen verdsettes.
|
|
|
#55 |
|
stressmonster
Skrekk og gru. Dansing, det hadde jeg fortrengt.
|
|
|
#56 |
|
Nek er allrighte dyr
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: nær Oslo
Så rart, jeg husker veldig godt at dette var et diskutert tema, for vi som var flinke i gym ville selvfølgelig få god karakter bare i egenskap av det, men så kom jo både teori og innsats inn i bildet og jeg synes at det var spesielt urettferdig at 6'er Kari fikk det i gym også, det ene faget hun var ræva i.
|
|
|
#57 |
|
Librocubicularist
|
Det er ulik praksis som er utprøvd i ulike læreplaner. Frå 2006 til denne endringa nå, har ikkje det vore lov. |
|
|
|
|
|
#58 |
|
kamerat
|
Neeeeei.
|
|
|
#60 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Innsats i gym vektlegges ved karaktersettingSkal andre mål vektlegges er det i alle fall viktig med stor grad av variasjon i faget (noe jeg regner med at dagens planer legger opp til). |
|
|
|
![]() |
|
|