Sv: Får noen spesialkost på SFO?
Opprinnelig lagt inn av Babe, her.
.
I fjor var det to til i samme klasse som ikke skulle ha gluten/hvete (den ene har ikke cøliaki så jeg vet egentlig ikke hva det er med henne - hun har nøtteallergi, alvorlig sådan, men spiser spelt - så cøliaki har hun i hvertfall ikke)
Hun har nok det samme som meg, hveteinntolleranse. Problemet med hveteinntoleranse er at det ikke er akseptert på samme måten siden man kan spise spelt. Har hørt mange ganger at hvis jeg kan spise spelt så må jeg jo kunne spise hvete, for spelt er en hvetetype. Men nei, jeg tåler ikke hvete, det er ett protein i hveten som man kan reagere på, dette proteinet er ikke i spelt, og derfor er spelt trygt å bruke. Men man kan ikke ukritisk spise glutenfri kost, siden den noengang inneholder hvete.
Man får ikke noe diagnose som ved cøliaki, man kan ikke ta noen prøver for å få ett entydet svar. Det finnes ut ved å utelukke det fra kosten, og så gradevis tilføre det. Får man symptomer da så må man holde seg unna. Man kan da vente ett års tid å prøve å tilføre det igjen. Vet at foreldre som driver med dette, og prøver ut forskjellige matvarer for å kunne finne ut hva som er problemet, siden det ofte er mange forsøk før man finner riktige matgruppen, kan bli sett på som vanskelige fra skolen sin side. Men det er minst like reelt som cøliaki, bare at man ikke kan ta en prøve og få ett entydig svar.
Derfor gjør det meg både trist å sint å se hvordan enkelte lærere forholder seg til dette, for kampen om å bli trodd er hard, det har jeg følt på meg selv. Man kunne fremskaffet en lekeerklæring på at man er i en prøveperiode og at man defor må holde seg unna forskjellige matvarer i perioder og kanskje innføre dem igjen. Så om det skal til for å få respekt fra lærere så syntes jeg det hadde vært fint om det ble innført.
|