Sv: Får noen spesialkost på SFO?
Der min 8-åring gikk på SFO (hun har sluttet) brukte de en butikk som så og si ikke hadde glutenfritt sortiment. Jeg måtte dermed kjøpe alt hun skulle spise selv. I tillegg følte jeg vel at jeg ble møtt med en litt dårlig holdning, da de ble oppgitt når jeg sa hun måtte ha egen skjærefjøl, kniv osv... de hadde nemlig hatt cøliakere der før - men de(cøliakerne) var ikke så ille rammet da.... Vel, har man cøliaki så har man det - det er ikke gradert sykdom (ok, noen må til og med ha naturlig glutenfri diett - fordi de ikke tåler produkter som hvetestivelse osv). Man skal ha glutenfri diett - vs en smule er en smule for mye. Sånn er det for alle med sykdommen cøliaki - skade på tarmtottene skjer uavhengig om man får symptomer eller ei.
Nå går hun hjem etter skolen, der har hun eget glutenfritt skap, og kan lage seg mat når hun kommer hjem selv - og det fungerer flott.
Apropos dette med mel og slikt kontra cøliakere på skolekjøkken... Det er jo ikke helt greit å feks bake boller (eller pepperkaker) når barn med cøliaki skal lage mat i samme rom, samtidig. Da virvles det mye melstøv opp og dette tåler ikke cøliakere. Det må kunne gå an å finne en vri på det?