Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...
Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.
Mannen klarte ikke reise seg, hadde blod utover hender og armer og blødde fra et kutt i hodet. Dette måtte jeg påpeke FLERE ganger i telefonen, og jeg sa også klart i fra at jeg ble provosert over at damen i andre enden var mer interessert i hvor beruset han var enn i hvordan han var skadet.
Jeg er jo enig i at det første spørsmålet bør ikke være hvor beruset mannen var. Men etter å ha fastslått at det dreier seg om et skallekutt er det superinteressant hvor beruset han var, for om en person er beruset og derfor ikke klarer å stå på bena, eller om en person ikke er beruset og ikke klarer å stå på bena kan jo det være tegn på en alvorlig hjerneskade.
Jeg hørte ikke den samtalen, selvfølgelig, og tror jo at du oppfattet det riktig, likevel så føler jeg for å si at det er det veldig viktig å få en pekepinn på hvor beruset personen er for å få en grovvurdering av om det er tegn til hjerneskade. Så det er ikke i alle tilfelle at det blir spurt om berusningsgrad utfra en "moralsk" vurdering, men rent medisinsk.