Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon

Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...

Generell diskusjon Forum for generell diskusjon av temaer som ikke passer inn under andre kategorier.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 03-04-07, 21:00   #21
Martis
Ute på tur

Martis sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Bøgda
Blogginnlegg: 142
Martis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de flesteMartis er kulere enn de fleste
Standard

Sv: Hvis en mann ligger ved Akerselva og blør...

Det er bare helt utrolig at du måtte ringe flere ganger, men jeg er ikke overasket over at det tok lang tid... Når naboen min lå hjelpeløs på gulvet i sin egen leilighet tok det ca 30 min fra jeg ringte til de var på stedet og fikk brutt seg inn. Stakkars mannen hylte etter hjelp hele tiden

Jeg stopper og hjelper hvis det er noen som trenger hjelp, enten for å hjelpe til å stå opp igjen eller ringe etter hjelp.

Gammel 03-04-07, 21:24   #22
linka-mor
Aquarist

linka-mor sin avatar

linka-mor er populærlinka-mor er populærlinka-mor er populær
Standard

Tenk att legevakten ikke tok deg alvorlig Og er det virkelig vanlig å nedprioritere skader fordi de er ruset? Jeg er målløs ...
Selvfølgelig skal man stoppe opp og hjelpe mennesker som ligger nede. Hva i alle dager er det som feiler folk som bare går forbi eller sitter og ler av slike? Får vondt i magen bare av å tenke på dette.

linka-mor er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 22:17   #23
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av linka-mor, her.

Tenk att legevakten ikke tok deg alvorlig Og er det virkelig vanlig å nedprioritere skader fordi de er ruset? Jeg er målløs ...

Her var det vel snakk om en ruset person med et vanlig skallekutt, var det ikke? Det er jo strengt tatt egentlig ikke noe man trenger ambulanse til, hadde gått med en drosje også. Og selv om personen ikke har penger til drosje eller er for full til å ta drosje og derfor må ha ambulanse, så er det jo forsåvidt riktig å prioritere de som er sykere.

Gammel 03-04-07, 22:23   #24
Fibi
Prematurmamma

Fibi sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
Hvor: Sanniss, Rogaland
Blogginnlegg: 11
Fibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtidFibi har en fantastisk fremtid
Standard

Signerer Sitron, jeg.

Podcaster for Kjerringrådet - Helt uten filter (@Kjerringraadet)

Fibi er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 22:43   #25
Mams
er grønn og fin.

Mams sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Akershus
Blogginnlegg: 8
Mams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtidMams har en fantastisk fremtid
Standard

Når første spørsmålet man får er om personen er ruset eller ikke synes jeg det sier MYE om prioriteringen.

Selvsagt stoper man om man ser noen som trenger hjelp.
En dag kan det faktisk være oss selv som er den personen folk ler av, og det er heller ikke alltid like lett å si om en person er ruset eller en skade har gjort personen litt sløv.

Et år vi hadde levert julegave til søsteren til mannens bestemor så kom vi ut og en mann lå på bakken. De to stod og så på og viste ikke helt hva de skulle gjøre, men de hadde i allefall ringt etter ambulanse (dette var omtrent på "baksiden" av Ullevål Sykehus (Tåsen))
Jeg fant både pust og puls, men valgte å legge han i stabilt sideleie og lånte et pledd av hun vi hadde vært hos. De andre ble hos mannen til ambulanen dro, mens vi dro hjem. Hadde med ungene og det var blitt ganske sent.

Gammel 03-04-07, 22:47   #26
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Signerer esmes utmerkete innlegg. Men ser samtidig at disse situasjonene nok oftest oppleves annerledes for helsepersonell.

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Hadde han vært ekkel, hadde jeg gått videre.

Jeg går ut fra at du mener oppførte seg ekkelt - ikke var ekkel av utseende?

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 03-04-07, 22:49   #27
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Ja, selvsagt. Jeg forventer ikke at en rusmisbruker skal være striglet, men jeg forventer god oppførsel om de vil ha hjelp fra meg. Hadde han vært generelt yucky med masse blod overalt og greier, hadde jeg ringt, men ikke rørt.

Gammel 03-04-07, 23:36   #28
Maverick

Maverick sin avatar

Blogginnlegg: 1277
Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Her var det vel snakk om en ruset person med et vanlig skallekutt, var det ikke? Det er jo strengt tatt egentlig ikke noe man trenger ambulanse til, hadde gått med en drosje også. Og selv om personen ikke har penger til drosje eller er for full til å ta drosje og derfor må ha ambulanse, så er det jo forsåvidt riktig å prioritere de som er sykere.

Nå var det ikke en ambulanse de skulle sende, det har jeg full forståelse for kan ta tid, og at det er beinharde prioriteringer.

Det var derimot en slags ute-patrulje med to omsorgsarbeidere, som selv skulle ta avgjørelsen på om ambulanse skulle tilkalles eller ei. Samtidig fikk jeg vite i min første samtale med 113 at det var en bil av den typen var ledig da.

Selvfølgelig blir man merket og kanskje litt mer hardhudet av å jobbe med og se slike ting daglig, men kanskje man da burde være litt mer åpen for å ta inn andres inntrykk?

Mannen klarte ikke reise seg, hadde blod utover hender og armer og blødde fra et kutt i hodet. Dette måtte jeg påpeke FLERE ganger i telefonen, og jeg sa også klart i fra at jeg ble provosert over at damen i andre enden var mer interessert i hvor beruset han var enn i hvordan han var skadet.

Maverick er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 10:43   #29
tiddelibom
Lille tyrann

tiddelibom sin avatar

tiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de flestetiddelibom er kulere enn de fleste
Standard

Opplevde noe tilsvarende for noen år siden. Vi gikk oppover Trondheimsvn., og en temmelig sliten kar satt på en trapp. Han ba om hjelp, for han mente han hadde fått i seg for mye stoff (hva det var, aner jeg ikke). Jeg ringte til avrusning (ikke deres ansvar), til ambulanse (så lenge han var bevisst ville de ikke gjøre noe) og til politi ("vi skal sette ham på listen vår og se om vi kan kjøre forbi og ta en titt")

Det føltes rimelig håpløst.
Men i bunn og grunn er jeg nok litt engstelig fordi jeg ofte synes rusa mennesker er uforutsigbare.

Dette er mine prinsipper. Hvis du ikke liker dem, så har jeg andre.
Groucho Marx
tiddelibom er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 10:47   #30
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Mannen klarte ikke reise seg, hadde blod utover hender og armer og blødde fra et kutt i hodet. Dette måtte jeg påpeke FLERE ganger i telefonen, og jeg sa også klart i fra at jeg ble provosert over at damen i andre enden var mer interessert i hvor beruset han var enn i hvordan han var skadet.

Jeg er jo enig i at det første spørsmålet bør ikke være hvor beruset mannen var. Men etter å ha fastslått at det dreier seg om et skallekutt er det superinteressant hvor beruset han var, for om en person er beruset og derfor ikke klarer å stå på bena, eller om en person ikke er beruset og ikke klarer å stå på bena kan jo det være tegn på en alvorlig hjerneskade.

Jeg hørte ikke den samtalen, selvfølgelig, og tror jo at du oppfattet det riktig, likevel så føler jeg for å si at det er det veldig viktig å få en pekepinn på hvor beruset personen er for å få en grovvurdering av om det er tegn til hjerneskade. Så det er ikke i alle tilfelle at det blir spurt om berusningsgrad utfra en "moralsk" vurdering, men rent medisinsk.

Gammel 04-04-07, 10:50   #31
Maverick

Maverick sin avatar

Maverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme omMaverick har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av esme, her.

Jeg er jo enig i at det første spørsmålet bør ikke være hvor beruset mannen var. Men etter å ha fastslått at det dreier seg om et skallekutt er det superinteressant hvor beruset han var, for om en person er beruset og derfor ikke klarer å stå på bena, eller om en person ikke er beruset og ikke klarer å stå på bena kan jo det være tegn på en alvorlig hjerneskade.

Jeg hørte ikke den samtalen, selvfølgelig, og tror jo at du oppfattet det riktig, likevel så føler jeg for å si at det er det veldig viktig å få en pekepinn på hvor beruset personen er for å få en grovvurdering av om det er tegn til hjerneskade. Så det er ikke i alle tilfelle at det blir spurt om berusningsgrad utfra en "moralsk" vurdering, men rent medisinsk.

Selvfølgelig. Men jeg oppfattet det riktig.

Gammel 04-04-07, 10:51   #32
Sitron
Absolut ateist

Sitron sin avatar

Blogginnlegg: 48
Sitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme omSitron har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Dessuten vil man blø mer om man er drita, dermed er det gjerne ikke så ille som det ser ut.

Gammel 04-04-07, 10:56   #33
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av alfaCharlie, her.

Selvfølgelig. Men jeg oppfattet det riktig.

Gammel 04-04-07, 13:24   #34
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Lenam, her.

Det er slik denne gale verden har blitt desverre.

Jeg har noen narkomane naboer, de er noen flotte mennesker bortsett fra at de har et rusproblem, de bor i en ok leilighet, mannen har fått metadon som han henter hver dag apoteket, hun har fått Temgesic (?) og de opptrer i det stor og hele veldig dannet. Her sensommer, tidlig høst var hun ute en morgen og gikk tur med hunden, hun ser oppover i et tre og ser noen rognebær som hadde så fin farge. Kunstner som dame er finner hun ut at hun skal plokke dem ned og lage noe fint med dem, eneste problemet er at de henger for høyt opp. Nedanfor rogna står det en gammel rustet avskiltet bil, dama klatrer opp på panseret og plokker ned bærene sine. Da hun skal ned fra bilen får hun overbalanse og deiser rett i asfalten, knuser kneskålen og har så vondt at hun besvimer. Tror dere ambulansen vil komme da? Nei! Hun er jo narkoman måvite og med 99% sikkerhet så faker hun jo bare for å få smertestillende medisiner. :roll:

Noe så jævlig!

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 13:25   #35
Line*
Expired

Medlem siden: Dec 2006
Line* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de flesteLine* er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Sitron, her.

Dessuten vil man blø mer om man er drita, dermed er det gjerne ikke så ille som det ser ut.

Det er vel ille om man da mister mer blod enn om man er edru?

Line* er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 14:34   #36
Obelix
Ferdig!

Obelix sin avatar

Obelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt avObelix har mye å være stolt av
Standard

Hadde selvfølgelig hjulpet det jeg kunne.

Ikke sikkert han var full/rusa heller, men hadde en alvorlig hodeskade.

Obelix er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 04-04-07, 18:34   #37
Maverick

Maverick sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Obelix, her.

Hadde selvfølgelig hjulpet det jeg kunne.

Ikke sikkert han var full/rusa heller, men hadde en alvorlig hodeskade.

Han var absolutt rusa, men "bare" på lette ting, hvis dere skjønner. Han spurte så pent om jeg hadde litt hasj, (hvilket inntrykk gir JEG egentlig? ), men måtte nøye seg med en flaske vann jeg hadde. Trist nok var han kjempeglad for at det ikke var vann fra Akerselva.

Poenget mitt var vel egentlig at det ikke, så lenge det ikke er en truende situasjon, burde ha noe å si om det er rusmisbrukere eller andre som trenger hjelp. Man hjelper samme hva.

Gammel 04-04-07, 18:58   #38
MokkMokk
Bør lage seg en tittel selv

Hvor: oppi der :peker:
MokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt avMokkMokk har mye å være stolt av
Standard

Nå spaserer jeg sjelden langs Akerselva, men jeg har da stoppet og hjulpet mennesker i nød opptil flere ganger her jeg bor, også rusede. Det faller meg helt naturlig. Hadde vedkommende opptrådt truende eller upassende på noen måte ville jeg kanskje vegret meg for å gå bort alene, men hittil har ikke det vært noe problem.

MokkMokk er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-07, 08:21   #39
SiRi26
førstegangsfrustrert

SiRi26 har et hav av muligheter foran seg
Standard

jeg så en mann komme gående mot meg en dag for mange år siden, plutselig gjør han helomvenning og går i bakken og slår hull i halve ansiktet, striblør. dette skjedde ikke i et "belastet" område og han var pent kledd med stresskoffert og full pakke. null reaksjon. han var ved bevissthet og fikk satt seg opp med hjelp, men var så omtåket at ikke visste tid eller sted. jeg tror det var slag, typisk ettervirkning. men alle de menneskene som gikk forbi oss, mens gubben var innom 7-11 for å hente papirservietter satt jeg der alene med ham ...

en venninne av meg hadde en tid problemer med blodtrykket og en dag hun var på vei til jobb fikk hun et blodtrykksfall og holdt på å besvime så hun måtte legge seg ned. hun lå der en stund og prøvde å komme seg, det var ikke en person som tilbød å hjelpe, var i et ganske fotgjenger-traffikert område. hun jobbet i en etat og var følgelig pent kledd, ser bra ut..

blir så sinna av sånt! blir redd og jeg, tenk om det skjer meg en dag at jeg faller om ...

SiRi26 er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 05-04-07, 09:05   #40
Nabojenta

Nabojenta sin avatar

Blogginnlegg: 99
Nabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme omNabojenta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Klart man hjelper til der man kan.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 23:00.