Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Generell diskusjon > Nyheter og media

Forby rituell omskjæring av gutter?

Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 13-06-12, 19:40   #41
Input
Bør lage seg en tittel selv

Input sin avatar

Medlem siden: Aug 2010
Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 159
Input har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme omInput har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg mener absolutt at det kan sammenlignes. Hvem er det som definerer at utstående ører er skjemmende?

Den som har ørene. Det er det jeg sier; å gjøre noenting før han er gammel nok til å skjønne det selv, bli forklart konsekvensene osv. er uaktuelt. Og slik bør det være med omskjæring også.

Innanfor den er kvar av oss einsam,
og det skal vi alltid bli.
Input er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 20:10   #42
Nenne
Introvert optimist

Nenne sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Hvor: Telemark
Blogginnlegg: 202
Nenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme omNenne har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

For å flisespikke så er arabere også semitter ikke bare jøder. Antisemittisme er et vanskelig begrep siden det har blitt så farget av holocaust.

Hvis vi virkelig skal flisespikke så regner ikke araberne selv seg som semitter selv om de snakker et semittisk språk (eller flere). Det er gjennom de siste 150 årene blitt gjort til sedvane at semitter sidestilles med jøder. Det ble opplest og vedtatt lenge før Holocaust.

Storesøster (juli -99), Storebror (mars -02), Lillebror (oktober -04)
Nenne er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 20:15   #43
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Omskjæring av jenter er forbudt enten det dreier seg om den varianten der man skjærer bort store deler av kjønnslepper og klitoris og syr igjen eller den varianten der man skjærer litt av forhuden over klitoris eller har en mer symbolsk variant med litt stikking/skjæring i klitorisforhuden og som er veldig vanskelig å oppdage i ettertid. Av en eller annen grunn stiller omskjæring av gutter i en annen kategori. Jeg skjønner alle argumenter med at dette er religiøst/kulturelt betinget, at det er vanlig mange steder (og det er forresten ikke enkelt å være uomskåret jente i et land hvor dette er vanlig heller) og argumentene med at de får det gjort uansett, så hvorfor forby det, selv om man ikke aksepterer tilsvarende argumenter når man snakker om andre saker.

Skal vi stille opp med sykehustilbud for en behandling som er medisinsk sett unødvendig og i høyeste grad betenkelig fordi man kan anta at inngrepet vil bli gjort under verre forhold ellers? Jeg synes ikke det. For barn født i Norge bør ikke omskjæring være tillatt. Og foreldrene må stilles til ansvar, i tillegg til evt den som utfører det hvis denne befinner seg i Norge. Kanskje kan man få dette utført lovlig i andre land, men som forelder bør man ikke ha lov til å benytte seg av dette på samme måte som vi ikke kan ta med ungene over grensa for annen mishandling.

Med tanke på skjemmende utvekster og andre kosmetiske inngrep (eller forsåvidt inngrep i det hele tatt) ønsker man ikke å gjøre dette på spedbarn fordi inngrep på spedbarn og ikke minst narkose på spedbarn er komplisert og forbundet med større risiko enn hos større barn. Hvorfor skal man da godta omskjæring av spedbarn som medisinsk sett er helt unødvendig?

Gammel 13-06-12, 20:25   #44
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hvis vi virkelig skal flisespikke så regner ikke araberne selv seg som semitter selv om de snakker et semittisk språk (eller flere). Det er gjennom de siste 150 årene blitt gjort til sedvane at semitter sidestilles med jøder. Det ble opplest og vedtatt lenge før Holocaust.

Det har aldri blitt opplest og vedtatt. Det var en rasist som startet hele måten å bruke ordet på og han innrømte feiltakelsen. Da var det for sent og ordet har blitt sedvane, men er samtidig så problematisk for dem som opplever seg selv som semitter selv at de ikke liker uttrykket.

Det handler om mye mer enn språk. Noen arabere er også hamitter selv om de snakker et semittisk språk.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 20:26   #45
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av shute, her.

Selvfølgelig er det ikke noe argument verken for eller mot omskjæring av gutter at kjønnslemlestelse av jenter er verre. Men jeg synes det er en anelse respektløst overfor kvinnene som får kjønnsorganene aldeles skåret i stykker og virkelig er lemlestet for all fremtid, med massive medisinske problemer, å stadig skulle sammenligne dette med det man foretar seg ved mannlig omskjæring. Det kan selvfølgelig handle om min forståelse av ordet lemlestelse, men jeg oppfatter begrepet som relativt dramatisk. Det handler også om at jeg vet det er mye diskutert i medisinsk-etiske kretser, at uenigheten der er stor, og at Helsedepartementet har ute til høring et forslag om å tilby rituell omskjæring i det offentlige helsevesenet.

Det betyr selvfølgelig ikke at omskjæring av gutter er uproblematisk, og jeg er som sagt motstander av det.

Mye mulig, men det benyttes nå i hvert fall. Jeg har på ingen måte satt meg detaljert inn i studiene, siden jeg jo er enig i at omskjæring på ikke-medisinsk indikasjon er tullball. Men en av debattantene i Tidsskriftet til legeforeningen hevder følgende: "Mye tyder på at forekomsten av urinveisinfeksjon hos guttebarn som ikke er omskåret, er 8 - 10 ganger høyere enn hos omskårne, at trang forhud vedvarer hos 2 - 5 % frem til puberteten og at det hos uomskårne småbarn er høyere fare for inflammasjon av penis."

Når man ser på risiko vs nytte så står der ikke i forhold i det hele tatt. Og jeg kan gjenta jeg: i land med god hygiene så gjelder ikke disse tallene.

Gammel 13-06-12, 20:27   #46
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Og uansett hva slags nytte voksne menn kan ha av det finnes det ingen grunner til å gjøre det på babyer.

Gammel 13-06-12, 20:33   #47
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Hvordan skal vi stille foreldrene til ansvar? Skal man stille foreldre til ansvar fordi de utfører overgrep eller mishandling av barn så er det omsorgsovertakelse som er virkemiddel. Akkurat den kan bli en juridisk nøtt og det er nødt til å diskuteres internasjonalt. En slik omsorgsovertakelselsessak blir da en menneskerettighetssak og det hadde vært interessant å se hvordan resultatet hadde blitt.

Jeg synes jo at det kunne være interessant, men klart, man har med internasjonale forhold å gjøre slik at det kan være at det er umulig å kjøre samme linje på guttene som på jentene. Jenter blir bragt til undersøkelse med barnevernet på samme måte som andre mishandlede barn og foreldrene blir evt tiltalt. Men selv om det skriker i meg at det er hull i hodet, kan det være at man må være så diplomatisk at man må innføre et forbud mot å utføre inngrepene i første omgang. Da har man i hvertfall som nasjon markert standpunkt.

Gammel 13-06-12, 20:34   #48
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Nei og det med alder kan være en inngang for å få i gang en dialog, særlig med muslimer. Med jøder er nok dette veldig mye vanskeligere.

Det har vært vanlig mange steder å omskjære gutter i mye høyere alder. At det blir gjort på spedbarn har blant annet vært begrunnet i den gamle myten om at spedbarn ikke kjenner samme smerte som eldre.

Jeg lurer på hvordan den myten har oppstått egentlig. Det er veldig åpenbart at spedbarn kjenner smerte for enhver som har sett et spedbarn ha skikkelig vondt.

Gammel 13-06-12, 20:42   #49
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Og uansett hva slags nytte voksne menn kan ha av det finnes det ingen grunner til å gjøre det på babyer.

Den eneste må vel isåfall være at de ikke slår så hardt i retur når man kommer etter dem med kniv.

Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 21:27   #50
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Medlem siden: Feb 2009
shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Når man ser på risiko vs nytte så står der ikke i forhold i det hele tatt. Og jeg kan gjenta jeg: i land med god hygiene så gjelder ikke disse tallene.

Det vises til to studier i Pubmed, den ene fra New Zealand, den andre fra California.

At det ikke står i forhold er jeg jo enig i.

Gammel 13-06-12, 21:30   #51
shute
prokrastinator

shute sin avatar

shute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt avshute har mye å være stolt av
Standard

Hvordan skal vi stille foreldrene til ansvar? Skal man stille foreldre til ansvar fordi de utfører overgrep eller mishandling av barn så er det omsorgsovertakelse som er virkemiddel. Akkurat den kan bli en juridisk nøtt og det er nødt til å diskuteres internasjonalt. En slik omsorgsovertakelselsessak blir da en menneskerettighetssak og det hadde vært interessant å se hvordan resultatet hadde blitt.

I forhold til kjønnslemlestelse er jo fengselsstraff et virkemiddel.

Det med omsorgsovertakelse er høyst problematisk, siden man veldig ofte ser at resten av omsorgen er aldeles utmerket. Overgrepet er jo også ofte gjort i beste mening, og det kan ikke gjenta seg.

Gammel 13-06-12, 21:34   #52
Esme
Mother of Dragons

Esme sin avatar

Medlem siden: Nov 2006
Blogginnlegg: 76
Esme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme omEsme har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det vises til to studier i Pubmed, den ene fra New Zealand, den andre fra California.

At det ikke står i forhold er jeg jo enig i.

Ja, han viser til to studier ja, hva mener du de to studiene viser? Og hvilke konklusjoner man kan trekke ut fra dem? Synes du at lenkene som han legger frem underbygger påstandene hans? Og ikke minst: gir disse studiene gode argumenter for at man skal omskjære babyer i Norge? Nei. De gjør ikke det.

Gammel 13-06-12, 21:48   #53
him
Leser

him sin avatar

Blogginnlegg: 5
him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Synes det er synd at vi også diskuterer omskjæring av jenter. Det er en annen case - ikke minst juridisk fordi det faktisk er forbudt og medisinsk fordi enkelte gutter blir omskjært av medisinske grunner, jenter blir det svjv ikke.

Jeg synes jo at omskjæring av gutter "fortjener" å bli diskutert som en helt selvstendig sak. Også fordi det ikke er samme folkene som omskjærer jenterbarn som de som omskjærer gutter. Jeg tenker blant annet på dette dere diskuterer om å "gå under jorden" etc. For å si det slik: Hvis jeg hadde en gutt og ville omskjære ham, hadde jeg vel heller reist til England og fått han omskjært der enn dratt han til en jordhytte med elendige hygieniske forhold.

Jeg synes at omkjæring av menn (det vil si etter fylte 18) bør være helt kurrant, på samme måten som pircing og tatoveringer er det. På barn bør det ikke forekomme. For meg går dette i hovedsak på at seksualiteten blir endret, og det synes jeg er en stor inngripen i det fremtidige livet til barnet. Jeg har ikke så mange medisinske betenkeligheter, tror ikke det er så veldig risikofyllt å bedrive omskjæring.

-Det er en god del andre ting man gjerne gjør av ikke helt nødvendige medisinske inngrep, også på barn; fjerning av skjemmende utvekster, fødselsmerker osv.

For min del er forskjellen hva som skjer i fremtiden. Hvis Jon fjerner et fødselsmerke er det neppe noen - inkludert Jon - som kommer til å savne det. Forhuden kan jeg godt tenke meg at både Jon og andre blir å legge merke til er borte.

Gammel 13-06-12, 21:52   #54
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hattifnatten: Antisemittisme brukes som synonym for jødehat, og det er helt irrelevant at semitter egentlig er en større folkegruppe. At det er et tåpelig begrep er en annen diskusjon.

Men sånn fortsatt litt på siden så blir jeg helt sjokkerte over at noen i tråden snakker om palestinere som noe som skulle rettferdiggjøre eventuell antisemittisme. Er dere seriøse nå??! Norske jøder i Norge har både følelsesmessige og ofte slektsbånd til Israel, og har nok oftere sympati med Israel enn det som er vanlig i Norge, men de er da faktisk ikke på noen måte ansvarlige for staten Israels handlinger mot palestinere??

Gammel 13-06-12, 21:55   #55
him
Leser

him sin avatar

him har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme omhim har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men sånn fortsatt litt på siden så blir jeg helt sjokkerte over at noen i tråden snakker om palestinere som noe som skulle rettferdiggjøre eventuell antisemittisme. Er dere seriøse nå??!

Hvem har gjort det? (Jeg har bare skumlest tråden, men dette gikk jeg glipp av)

Gammel 13-06-12, 21:55   #56
shute
prokrastinator

shute sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Esme, her.

Ja, han viser til to studier ja, hva mener du de to studiene viser? Og hvilke konklusjoner man kan trekke ut fra dem? Synes du at lenkene som han legger frem underbygger påstandene hans? Og ikke minst: gir disse studiene gode argumenter for at man skal omskjære babyer i Norge? Nei. De gjør ikke det.

Som jeg alt har skrevet: "Jeg har på ingen måte satt meg detaljert inn i studiene, siden jeg jo er enig i at omskjæring på ikke-medisinsk indikasjon er tullball. Men en av debattantene i Tidsskriftet til legeforeningen hevder følgende: "Mye tyder på at forekomsten av urinveisinfeksjon hos guttebarn som ikke er omskåret, er 8 - 10 ganger høyere enn hos omskårne, at trang forhud vedvarer hos 2 - 5 % frem til puberteten og at det hos uomskårne småbarn er høyere fare for inflammasjon av penis." "

Dette benyttes som argument for at man ikke skal forby omskjæring.

Tenker du at studiene ikke underbygger påstandene hans?

Gammel 13-06-12, 21:56   #57
Slettet bruker
Passiv

Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Men sånn fortsatt litt på siden så blir jeg helt sjokkerte over at noen i tråden snakker om palestinere som noe som skulle rettferdiggjøre eventuell antisemittisme. Er dere seriøse nå??! Norske jøder i Norge har både følelsesmessige og ofte slektsbånd til Israel, og har nok oftere sympati med Israel enn det som er vanlig i Norge, men de er da faktisk ikke på noen måte ansvarlige for staten Israels handlinger mot palestinere??

Tankerekken for min del var slik:

Jeg syns ikke de skal få praktisere omskjæring av guttebarn.
Dette utløser muligens en påstand om antisemittisme.
Den kan isåfall besvares med at toleranse for andre mennesker ikke er noe jøder selv er viden kjent for, Palestina tatt i betraktning. Som i usaklig poeng møtes med usaklig poeng. Det er ikke på grunn av jødehat jeg er imot omskjæring. Det er på grunn av omskjæringen.

Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 21:58   #58
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Nenne, her.

Hvis de prøver seg med å dra antisemittismekortet i nærheten av meg skal jeg hive noen palestinere i hodet på dem.

Opprinnelig lagt inn av Smilefjes, her.

kom ikke her og snakk om jødehat så lenge det er som det er med palestinerne.

Her var det vel jeg reagerte.

Gammel 13-06-12, 22:01   #59
Slettet bruker
Passiv

Standard

Jeg er for ordens skyld helt ufattelig forbanna på måten palestinerne behandles på også altså. Men det har ikke noe med dette å gjøre. Det er i det hele tatt ganske mye der ute i verden som får meg i harnisk.

Svar med sitat
Gammel 13-06-12, 22:01   #60
him
Leser

him sin avatar

Standard

Dette benyttes som argument for at man ikke skal forby omskjæring.

Jeg er absolutt ikke noen medisiner, men jeg kan ikke huske å ha hørt at noen mener at man skal forby all omskjæring av guttebarn, så vidt jeg vet er det medisinsk nødvendig av og til. Og det er vel nettopp derfor overskriften går på "rituell omskjæring", som jeg i mitt hode oversatt til ikke-medisinsk. Jeg ser det har vært diskutert litt med omskjæring i USA som ikke er religiøst betinget, men mer rent kulturellt, men jeg mener at dette er rituell omskjæring av gutter. Blir litt flisespikkete, men det er greit å vite at man snakker om de samme tingene.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 12:51.