|
Nyheter og media Forum for diskusjoner av nyheter og artikler. Husk å lenke til aktuell artikkel i første innlegg, så meddebattantene får mulighet til å sette seg inn i temaet. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#21 |
can-jur
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?
Det argumentet brukes vel om de fleste ting? Jeg har i allefall hørt det brukt om prostitusjon, tvangsekteskap og omskjæring av jenter. Jeg synes ikke det holder vann.
![]() |
![]() |
#22 |
Tittel og tittel....
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Da min eldste sønn ble født ønsket pappaen at han skulle omskjæres. Grunnen er selvsagt at han kommer fra et land dette er vanlig. For meg var det ikke noe vanskelig valg, jeg ønsket det ikke. Han fikk beskjed om at når han fant så overbevisende argumenter at jeg også syns det var greit så kunne jeg vurdere det. For å si det sånn, ingen av mine gutter er omskjært.
![]() |
#23 |
Prematurmamma
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Ja, det er overgrep. Det burde være en nedre aldersgrense, gjerne atten år som nevnt tidligere i tråden. Man skal ikke skjære i friske kroppsdeler. Punktum. Jeg blir også litt provosert over jødehat-anklagelser, blant annet fordi det ikke bare er jøder som omskjærer guttebarn. Jeg har ikke noe i mot verken jøder eller muslimer, eller mennesker som tilhører andre religioner heller for den saks skyld, men jeg har noe i mot å skjære i friske tissefanter på barn som ikke er i stand til å motsette seg dette.
![]() |
![]() |
#25 |
Mother of Dragons
|
Jeg mener at leger som gjør omskjæringer på annet enn medisinsk grunnlag bør miste lisensen sin, det er i direkte strid med den hippokratiske ed.
![]() |
#26 |
prokrastinator
Medlem siden: Feb 2009
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Jeg er forsåvidt enig med de fleste tidligere talerne her, og tenker at det er en uheldig skikk. Dog synes jeg ikke omskjæring av guttebarn og (de fleste former for) kjønnslemlestelse av jentebarn er spesielt sammenlignbare. De har det til felles at de involverer skjæreredskap og kjønnsorgan, riktignok, men utover det blir det litt som å klemme tommelen i døra versus å få et piano i hodet.
![]() |
#27 |
prokrastinator
Det ville vel kunne praktiseres på samme måte som forbudet mot kvinnelig kjønnslemlestelse. Der straffes foreldre som utsetter barna for det uansett hvor, det sjekkes bare ved spesiell mistanke, og ja, man risikerer absolutt at det gjøres hos kompisen til tante Aisha i en bakgate i Mogadishu.
![]() |
#29 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Det mest provoserende for meg var når vi var i synagigen i Oslo og damen sa følgende: "det gjøres når de er små, også får de die rett etterpå, de merker det ikke engang". |
![]() |
![]() |
![]() |
#30 |
Mother of Dragons
|
Det hindrer ikke mann til kvinne-smitte og siden kondomer er mer virkningsfullt så er dette i høyden et argument kun for at seksuelt aktive menn i høyendemiske land for HIV skal omskjære seg. Det er overhodet ikke noe argument for omskjæring av barn.
Grunnen til at man får UVI og balanitt er på grunn av dårlig hygiene, og i størst grad gjelder dette voksne menn. Ikke et holdbart argument for barneomskjæring.
Det er ingen vanlige småinngrep som gjør så vondt som omskjæring. Jeg har gjort omskjæringer på grunn av trang forhud, og det gjør
![]() |
#31 |
Usedvanlig begavet
Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Telemark
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Jeg synes det bør forbys når det kun er kulturelt eller religiøse årsaker som gjør at man gjennomfører en omskjæring. Medisinske årsaker blir annerledes. Herunder skjemmende utvekster o.l.
![]() |
#32 |
|
Jeg er helt uenig med deg, og blir så ufattelig provosert av at noen kan finne på å si noe sånt. Det er snakk om et unødvendig inngrep i et barns kjønnsorgan. Forhuden er der for en grunn, det er ingen dyr som har penishodet fullstendig eksponert til enhver tid, det er meningen at det skal være beskyttet inntil hannen er klar for seksuell aktivitet. Kjønnslemlestelse er kjønnslemlestelse, uansett om det er gutte- eller jentebarn.
![]() |
![]() |
#33 |
Mother of Dragons
|
Jepp. Dessuten er det såpass stor inngripen på seksualfunksjon og smertefullt at det er helt klart sammenlignbart med de "lettere" formene for kvinnelig omskjæring, som klitorisamputasjon.
![]() |
#34 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?I Norge er det vel laaaaangt flere muslimske guttebarn enn jødiske som blir omskåret (i antall. I andel er det vel nær 100% i begge tilfeller). Så antisemmitisme har ikke noe med saken å gjøre.
![]() |
#35 |
Travelt opptatt
|
Jeg argumenterer ikke, jeg spør. Jeg er absolutt for forbud, men lurer på hvordan det bør innføres for å få best mulig effekt.
![]() |
#36 |
Yes, we can!!
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Voksne menn må for øvrig gjerne skjære av seg rubbel og rake også, for alt hva jeg bryr meg.
![]() |
#37 |
|
Nå er det vel slik at røykeloven er et eksempel på en lov som fungerte, fremfor holdningsendring som kom i forkant av en lov? Det var først etter røykeloven vi så en markant endring i folks røykevaner.
![]() |
![]() |
#38 |
Tøff
|
Man sjekker, som tidligere nevnt i tråden, ved mistanke, og foreldrene straffes.
Unødvendige inngrep er ikke nødvendigvis noe bedre i mitt hode, men akkurat kjønnsorganer er svært sårbare saker og stiller i særklasse.
![]() |
#39 |
|
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Jeg synes heller ikke noe som kun er ødeleggende (kjønnslemlestelse) kan sammenliknes med noe som gjøres av kosmetiske grunner. Sønnen min har innmari utstående ører, og overraskende mange mener han bør få dem operert. Om det er noe han vil selv når han blir eldre, kunne jeg nok vurdert det, selv om jeg håper det aldri blir noen problemstilling.
![]() |
![]() |
#40 |
prokrastinator
![]() Sv: Forby rituell omskjæring av gutter?Selvfølgelig er det ikke noe argument verken for eller mot omskjæring av gutter at kjønnslemlestelse av jenter er verre. Men jeg synes det er en anelse respektløst overfor kvinnene som får kjønnsorganene aldeles skåret i stykker og virkelig er lemlestet for all fremtid, med massive medisinske problemer, å stadig skulle sammenligne dette med det man foretar seg ved mannlig omskjæring. Det kan selvfølgelig handle om min forståelse av ordet lemlestelse, men jeg oppfatter begrepet som relativt dramatisk. Det handler også om at jeg vet det er mye diskutert i medisinsk-etiske kretser, at uenigheten der er stor, og at Helsedepartementet har ute til høring et forslag om å tilby rituell omskjæring i det offentlige helsevesenet.
Mye mulig, men det benyttes nå i hvert fall. Jeg har på ingen måte satt meg detaljert inn i studiene, siden jeg jo er enig i at omskjæring på ikke-medisinsk indikasjon er tullball. Men en av debattantene i Tidsskriftet til legeforeningen hevder følgende: "Mye tyder på at forekomsten av urinveisinfeksjon hos guttebarn som ikke er omskåret, er 8 - 10 ganger høyere enn hos omskårne, at trang forhud vedvarer hos 2 - 5 % frem til puberteten og at det hos uomskårne småbarn er høyere fare for inflammasjon av penis."
![]() |
|
|