Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Synes du mat er spennende/interessant?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 31-05-12, 13:40   #101
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Sv: Synes du mat er spennende/interessant?

Hos meg er det ikke noen sammenheng mellom kvalitet og det å spise mye. Raske karber= spise mye for min del. Hos oss ser jeg at maten med de raskeste karbene er det som går kjappest og smaker kjedeligst. Jeg overspiser ikke fennikel eller brokkoli, men kan lett klare å spise for mye makaroni og hvitt brød.

Jeg overdriver ikke når jeg spiser en deilig fiskemiddag, men kan av en eller annen merkelig grunn spise alt for mye grandis som egentlig ikke er godt i det hele tatt.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 13:42   #102
Sure Eplet
tradisjonell figur

Sure Eplet sin avatar

Medlem siden: Apr 2011
Blogginnlegg: 65
Sure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smartSure Eplet imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Kasia, her.

Meg også. Jeg tenker heller at det jeg spiser skal for pokkern meg være dritgodt siden jeg må begrense mengden om jeg ikke skal ende opp på 250 kg.

Der er jeg og. Og jo oftere jeg spiser mat som smaker godt, jo enklere er det å holde vekta det kommer jo god mat dagen etter også, ikke noen vits i å fråtse. Er det noe jeg ikke syns er så snadder, forsyner jeg meg ikke flere ganger.

Gammel 31-05-12, 13:44   #103
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Blogginnlegg: 251
Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig glad i mat. Som i at jeg liker det meste av mat, er glad i å spise og synes mat er en viktig del av livet. Men jeg er ingen feinschmecker. Jeg synes det er kjedelig å lage mat selv, og er bare sånn passe flink til det. Jeg synes også ofte at enkel mat er like godt som "finere" mat, selv om jeg gjerne prøver nye ting. Jeg kan noen ganger synes at knekkebrød med smør, hvitost og eple kan være toppen av lykke, så selv om jeg ofte spiser "enkelt", så betyr ikke det at jeg spiser kjip mat, for det nekter jeg å gjøre. Jeg skal blant annet aldri spise et GG klibrød til i mitt liv!

Ikke la det aller beste bli det godes fiende
Divine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 14:25   #104
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Blogginnlegg: 641
Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Livet hadde blitt fryktelig trist om jeg skulle spise vond mat for å ikke gå opp i vekt. Jeg vil heller spise godt, men lite.

Tallulah er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 14:26   #105
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Hvor: The immoral high ground
Blogginnlegg: 237
Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er veldig opptatt av mat, jeg elsker å lese kokebøker, jeg liker å lage mat, og jeg er god til det. Men jeg er ikke vant med å gå på restauranter i Norge, og jeg blir mest irritert over at det ikke er nok mat når jeg spiser mat som prøver å være fancy. (Kahluagravet elg a la mocca, i form at to små terninger, don't get me started! ) Hvis jeg har et høyt matbudsjett er det større sjanse for at jeg kjøper dyre og gode råvarer og lager noe selv, enn at jeg går ut og spiser.

Og så er det en ting til. Jeg drikker ikke alkohol, og derfor er hele den synergien av vin ifht. bestemte retter bortkastet for meg. Og min begrensede erfaring tilsier at det er en ganske sentral del av mange-retters-gourmet-restauranters virke.

Gammel 31-05-12, 14:30   #106
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Tallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme omTallulah har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg syns restauranter har blitt veldig flinke på å matche alkoholfri drikke med rettene sine. Vi var ute og spiste på Brsserie Blanche for litt siden, og en av selskapets gjester fikk ulike typer eplemost og vann til de forskjellige rettene i stedet for vin. Jeg drikker omtrent ikke rødvin, og de var flinke til å komme opp med hvitvinsalternativer som passet i stedet.

Det hender je blir litt skuffet når jeg ser størrelsen på porsjonene, men jeg syns det var verre for 10 år siden. Nå virker det som restaurantene har kommet over den verste jappetida, og jeg går aldri fra bordet sulten, selv om rettene ved første øyekast virker små. De metter ofte forunderlig godt.

Gammel 31-05-12, 14:32   #107
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg synes den vin i forhold til mat-greia er oppskrytt. God og smakfull mat synes jeg stort sett er best uten vin uansett hvor proffe folk som har satt sammen komboen. Etter måltidet tar jeg gjerne den gode vinen og nyter den for seg. *rar*

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 14:35   #108
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Acsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme omAcsa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Det hender je blir litt skuffet når jeg ser størrelsen på porsjonene, men jeg syns det var verre for 10 år siden. Nå virker det som restaurantene har kommet over den verste jappetida, og jeg går aldri fra bordet sulten, selv om rettene ved første øyekast virker små. De metter ofte forunderlig godt.

Dette var ikke en gourmetrestaurant, men en anerkjent Oslorestaurant hvor jeg spiste en femretters hvor alkoholfri drikke var lunken blå farris (og det metter veldig mye mindre enn vin) og jeg holdt på å stoppe for en kebab på veien hjem, for jeg var så sulten at det gnagde.

Gammel 31-05-12, 14:36   #109
Tussa
Ferdiglada

Tussa sin avatar

Tussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme omTussa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Eg er alltid himla, stappe mett etter sånne restaurantbesøk! Det er jo 5-6-7 rettar og om det hadde vore store mengder og flust med karber der hadde jo eg berre orka smake på halve. Er ikkje poenget at det skal vere slik da?

Gammel 31-05-12, 14:36   #110
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg ELSKER mat, i en sånn grad at jeg blir litt for lite eksperimentell av det. For istedet for å velge noe kreisisprøtt på restaurant, så klarer jeg ikke komme forbi det som ser sinnsykt godt ut (og som likner til forveksling på noe jeg har spist og elsket før), for TENK OM JEG BESTILLER NOE JEG IKKE LIKER? Som ikke er godt? Og om jeg ikke blir METT??? (Enda jeg har rikelige energireserver på kroppen så sitter den frykten godt i mellomgulvet. )

Men det jeg tenker på som standard og fast takst i matveien er kanskje mer eksotisk for andre. Sushi og skalldyr, vin og champagne, sigar og kaffe, sinte oster og spicy asiatisk er blant det jeg alltid velger når jeg spiser ute. Eksotisk for meg er afrikansk og arabisk mat, og snåle kombinasjoner med frukt i hotte gryteretter og sånn.

Men det som ødelegger mest for gourmet-spiren i meg er latskapen i meg. Det blir som oftest med viljen, og selv om det bare tar 10 minutter mer å lage spaghettisaus fra bånn så er det likevel 10 minutter spart på å slenge Dolmio over kjøttdeigen lissom.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 14:37   #111
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Du må jo fortelle hvor det var da!

Brasserie Blanche er heller ikke gourmet altså, men kvalitetsmessig ligger det på topp i midtsjiktet føler jeg. Men jeg tror det kanskje er noe som har kommet de siste par-tre årene, kanskje fordi gravide i større grad går ut og spiser?

Gammel 31-05-12, 14:39   #112
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Divine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme omDivine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg tror Missa og jeg er to matsjelefrender. Med unntak av skalldyr, da, der jeg er litt sånn "meh", kjenner jeg.

Gammel 31-05-12, 14:40   #113
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Miss Norway, her.

Men det jeg tenker på som standard og fast takst i matveien er kanskje mer eksotisk for andre. Sushi og skalldyr, vin og champagne, sigar og kaffe, sinte oster og spicy asiatisk er blant det jeg alltid velger når jeg spiser ute. Eksotisk for meg er afrikansk og arabisk mat, og snåle kombinasjoner med frukt i hotte gryteretter og sånn.

Ja, det er nok noe i det. For når Toffen blir over at jeg ikke utfordrer meg selv i matveien, så gjør jeg jo faktisk det i mye større grad enn mange andre. Jeg er bare ikke så glad i konseptmat som smaker jord og sånn.

Jeg spiser mer enn gjerne asiatisk, afrikansk, spicy, rare grønnsaker jeg aldri har sett før, skalldyr, rå mat, vellagret mat, mat som ser rar ut osv.

Gammel 31-05-12, 14:52   #114
Mani
Helt vanlig

Blogginnlegg: 1
Mani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smartMani imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Opprinnelig lagt inn av Blå, her.

Man å være glad i mat betyr ikke nødvendigvis spiser mer eller mer fetende mat.

Jeg skal innrømme at jeg har noen "kosekilo", men de skyldes mer øl, vin og sjokolade enn den maten jeg spiser. Og så lenge buksestørrelsen ikke går over 40 så lever jeg greit med dem.

Å være glad i mat kan like godt bety at man ikke legger på seg så mye fordi man sier nei til kalorier som ikke smaker godt. Og fordi man fokuserer på små porsjoner av det som faktisk er godt og som man faktisk har lyst på.

Små porsjoner er nok der jeg ville falt av lasset.

Gammel 31-05-12, 14:56   #115
Toffskij
kamerat

Toffskij sin avatar

Blogginnlegg: 694
Toffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme omToffskij har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

Jeg synes den vin i forhold til mat-greia er oppskrytt.

Det er helt objektivt sett ikke oppskrytt. :framkaller noen stjernekombinasjoner i munnminnet:

“Do you find it easy to get drunk on words?"
"So easy that, to tell you the truth, I am seldom perfectly sober.”
(Dorothy L. Sayers, Gaudy Night)
Toffskij er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 31-05-12, 14:56   #116
Acsa
Audacious

Acsa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Tallulah, her.

Du må jo fortelle hvor det var da!

"If you are looking for a gastronomical experience out of the ordinary..." (men ikke nødvendigvis har noe ønske om å bli mett) da er Grand en mulighet.

Gammel 31-05-12, 15:06   #117
Harriet Vane
Epikur

Harriet Vane sin avatar

Blogginnlegg: 440
Harriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme omHarriet Vane har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Å, når maten og vinen går opp i høyere enhet! Fantastisk! Englene synger og smådjevlene danser!

Husker første gangen jeg spiste Rocquefort og drakk Sauternes til. Milde himmel!

Jeg trenger ikke først og fremst rar konseptmat, selv om jeg synes det er interessant. Jeg er mer interessert i skikkelig godt håndverk og gode råvarer enn fritert mose som sådan. Jeg liker sushi, thai, meksikansk, arabisk, spansk, italiensk, amerikansk/southern, og tradisjonelt skandinavisk.

At det er gode råvarer er et must, også til hverdags. Å spise vond mat for å holde seg tynn lyder så aldeles forferdelig at jeg vet ikke hvor jeg skal starte. Å ikke unne seg selv godt? God mat trenger jo ikke å være fetende, man kan godt begrense inntaket selv om det er godt, trene nok til at det balanserer osv. Men å spise dårlig? Gi ungene mine kjip mat? Servere den jeg elsker noe som ikke er så godt som mulig ut i fra det vi har i hus? Ville aldri falle meg inn.

Gammel 31-05-12, 15:09   #118
Tallulah
Glamorøs

Tallulah sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Harriet Vane, her.

Jeg trenger ikke først og fremst rar konseptmat, selv om jeg synes det er interessant. Jeg er mer interessert i skikkelig godt håndverk og gode råvarer enn fritert mose som sådan.

Ja, det er der jeg er også. Jeg elsker skikkelig ferske råvarer og godt balanserte retter.

Gammel 31-05-12, 15:13   #119
Divine
Textrovert

Divine sin avatar

Standard

Men, altså, jeg spiser jo ikke kjip mat når jeg av og til spiser grandis, i og med at jeg faktisk LIKER det og av og til synes det er riktig så godt. Alt til sin tid, liksom. At næringsverdien er så som så, er jo en annen sak, men det er jo ikke slik at jeg sitter og tvinger det i meg.

Gammel 31-05-12, 15:15   #120
Marla Singer

Marla Singer sin avatar

Medlem siden: Jan 2012
Marla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelenMarla Singer er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Jeg kan bli ordentlig lykkelig av å lage, spise og lese om mat. Det har skjedd en helt utrolig forvandling et sted på veien, siden jeg for få år siden la til litt salt på spaghettien for å sprite den opp. :gru: Mine egne kjøkkenskills er veldig nybegynner enda, men jeg synes skikkelig mat er kjempemorsomt, og er vel kanskje over snittet interessert. Det er ikke noe mål for meg å skulle prøve alt mulig rart, og det er ikke alt jeg spiser, men det er jo fryktelig mye annet å spise enn akkurat unntakene.

Jeg blir litt lykkelig av å lese Harriet!

Marla Singer er ikke aktiv   Svar med sitat
Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 20:59.