|
Spikerhjørnet Speaker's corner. Forum for lengre debattinnlegg og meninger, politikk mm. |
![]() |
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
![]() |
#221 |
Shake it out!
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Folk er forskjellige. Spør du 12-åringen min svarer hun sannsynligvis at hun er fra Colombia. Med stolthet i stemmen. Men hun er jo bare 12. Der er mulig hun ikke liker spørsmålet like godt når det kommer om 20 år.
![]() |
#222 |
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?(Lisa: Får ikke prikket deg, men riktig antatt. |
![]() |
![]() |
![]() |
#223 |
anglofil
Medlem siden: Oct 2006
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?*slettet* Sist redigert av Lisa : 19-05-12 kl 12:46. Årsak: for personlig |
![]() |
![]() |
![]() |
#224 |
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Lisa, Skilpadda og nolo: Jeg oppfatter det som om dere mener at spørsmålet aldri kan stilles til noen med en annen hudfarge enn hvit. Stemmer det? |
![]() |
![]() |
![]() |
#225 |
anglofil
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?
Herregud, i hvert eneste bidrag sier jeg at det er oppfølgingsspørsmålet som blir forskjellsbehandlingen rine. Behandle alle likt :hakk i plata: Spør du folk hvor de kommer fra og de svarer så godtar man svaret man. Jeg er sikker på at du innerst inne er enig at at folk flest vet best "hvor de kommer fra". |
![]() |
![]() |
![]() |
#226 |
Halloen!
Har du noe sted i tråden lest at jeg ville besvart "Jeg kommer fra Toten" med et oppfølgingsspørsmål? |
![]() |
![]() |
![]() |
#227 |
Bør lage seg en tittel selv
|
Ja jeg opplever denne tråden dithen at man skal være forsiktig med å spørre om hvor folk kommer fra. Det virker på de fleste som at det er oppfølgingsspørsmål om hvor man "egentlig" kommer fra som er problematisk, men jeg ser også at en del mener at spørsmål om hvor man kommer fra er noe man skal ha stor grad av sensitivitet i forhold til. |
![]() |
![]() |
![]() |
#228 |
Pen. Så det så.
Medlem siden: Sep 2006
Snakker du sånn her til folk IRL også?
![]() |
#229 |
maler
|
Hvis hudfargen er det eneste som gjør at man lurer er det en ting, men ofte er det jo noe som trigger et oppfølgingsspørsmål. "Du høres ikke ut som du er derfra, har du bodd der hele livet"? for eksempel. "Der har jeg også endel slektninger, kjenner du til x eller y"? "Har dere alltid bodd der eller er dere også innflyttere"?
![]() |
#230 |
flisespikker
|
Ja, det tenker jeg også.
![]() |
#231 |
er grønn og fin.
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?En kollega og jeg stod og pratet sammen en dag for en stund siden, og jeg spurte han hvor han kom fra. Han svarte Norge og jeg spurte da hvor familien hans kom fra.
![]() |
#232 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Ja, sant, Katta? Er det høflig å spørre ut fremmede mennesker inngående om personlige genetiske forhold? Jeg synes ikke det.
![]() |
#233 |
flisespikker
|
Hvilket spørsmål tenker du på da? Spørsmålet om hvor man kommer fra?
![]() |
#234 |
kamerat
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?«Hvem i familien har du psoriasisen fra?» :tester:
![]() |
#235 |
flisespikker
|
Jeg synes jo det er helt greit å snakke om disse tingene hvis man/begge er interessert, og da selvsagt uavhengig av farge. Det er den første delsetningen din - "hvis hudfargen er det eneste som gjør at man lurer" - som er hele poenget mitt. For hvis hudfargen til vedkommende er eneste grunn til at man spør, så behandler man jo ikke mørke og lyse likt. For da ville man ikke lurt på det samme overfor en lyshudet.
![]() |
#236 |
flisespikker
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Det kan jo hende at det var flere som ble forvirret over noe jeg sa tidligere i tråden om at jeg kan være mer tilbakeholden med å spørre om egen eller familiens bakgrunn overfor mørkhudede enn overfor lyse. Jeg kan jo gjenta at jeg overhodet ikke mente dette som en regel eller et påbud om at man ikke skal spørre mørkhudede om visse ting. Det var bare en observasjon av meg selv - og jeg kan også fint innrømme at egne fordommer sikkert er en av grunnene til at jeg oppfører meg slik.
![]() |
#237 |
Halloen!
Fikk ny kollega i fjor og da var det jo naturlig å spørre om hvor hun hadde jobbet før osv og om hvor hun var fra. (Noe hun også spurte meg om.) Hun sa at hun var fra Stavanger, (bytter litt om på stedsnavn her, altså) men snakket mer Sunnfjord-dialekt. Da var det litt naturlig for meg å kommentere at dialekten hennes ikke hørtes så veldig stavangersk ut hvorpå hun svarte at hun hadde bodd i Sunnfjord som barn. Hvis kollegaen hadde mørk hud, men ellers hadde akkurat den samme bakgrunnshistorien (bodd i Sunnfjord til hun var 12, siden flyttet til Stavanger) ville jeg spurt om akkurat det samme. Hudfargen ville garantert ikke vært en issue i den settingen i det hele tatt. Poenget mitt er bare at jeg ikke kan love at jeg aldri noensinne kommer til å spørre noen hvor de egentlig kommer fra. |
![]() |
![]() |
![]() |
#238 |
anglofil
oslo78 sa hun hadde oppfølgingsspørsmål til "alle". |
![]() |
![]() |
![]() |
#239 |
Bør lage seg en tittel selv
|
![]() Sv: Hvor kommer du (opprinnelig) fra? Greit, eller ugreit å spørre om?Nei det var vel dette tror jeg, samt noe Myrsnipa skrev, som skapte den "hvor er du egentlig fra"-greia :
|
![]() |
![]() |
![]() |
|
|