Sv: La være å handle i butikk på grunn av navnet?
Opprinnelig lagt inn av Filifjonka, her.
Skjønner hva du mener Katta, bare tenk på familiedeig. En får ikke mye lyst på det.
Familiedeig høres litt spooky ut synes jeg.
Jeg har tenkt ganske mye på hvilke standarder vi setter for kvalitet og hvordan økonomi påvirker oss.
Det du skriver Kie om gjeld virker litt rart. Hvis du mener "gjeldfri" som mål i forhold til forbrukslån og studielån kan jeg forstå det. Mener du gjeldfri i forhold til fast eiendom virker det snodig. Akkurat nå har vi et ganske stramt budsjett hos oss fordi vi betaler på billån, huslån og studielån og tenker å kjøpe oss større hus etterhvert. Om vi bare hadde hatt boliglån hadde jeg ikke prioritert knallhardt på viktige ting i hverdagen for å bli gjeldfri der så fort som mulig.
Hva er kvalitet? Hvor viktig er kvalitet hvis man for eksempel veksler mellom 30 par sko og kjøper nye stadig vekk?
Jeg har for eksempel en sort kjole jeg bruker ved julebord. Jeg har brukt den 4 år på rad (noe som sikkert er helt feil). Den kostet meg 4-500 kr på Vero Moda. Jeg synes den er fin. Skulle jeg ha valgt en "kvalitetskjole" til 7000 i samme sorte farge hadde jeg sannsynligvis aldri kunne argumentert med økonomi vs. kvalitet. Til det brukes plagget for lite.
Det har også slått meg mang en gang hvordan våre (nå snakker jeg litt generaliserende) holdninger til kvalitet og alt man må ha påvirkes av den generelle økonomiske utviklingen.
Bergans blir ofte trukket fram som kvalitetsplagg for uteliv. For de som bruker jakker til de er utslitt og som virkelig har livet sitt i naturen så er kanskje det å knallhardt prioritere økonomi til Bergans viktig, men det gjelder nok ikke den jevne Bergansbruker. Jeg tror den jevne velger det primært fordi de synes merket og utseendet på jakkene er bra og ikke fordi de er så sinnsykt mye bedre enn Stormberg og andre litt billigere merker.
|