Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Noen som IKKE er redde for MUK?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 30-03-12, 13:15   #101
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Opprinnelig lagt inn av Interference, her.

Dette hadde jeg ikke trodd om deg Vitoen! :skingrestemme:

:fniser:

Det var vi barna sin jobb å svi ull og skrape den av hodene før vi kløyvde de, pillet ut hjernen slik at de var klar til salting og røyking. Landbrukets små gleder. :knegg.
Og smalahove smaker virkelig godt!

Opprinnelig lagt inn av Floksa, her.

Nå er det vel økologisk landbruk som bruker mest skit

Møkk til gjødsel er gull!
Skiten i denne sammenhengen var vel heller mer med tanke på alle giftstoffene som blir sprøytet med for at avlingen skal bli fin, og som vi etterpå gomler i oss.

Jada, før i tiden brukte de DDT aktivt til avlusing også, det var tider det ...
Men, tror allikevel ikke det var verre før i tiden totalt sett. Nå er det så masse hormonhermere, flammehemmere, giftstoffer og hva har du i stort sett alt vi omgir oss med. Nesten alt vi bruker i hverdagen er fulle av greier, både mat, klær, utstyr, rengjøringsmidler osv. Kjøp en enkel paprika og den er innpakket i krympeplast (ofte smaker den plast også). Melkekartongen feks, er innsatt med stoffer som gjør den vanntett, det gir også økt risiko for brystkreft.
Skulle gjerne ha tuslet i butikken i lalaland med kurv og plukket øko grønnsaker som ikke lå i plast, kjøpt melk og juice på glassflaske. Men slik er jo ikke hverdagen.
Er nok mer på Polyanna sitt standpunkt, klar over problemet, gjør noe, men er inkonsekvent.

Gammel 30-03-12, 13:17   #102
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Det er kanskje mye rart vi omgir oss med, men gjennomsnittlig så lever vi ganske lenge altså.
Naturfolk som lever på rene naturprodukter i harmoni med naturen lever kortere.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 13:22   #103
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Naturfolk før eller nå?
Trodde at grunnen til at de levde ganske mye kortere før i tiden var at de stort sett jobbet seg ihjel, med dårlig tilgang til et adekvat kosthold og dårlig medisin og legetilbud?

Gammel 30-03-12, 13:22   #104
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Medlem siden: May 2009
Hvor: Vinterland
Blogginnlegg: 121
Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg kjenner at folk som kaster ytterste laget på osten burde vært pisket..
(og særlig dersom de som rødprikker andre for å la bilen gå på tomgang de kaldeste vinterdagene)

Egentlig bør jeg ikke delta i sånne diskusjoner for jeg blir helt utrolig provosert

Bokhyllen er den stige, hvorved du bliver din overmanns lige - Henrik Wergeland
Floksa er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 13:23   #105
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Vito, her.

Naturfolk før eller nå?
Trodde at grunnen til at de levde ganske mye kortere før i tiden var at de stort sett jobbet seg ihjel, med dårlig tilgang til et adekvat kosthold og dårlig medisin og legetilbud?

Og selvsagt hadde de ikke sjokolade .... kan ikke leve lenge uten sjokolade.

Gammel 30-03-12, 13:25   #106
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Floksa, jeg håper den ikke var til meg, for jeg kan ikke huske at jeg har rødprikket deg for tomgangsfilosofi. Uansett grønnprikket jeg det rett oppi her, så da går det mer enn opp i opp i så fall.

Gammel 30-03-12, 13:28   #107
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Floksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme omFloksa har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Floksa, jeg håper den ikke var til meg, for jeg kan ikke huske at jeg har rødprikket deg for tomgangsfilosofi. Uansett grønnprikket jeg det rett oppi her, så da går det mer enn opp i opp i så fall.

Nei, var ikke deg. Mange år siden tromgangs tråden.
Jeg har god husk

Gammel 30-03-12, 13:32   #108
Nip

Medlem siden: Oct 2010
Nip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smartNip imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Det er annen mat jeg er mye mer skeptisk til. Nå spiser jeg ikke verken nuggets, pølser og den slags ferdigmat - men i utgangspunktet ikke fordi det er MUK - men også mye annet dritt i slik ferdigmat.

Jeg er for å bruke mest mulig av maten på dyrene jeg, både for pris og fordi man dreper dyrene og da burde utnytte det best mulig - MEN det er helt klart viktig at maten er sunn og bra for oss og at det ikke brukes deler av dyrene som ikke er bra.

Nip er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 13:48   #109
Guava

Guava sin avatar

Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Naturfolk før eller nå?

Folk som lever i pakt med naturen tar da ikke i mot syntetiske medisiner og slikt tull. Nei, skal det være naturlig så skal det være naturlig. *panfløyte*

Det er nok heller slik at de som roper høyest om det fine med det "naturlige" gjerne er dem som kan velge det bort når det blir brysomt og ubehagelig.
De som lever i pakt med naturen fordi de MÅ har sjeldent det naturlige liv som drøm.

Helsa kan skades av mange av stoffene vi omgir oss med, men sannelig berger de liv også.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 14:23   #110
Mjau
Curlingkone

Mjau sin avatar

Medlem siden: Nov 2008
Blogginnlegg: 2
Mjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt avMjau har mye å være stolt av
Standard

Vi spiser veldig lite Muk, men må si dette er noe jeg ikke har reflektert mye over.
Blir litt uvel av å lese her. Ikke pga Muk men pga alle farlige stoffer vi propper i ungene våre. Jeg skal gjødse i grønnsakshagen med ekte bæsj tror jeg. Men den er vel full av drit den og.

Jeg tenker at det er fornuftig å bruke alle deler av dyret som er mulig å bruke. Men sener og bein syns jeg er bikkjemat.
Når vi parterer vilt blir det veldig lite rester. Når vi har skåret av alt av fileter, steker osv, går resten i kverna. De siste restene som er umulig å få av med kniv fryses for å brukes som bikkjesnacks. Hun elsker å få en knoke i ny og ne.

Hva er det i dyrefor nå for tiden da? Det som er igjen etter at muken er fjernet?

Gammel 30-03-12, 14:24   #111
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Naturfolk har ikke tilgang til de medisinene vi i eksploderende grad er avhengige av for å leve lenge, tross alle livsstilssykdommene vi pådrar oss.

Gammel 30-03-12, 14:34   #112
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Fnatten, you lost me ... jeg følger deg i alle fall ikke helt. Tror ikke vi snakker om samme ting mer?

Mjau, det er luft og kjærlighet igjen. Evt er det indrefilet og kokt torsk, for dyrene er jo gullegullene våre!!
Men det er sant, tror ikke det er mye gode greier igjen i det som er kommersielt dyrefôr for tiden, derfor mange blir tvunget til å kjøpe spesialfôr.

Gammel 30-03-12, 14:44   #113
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Jeg tror at den fornuftige delen av meg sier at jeg bør være mye mer bekymret for alle tilsetningsstoffene man får i seg ved å spise industrielt fremstilte blandingsprodukter enn for det mekanisk utbenete kjøttet som er i de samme produktene. Det siste er vel mye mer uappetittlig enn skadelig, ville jeg tro.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 14:46   #114
Nessie
Erfaren nok

Nessie sin avatar

Hvor: Trøndelag
Blogginnlegg: 351
Nessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme omNessie har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av banana, her.

Jeg tror at den fornuftige delen av meg sier at jeg bør være mye mer bekymret for alle tilsetningsstoffene man får i seg ved å spise industrielt fremstilte blandingsprodukter enn for det mekanisk utbenete kjøttet som er i de samme produktene. Det siste er vel mye mer uappetittlig enn skadelig, ville jeg tro.

Enten går det bra, eller så går det over.
Nessie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 14:47   #115
Mrs. Longbottom
Keep calm and trot on

Mrs. Longbottom sin avatar

Medlem siden: Apr 2008
Hvor: Oslo
Mrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de flesteMrs. Longbottom er kulere enn de fleste
Standard

Altså, det er jo helt greit å mene at MUK er uappetittelig, og dermed ikke orke å spise det. Jeg lar være å spise mange ting jeg finner uappetittelig. Men å gå fra det til å mene det er avfall, må fjernes, og burde vært ulovlig å selge, det er da jeg ikke henger med.

Gammel 30-03-12, 14:53   #116
banana
Har ingen tittel

banana sin avatar

Medlem siden: Mar 2007
banana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de flestebanana er kulere enn de fleste
Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Smalahove blir vel i denne sammenhengen sett på som å være ganske risikabelt. Poenget er mengden nervevev man får i seg. Kugalskap smittet/smitter via noe som heter prioner. Det er ikke bakterier og ikke virus, men en form for proteiner som sprer seg og som bor i nervesystemet. Det har sikkert blitt forsket mer på dette siden jeg leste om det sist, men dog, man forsto ikke helt hvordan dette skjedde, men det kom logisk nok en anbefaling om å unngå mat med for mye nervevev/benmel (som antagelig var årsaken til spredning blant dyr). Det jeg er usikker på og som er veldig vesentlig er hvordan disse prionene reagerer på varmebehandling. Men man får i seg en veldig begrenset mengde beinmel og nervevev av å gnage på spareribs, mens man kan få i seg vesentlig mer av dette hvis man får det oppmalt i pølser.

Uansett, jeg er litt skeptisk så lenge dette ikke er lovlig utvinning når det kommer til storfe. Uten at jeg greier å bli veldig stresset av det, for risikoen må jo være minimal. "Ekkelt"-faktoren har jeg ikke råd til å ta hensyn til.

Interessant. Jeg har jo bare synsing å gå etter når det gjelder dette.

banana er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 30-03-12, 15:01   #117
Tangina
godtemonster

Tangina sin avatar

Medlem siden: Feb 2007
Tangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner tilTangina er et navn som alle kjenner til
Standard

Opprinnelig lagt inn av Polyanna, her.

Naturfolk har ikke tilgang til de medisinene vi i eksploderende grad er avhengige av for å leve lenge, tross alle livsstilssykdommene vi pådrar oss.

For ikke å snakke om at de plages med de sykdommene vi har bragt med oss til alle kriker og kroker av verden, i tillegg til malaria, resistent TB, dødsfall i forbindelse med fødsler, diare osv. osv.

Gammel 30-03-12, 15:11   #118
Floksa
can-jur

Floksa sin avatar

Standard

Opprinnelig lagt inn av Katta, her.

Smalahove blir vel i denne sammenhengen sett på som å være ganske risikabelt. Poenget er mengden nervevev man får i seg. Kugalskap smittet/smitter via noe som heter prioner. Det er ikke bakterier og ikke virus, men en form for proteiner som sprer seg og som bor i nervesystemet. Det har sikkert blitt forsket mer på dette siden jeg leste om det sist, men dog, man forsto ikke helt hvordan dette skjedde, men det kom logisk nok en anbefaling om å unngå mat med for mye nervevev/benmel (som antagelig var årsaken til spredning blant dyr). Det jeg er usikker på og som er veldig vesentlig er hvordan disse prionene reagerer på varmebehandling. Men man får i seg en veldig begrenset mengde beinmel og nervevev av å gnage på spareribs, mens man kan få i seg vesentlig mer av dette hvis man får det oppmalt i pølser.

Uansett, jeg er litt skeptisk så lenge dette ikke er lovlig utvinning når det kommer til storfe. Uten at jeg greier å bli veldig stresset av det, for risikoen må jo være minimal. "Ekkelt"-faktoren har jeg ikke råd til å ta hensyn til.

Men BSE oppsto jo fordi man hadde fôret planeetere på kjøttbeinmel.
Det i seg selv er jo helt galskap og man sluttet jo også å gjøre det, da man innså konsekvensene.
Det er jo ikke sånn at man utsetter seg for smitte av JCD ved å spise benmarg fra storfe/sau.

Gammel 30-03-12, 15:29   #119
Polyanna
Yes, we can!!

Polyanna sin avatar

Blogginnlegg: 199
Polyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme omPolyanna har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Opprinnelig lagt inn av Tangina, her.

For ikke å snakke om at de plages med de sykdommene vi har bragt med oss til alle kriker og kroker av verden, i tillegg til malaria, resistent TB, dødsfall i forbindelse med fødsler, diare osv. osv.

Tja, den slags har de nok plenty av fra før også. Urfolk uten kontakt med omverdenen har også lav snittalder. Stort sett er det fremskritt vi har brakt til verden, altså.

Gammel 30-03-12, 16:03   #120
mrc

mrc sin avatar

Medlem siden: Aug 2008
Hvor: Foran pc-en
mrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt liktmrc er virkelig godt likt
Standard

Vi bruker mye av Priors kylling- og kalkunpølser. Egentlig mye på grunn av at de dette er av pølsene vi synes smaker best....

Svar

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:19.