Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?
Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.
Kan noen fortelle meg hva en eventuell risiko i MUK (godt varmebehandlet selvsagt) er framfor annet kjøtt med bein?
Det gnages spareribs, t-bonesteak, nakkekoteletter og mye annet og vil ikke sykdommer som overføres via marg i like stor grad kunne bli overført på denne måten? Grillet lammeknoke er jo veldig fint. Smalahove blir ansett for å være delikatesse.
Smalahove blir vel i denne sammenhengen sett på som å være ganske risikabelt. Poenget er mengden nervevev man får i seg. Kugalskap smittet/smitter via noe som heter prioner. Det er ikke bakterier og ikke virus, men en form for proteiner som sprer seg og som bor i nervesystemet. Det har sikkert blitt forsket mer på dette siden jeg leste om det sist, men dog, man forsto ikke helt hvordan dette skjedde, men det kom logisk nok en anbefaling om å unngå mat med for mye nervevev/benmel (som antagelig var årsaken til spredning blant dyr). Det jeg er usikker på og som er veldig vesentlig er hvordan disse prionene reagerer på varmebehandling. Men man får i seg en veldig begrenset mengde beinmel og nervevev av å gnage på spareribs, mens man kan få i seg vesentlig mer av dette hvis man får det oppmalt i pølser.
Uansett, jeg er litt skeptisk så lenge dette ikke er lovlig utvinning når det kommer til storfe. Uten at jeg greier å bli veldig stresset av det, for risikoen må jo være minimal. "Ekkelt"-faktoren har jeg ikke råd til å ta hensyn til.