Gå tilbake   Foreldreportalen > FPForum > Mat og kosthold

Noen som IKKE er redde for MUK?

Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt.

Svar

Trådverktøy Visningsmåter
Gammel 29-03-12, 21:51   #61
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Medlem siden: Dec 2007
Hvor: Bergen
Blogginnlegg: 14
Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?

Opprinnelig lagt inn av Hattifnatten, her.

.... skjære bort ost.

Det er to høvleskiver på en nyåpnet ost som går rett i bosset (det vil si, gubben spiser siden han ikke kjenner forskjell). Jeg ligger marginalt over mistelønn, så det er ikke der det ligger for vår del.
Men, vi benytter de tilbud som finnes. Når obs har 1 kg ost på tilbud kjøper vi mange og fryser, på lik linje med karbonadedeig, kylling, findus fryseshow osv). Vi har ikke råd til biff fra ferskvaredisken, men jeg styrer unna MUK-produkter og egentlig det meste av halvfabrikat det meste av tiden.

Det med økonomi og mat er egentlig litt trist. Jeg tror at et klasseskille i samfunnet vil bli mer og mer synlig gjennom mat og helse i direkte tilknytning.
De som har god råd vil i større og større grad kunne velge gode råvarer, økologisk og ikke minst ha kunnskapen, dermed ha bedre helse, leve lengre, kunne stå lengre i jobb og få mer penger.
Og omvendt for de med dårlig økonomi.
Det er en negativ spiral.

Sist redigert av Vito : 29-03-12 kl 22:18.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 21:51   #62
Gaia
villende

Gaia sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Blogginnlegg: 249
Gaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme omGaia har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Konseptet MUK plager meg overhodet ikke. Jeg syns heller det er matvareøkonomisk å unytte så mye som mulig av kjøttet.

Gaia er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:13   #63
Katta
maler

Katta sin avatar

Medlem siden: Jul 2008
Hvor: Trondheim
Blogginnlegg: 92
Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er skeptisk til MUK. Jeg er for å utnytte mest mulig av kjøttet og er på ingen måte opptatt av å bare spise biff og salmalaks, men etter kugalskap-affæren er jeg skeptisk til å spise mat som inneholder beinmel eller for mye nervevev. Nå var dette storfekjøtt (og sau?), men jeg har ikke sett noen gode argumenter for at denne typen sykdommer ikke kan oppstå blant gris eller fjærkre.

Gammel 29-03-12, 22:16   #64
tink
har tatt seg sammen

tink sin avatar

Medlem siden: Oct 2006
Hvor: Mellom fjellene
Blogginnlegg: 612
tink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt avtink har mye å være stolt av
Standard

Jeg er ikke begeistret for MUK, men går heller ikke rundt og er redd for det. Vi spiser pølser, men ikke så mye annet av ferdige farseprodukter som kyllingnuggets og ferdige kjøttboller.

tink er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:19   #65
Guava
Bør lage seg en tittel selv

Guava sin avatar

Medlem siden: Sep 2006
Blogginnlegg: 17
Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Hva er "rein" mat forresten? Svigermor lager elghakk av det kjøttet som ikke blir steik eller grytekjøtt. Det er ikke finfint kjøtt og kan slumpe borti å ha små beinrester. Jeg har aldri sett på det som annet enn et ok produkt.

Hva regner man som avfall og hva regner man som mat?

I Brasil fikk jeg servert dessert hjemme hos en fattig familie. Det var kandisert melonskall. Det smakte veldig godt og i den rette konteksten kunne det nok ha blitt ganske trendy. Med rett stæsj og rett promotør ville ingen tenke på at det er avfall slik vi vanligvis tenker om melonskallet.

Man kan fint leve sunt om man ikke har verdens beste råd, men jeg opplever at noen blir opphengt i det med "ren" mat og at det må være øko osv for at det skal være sunt. Det er minimal forskjell næringsmessig på øko og konvensjonelle produkter. Det er miljøet som i første rekke har godt av øko. Økolettmelk og vanlig lettmelk er det så godt som ingen forskjell på for den som drikker den.
Frosne grønnsaker er ofte sunnere enn friske.

Guava er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:19   #66
Madicken
Flawsome

Madicken sin avatar

Medlem siden: Aug 2011
Madicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt avMadicken har mye å være stolt av
Standard

Ikke redd, til tross for navnet. MUK! Kjære vene, det høres da vitterlig skummelt ut. Kom inn og få MUK! I dag er det MUK til middag! Middagsmuk, alle!

Madicken er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:25   #67
Guava

Guava sin avatar

Guava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme omGuava har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan noen fortelle meg hva en eventuell risiko i MUK (godt varmebehandlet selvsagt) er framfor annet kjøtt med bein?
Det gnages spareribs, t-bonesteak, nakkekoteletter og mye annet og vil ikke sykdommer som overføres via marg i like stor grad kunne bli overført på denne måten? Grillet lammeknoke er jo veldig fint. Smalahove blir ansett for å være delikatesse.

Gammel 29-03-12, 22:27   #68
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Hot Lips, her.

Jeg klarer å trykke nedpå en kyllingpølse hvis jeg blir servert det, men jeg kjøper ikke kyllingkjøttdeig hvor jeg kan se beinbiter og slintrer. Jeg er ikke redd for det, men jeg synes det er uappetittelig.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:32   #69
Amelie
Med & uten trylleformel.

Amelie sin avatar

Blogginnlegg: 8
Amelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelenAmelie er et glitrende lys på stjernehimmelen
Standard

Opprinnelig lagt inn av Madicken, her.

Ikke redd, til tross for navnet. MUK! Kjære vene, det høres da vitterlig skummelt ut. Kom inn og få MUK! I dag er det MUK til middag! Middagsmuk, alle!

Nettopp!

Her er hva Framtiden i våre hender skriver om MUK. Ikke så fali, assa.

Amelie er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:32   #70
Katta
maler

Katta sin avatar

Katta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme omKatta har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Kan noen fortelle meg hva en eventuell risiko i MUK (godt varmebehandlet selvsagt) er framfor annet kjøtt med bein?
Det gnages spareribs, t-bonesteak, nakkekoteletter og mye annet og vil ikke sykdommer som overføres via marg i like stor grad kunne bli overført på denne måten? Grillet lammeknoke er jo veldig fint. Smalahove blir ansett for å være delikatesse.

Smalahove blir vel i denne sammenhengen sett på som å være ganske risikabelt. Poenget er mengden nervevev man får i seg. Kugalskap smittet/smitter via noe som heter prioner. Det er ikke bakterier og ikke virus, men en form for proteiner som sprer seg og som bor i nervesystemet. Det har sikkert blitt forsket mer på dette siden jeg leste om det sist, men dog, man forsto ikke helt hvordan dette skjedde, men det kom logisk nok en anbefaling om å unngå mat med for mye nervevev/benmel (som antagelig var årsaken til spredning blant dyr). Det jeg er usikker på og som er veldig vesentlig er hvordan disse prionene reagerer på varmebehandling. Men man får i seg en veldig begrenset mengde beinmel og nervevev av å gnage på spareribs, mens man kan få i seg vesentlig mer av dette hvis man får det oppmalt i pølser.

Uansett, jeg er litt skeptisk så lenge dette ikke er lovlig utvinning når det kommer til storfe. Uten at jeg greier å bli veldig stresset av det, for risikoen må jo være minimal. "Ekkelt"-faktoren har jeg ikke råd til å ta hensyn til.

Gammel 29-03-12, 22:41   #71
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Vito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smartVito imponerer mange og er sikkert smart
Standard

Hva er "rein" mat forresten? Svigermor lager elghakk av det kjøttet som ikke blir steik eller grytekjøtt. Det er ikke finfint kjøtt og kan slumpe borti å ha små beinrester. Jeg har aldri sett på det som annet enn et ok produkt.

Hva regner man som avfall og hva regner man som mat?

I Brasil fikk jeg servert dessert hjemme hos en fattig familie. Det var kandisert melonskall. Det smakte veldig godt og i den rette konteksten kunne det nok ha blitt ganske trendy. Med rett stæsj og rett promotør ville ingen tenke på at det er avfall slik vi vanligvis tenker om melonskallet.

Man kan fint leve sunt om man ikke har verdens beste råd, men jeg opplever at noen blir opphengt i det med "ren" mat og at det må være øko osv for at det skal være sunt. Det er minimal forskjell næringsmessig på øko og konvensjonelle produkter. Det er miljøet som i første rekke har godt av øko. Økolettmelk og vanlig lettmelk er det så godt som ingen forskjell på for den som drikker den.
Frosne grønnsaker er ofte sunnere enn friske.

Elghakken til til din svigermor vil jeg beskrive som reint nok. For meg trenger det ikke være indrefile eller totalt rensket for fett og hva har du.
Men MUK kommer i en helt annen gruppe føler jeg.

Kunne helt soleklart ha spist melonskall, og er overbevist om at det smakte nydelig! Men da ville jeg ha foretrukket at det var økologisk melon. I alle fall om barna mine skulle ha spist det og så lenge jeg er i fruktbar alder/ammer selv. Grunnen er all sprøytemidler og skit som brukes i landbruk og lagres i skallet. Ikke så mye pga næringsverdien i produktet.
Og jeg bruker nesten alltid frosne grønnsaker, fordi de gjerne har høyere næringsinnhold og bedre bevarte vitaminer.

Som jeg sa, vi har ikke fett med penger. Og etter alle tråder her inne der inntekt har vært oppe, så rekker vi de fleste kun til ankelen, men jeg tror vi spiser sunt ja.
Jeg skulle veldig gjerne ha valgt mye mer øko enn det jeg tar meg råd til nå. Og det ene alene pga ungene, som tross alt blir eksponert for en helt annen giftcocktail enn det vi ble.

Sist redigert av Vito : 29-03-12 kl 22:42. Årsak: Dokumentaren var ikke tilgjengelig mer.
Vito er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:42   #72
Guava

Guava sin avatar

Standard

Takk for info.
Hva legger du i skeptisk?
Er det slik at du vil nekte ungene nuggets?

Gammel 29-03-12, 22:44   #73
Miss Norway
Kidding, right?

Miss Norway sin avatar

Hvor: Oslo
Blogginnlegg: 127
Miss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme omMiss Norway har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg har tro på magesyrens fortreffelige egenskaper til dette bruk.

Prioner orker jeg ikke bekymre meg for.

Miss Norway er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 22:45   #74
Guava

Guava sin avatar

Standard

Hvor stor er risikoen ved å spise skrelt konvensjonell frukt?
Er det gambling med helsen?

En del økomat er jo utsatt for mycotoksiner og det er heller ikke veldig heldig selv om disse toksinene er helt "naturlige".

Jeg er helt for økomat og mener at det er bra, men jeg tror ikke de store skillene i befolkningens helse vil gå på hvem som har råd til øko i motsetning til konvensjonelle grønnsaker.

Gammel 29-03-12, 22:45   #75
Katta
maler

Katta sin avatar

Standard

Takk for info.

Nei. Det er mer på det nivået at jeg ikke er så sikker på at dette er så bra. Men det gjelder forsåvidt mye annet også, så enn så lenge det ikke har blitt påvist at dette er sykdomsfremkallende, gjør jeg ikke det. Men det er ikke førstevalget mitt i kjøttdisken.

Gammel 29-03-12, 22:45   #76
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Smalahove spiser jeg hvilke dag som helst! *oppvokst på gård*
En plukker jo ut hjernen før de går til røyking osv, og jeg personlig spiser ikke skinnet og øynene, så da sitter jeg igjen med møøøørt deilig kjøtt.

Gammel 29-03-12, 22:56   #77
Vito
Weeeee

Vito sin avatar

Standard

Vi spiser det om vi får det hos andre, jeg kjøper ikke selv.

Ang øko.
Vel, nå har vi ca 4 kilo "vanlige" epler, 1 kilo "vanlige" pærer og 1 kurv økologiske kiwier i kjøleskapet, så det er litt på det nivået enda hos oss.
Økologiske kiwier av den grunn at de ikke er så grei å skylle før man skjærer igjennom de, og dermed drar med seg sprøytestoffer.
Epler og pærer skylles godt før bruk. Det gjøres også med feks melonen.
Ellers velger jeg økologisk sitron om skallet skal brukes i noe rett (cocktailen som brukes i sitronindustrien er en versting).
Om det totalt sett er nok har jeg ikke peiling på, men gjør så godt jeg kan ut fra evne og kunnskap.

Gammel 29-03-12, 23:00   #78
Fakse
Nysgjerrig

Fakse sin avatar

Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
Fakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt liktFakse er virkelig godt likt
Standard

Jeg liker ikke å spise mat jeg ikke vet helt hva inneholder, og for meg kommer definitivt MUK i den kategorien. Jeg er veldig for å utnytte hele dyret skikkelig, og spiser gladelig blodpølse fra vår lokale slakter eller haggis for den saks skyld, men når det kommer til å utnytte maten synes jeg MUK er den dårlig måte å gjøre det på. For egen del kjøper jeg heller hele dyr eller i alle fall hele stykningsdeler, enten det er kylling, fisk eller lam. Da kan jeg servere helstekt først, koke kraft og plukke av kjøttet etterpå, og kanskje til og med koke en andrerunde med kraft om det er mye smak i beina. Jeg synes heller bein med kjøtt på i industrien burde ha vært kokt kraft på. Markedet for rein kraft er kanskje ikke så stort i dag, men det må da være mulig å selge f.eks skikkelig gode ferdiglagde supper eller sauser.

Fakse er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 23:10   #79
rine
Halloen!

rine sin avatar

Medlem siden: Mar 2008
rine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme omrine har et rykte de fleste bare kan drømme om
Standard

Jeg er fullstendig skjødesløs og lar ungene være alene i potensielle brannbomber av noen hus mens jeg stapper kyllingnuggets ned i halsen på dem før jeg drar.

Eller, nei, jeg er ikke redd for MUK, men jeg vet at det ikke er sunt, så vi spiser det ikke ofte. Men kanskje en dag i uken- er det ofte, kanskje?

rine er ikke aktiv   Svar med sitat
Gammel 29-03-12, 23:19   #80
Kitty Bastard
Jeg bor i en stubbe!

Kitty Bastard sin avatar

Medlem siden: Jan 2010
Blogginnlegg: 1
Kitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de flesteKitty Bastard er kulere enn de fleste
Standard

Nå ser jeg for meg MUK som et slags sumpmonster dekket i kjøttslintrer.
Det sleper seg rundt fra hus til hus mens det raller om saltnivåer.
"Sooooooodium!" hører de små barna mens de ligger og skjelver i sengene sine.

Innleggsregler
Du kan ikke starte nye tråder
Du kan ikke skrive svar
Du kan ikke laste opp vedlegg
Du kan ikke endre dine innlegg

BB code is
[IMG] kode er
HTML kode er Av
Bytt forum

Alle klokkeslett er GMT +2. Klokken er nå 14:40.