|
|||||||
| Mat og kosthold Kategori for barnemat, oppskrifter, drikkevarer og kosthold generelt. |
![]() |
|
|
Trådverktøy | Visningsmåter |
|
|
#61 |
|
Weeeee
|
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?
Det er to høvleskiver på en nyåpnet ost som går rett i bosset (det vil si, gubben spiser siden han ikke kjenner forskjell). Jeg ligger marginalt over mistelønn, så det er ikke der det ligger for vår del.
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre. Sist redigert av Vito : 29-03-12 kl 22:18. |
|
|
|
|
|
#63 |
|
maler
|
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?Jeg er skeptisk til MUK. Jeg er for å utnytte mest mulig av kjøttet og er på ingen måte opptatt av å bare spise biff og salmalaks, men etter kugalskap-affæren er jeg skeptisk til å spise mat som inneholder beinmel eller for mye nervevev. Nå var dette storfekjøtt (og sau?), men jeg har ikke sett noen gode argumenter for at denne typen sykdommer ikke kan oppstå blant gris eller fjærkre.
|
|
|
#64 |
|
har tatt seg sammen
|
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?Jeg er ikke begeistret for MUK, men går heller ikke rundt og er redd for det. Vi spiser pølser, men ikke så mye annet av ferdige farseprodukter som kyllingnuggets og ferdige kjøttboller.
|
|
|
#65 |
|
Bør lage seg en tittel selv
|
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?Hva er "rein" mat forresten? Svigermor lager elghakk av det kjøttet som ikke blir steik eller grytekjøtt. Det er ikke finfint kjøtt og kan slumpe borti å ha små beinrester. Jeg har aldri sett på det som annet enn et ok produkt. |
|
|
|
|
|
#66 |
|
Flawsome
Medlem siden: Aug 2011
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?Ikke redd, til tross for navnet. MUK! Kjære vene, det høres da vitterlig skummelt ut. Kom inn og få MUK! I dag er det MUK til middag! Middagsmuk, alle! |
|
|
|
|
|
#67 |
|
|
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?Kan noen fortelle meg hva en eventuell risiko i MUK (godt varmebehandlet selvsagt) er framfor annet kjøtt med bein? |
|
|
|
|
|
#68 |
|
Med & uten trylleformel.
|
|
|
|
|
#69 |
|
Med & uten trylleformel.
|
|
|
|
|
#70 |
|
maler
|
Smalahove blir vel i denne sammenhengen sett på som å være ganske risikabelt. Poenget er mengden nervevev man får i seg. Kugalskap smittet/smitter via noe som heter prioner. Det er ikke bakterier og ikke virus, men en form for proteiner som sprer seg og som bor i nervesystemet. Det har sikkert blitt forsket mer på dette siden jeg leste om det sist, men dog, man forsto ikke helt hvordan dette skjedde, men det kom logisk nok en anbefaling om å unngå mat med for mye nervevev/benmel (som antagelig var årsaken til spredning blant dyr). Det jeg er usikker på og som er veldig vesentlig er hvordan disse prionene reagerer på varmebehandling. Men man får i seg en veldig begrenset mengde beinmel og nervevev av å gnage på spareribs, mens man kan få i seg vesentlig mer av dette hvis man får det oppmalt i pølser.
|
|
|
#71 |
|
Weeeee
|
Elghakken til til din svigermor vil jeg beskrive som reint nok. For meg trenger det ikke være indrefile eller totalt rensket for fett og hva har du.
Den er klok den som forbedrer seg selv og godtar andre. Sist redigert av Vito : 29-03-12 kl 22:42. Årsak: Dokumentaren var ikke tilgjengelig mer. |
|
|
|
|
|
#73 |
|
Kidding, right?
|
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?Jeg har tro på magesyrens fortreffelige egenskaper til dette bruk.
|
|
|
|
#74 |
|
|
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?Hvor stor er risikoen ved å spise skrelt konvensjonell frukt? |
|
|
|
|
|
#75 |
|
maler
|
Nei. Det er mer på det nivået at jeg ikke er så sikker på at dette er så bra. Men det gjelder forsåvidt mye annet også, så enn så lenge det ikke har blitt påvist at dette er sykdomsfremkallende, gjør jeg ikke det. Men det er ikke førstevalget mitt i kjøttdisken.
|
|
|
#76 |
|
Weeeee
|
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?Smalahove spiser jeg hvilke dag som helst! *oppvokst på gård*
|
|
|
#77 |
|
Weeeee
|
Vi spiser det om vi får det hos andre, jeg kjøper ikke selv.
|
|
|
#78 |
|
Nysgjerrig
Medlem siden: May 2010
Hvor: i Midnattsollandet
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?Jeg liker ikke å spise mat jeg ikke vet helt hva inneholder, og for meg kommer definitivt MUK i den kategorien. Jeg er veldig for å utnytte hele dyret skikkelig, og spiser gladelig blodpølse fra vår lokale slakter eller haggis for den saks skyld, men når det kommer til å utnytte maten synes jeg MUK er den dårlig måte å gjøre det på. For egen del kjøper jeg heller hele dyr eller i alle fall hele stykningsdeler, enten det er kylling, fisk eller lam. Da kan jeg servere helstekt først, koke kraft og plukke av kjøttet etterpå, og kanskje til og med koke en andrerunde med kraft om det er mye smak i beina. Jeg synes heller bein med kjøtt på i industrien burde ha vært kokt kraft på. Markedet for rein kraft er kanskje ikke så stort i dag, men det må da være mulig å selge f.eks skikkelig gode ferdiglagde supper eller sauser. |
|
|
|
|
|
#79 |
|
Halloen!
Medlem siden: Mar 2008
![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() ![]() |
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?Jeg er fullstendig skjødesløs og lar ungene være alene i potensielle brannbomber av noen hus mens jeg stapper kyllingnuggets ned i halsen på dem før jeg drar. |
|
|
|
|
|
#80 |
|
Jeg bor i en stubbe!
|
Sv: Noen som IKKE er redde for MUK?Nå ser jeg for meg MUK som et slags sumpmonster dekket i kjøttslintrer.
|
![]() |
|
|